Będę menedżerem
Menedżerami zostają osoby o wyróżniających się wynikach, predyspozycjach, zaangażowaniu. Mają wiele talentów i zwykle są ciekawymi osobowościami. Nie znaczy to, że ich początki w roli szefa są łatwe – zarządzanie ludźmi jest bardzo trudnym zadaniem, a umiejętność wyzwalania w ludziach motywacji do uruchamiania wszystkich ich zasobów, podejmowania wyzwań i doskonalenia kompetencji nie jest umiejętnością wrodzoną, nawet u charyzmatycznych menedżerów.
Sprawdź najważniejsze kompetencje w skutecznym sprawowaniu obowiązków menedżera:
Szkolenie jest przeznaczone dla nowo mianowanych menedżerów, osób mających w niedalekiej przyszłości objąć tę funkcję oraz dla kierowników średnio doświadczonych, którzy chcą uzupełnić swoją wiedzę z zakresu zarządzania ludźmi.
Celem szkolenia „Będę menedżerem” jest przygotowanie nowo mianowanych menedżerów lub osób mającym w niedalekiej przyszłości objąć tę funkcję do skutecznego zarządzania, poprzez doskonalenie najważniejszych umiejętności i dostarczenie narzędzi menedżerskich oraz przekazanie dobrych praktyk z zakresu kierowania ludźmi.
Podczas szkolenia Uczestnicy zrealizują 3 ankiety diagnostyczne (w formie on-linowych testów na platformie EY) dotyczące motywacji, konfliktu oraz stylów przywództwa, które pozwolą określić ich mocne strony oraz obszary do rozwoju.
Uczestnicy:
- Nabędą wiedzę z zakresu kluczowych umiejętności menedżerskich oraz psychologii zarządzania
- Przećwiczą umiejętności potrzebne do efektywnej realizacji zadań menedżerskich: planowania, delegowania, motywowania, oceny, rozwoju podwładnych, budowania zespołu, kreatywnego rozwiązywania problemów, zarządzania zmianą
- Poznają swoje mocne strony i obszary rozwojowe
- Poznają najważniejsze teorie, będące bazą kierowania ludźmi, w tym podstawy Organizacyjnej Analizy Transakcyjnej
- Spotkają ludzi w podobnej sytuacji, którzy wzbogacą ich spojrzenie na nową rolę i wyzwania z nią związane
Moduł I
Sylwetka lidera
- Najważniejsze funkcje i cechy lidera – koncepcja Inteligencji Menedżerskiej
- Jak zmienić rolę – z kolegi na szefa?
- Co robić, kiedy zespół reaguje oporem na moje pojawienia się lub mój awans?
- Jak budować autorytet w zespole?
- Jak zarządzać osobami starszymi od siebie?
- Największe błędy młodego menedżera
Moduł II
Komunikacja w zespole
- Kiedy ludzie efektywnie komunikują się ze sobą w pracy i nie tylko?
- Zasady skutecznej komunikacji (czyli co robić, aby być właściwie rozumianym)
- Postawy i intencje w komunikowaniu się z zespołem
- Analiza czynników utrudniających porozumiewanie się ze strony nadawcy
- Analiza czynników utrudniających proces komunikowania się ze strony odbiorcy
- Rola komunikatów werbalnych i niewerbalnych w procesie komunikacji
- Jak ludzie się ze sobą porozumiewają? Style porozumiewania się z innymi — koncepcja stylów poznawczych.
- Niebezpieczeństwa i pułapki – błędy i gry
- Skąd się biorą i jaka jest ich przyczyna, czyli etiologia?
- Rozpoznawanie i identyfikacja, neutralizowanie
- Jak udrażniać kanały komunikacyjne tam, gdzie informacje nie przepływają. Doskonalenie struktury porozumiewania się
- Znaczenie precyzyjnego formułowania komunikatów
- Ćwiczenie prawidłowego obiegu informacji zwrotnych i ich znaczenie dla pracy zespołowej
- Wdrażanie optymalnych sposobów porozumiewania się w zespole.
- Rola komunikacji wewnętrznej
- Znaczenie procesów komunikowania się w organizacji
Moduł III
Zespołowość — zasady sprawnego funkcjonowania grupy zadaniowej
- Jak być szefem? – typologia stylów zarządzania
- Różne style kierowania w odniesieniu do pracownika i zespołu – koncepcja zarządzania sytuacyjnego
- Analiza warunków skuteczności poszczególnych stylów
- Diagnoza własnych preferencji co do określonego stylu kierowania
- Zespołowość – rola reguł i norm w pracy grupowej
- Reguły funkcjonowania zespołów (prawidłowości w rozwoju grupy)
- Zjawiska społeczne pojawiające się w zespole
- Etapy rozwoju zespołu
- Wypracowanie systemu zasad sprzyjających „dobrej współpracy” w zespole
- Budowanie atmosfery współpracy i dzielenia się wiedzą
- Co robić, aby zespół grał do jednej bramki?
- Jak wyzwalać efekt synergii? Jak unikać syndromu grupowego myślenia?
- Jak wydobywać z ludzi to, co najlepsze?
- Podział ról w zespole i dobór zadań do indywidualnych predyspozycji
- Organizacja pracy w zespole
- Planowanie krótko- i długoterminowe
- Stawianie celów
- Priorytetyzacja
- Etapowanie zadań
Moduł IV
Motywacja. Ocena pracy oraz wspieranie rozwoju pracownika
- Motywowanie
- Rozpoznawanie indywidualnych czynników motywujących (kierownika i pracowników) – lista potencjalnych motywatorów
- Efektywne i nieefektywne pochwały, efektywne i nieefektywne kary
- Narzędzia wywierania wpływu na pracowników
- Konsekwencje braku systemu motywowania dla efektywności pracy zespołu i organizacji
- Sposoby motywowania pracownika — udzielanie pozytywnej i negatywnej informacji zwrotnej
- Co to jest feedback i czemu służy?
- Narzędzia feedbacku: FUKO, UF, SPiNKA, BEEB
- Aktywne słuchanie i prowadzenie rozmowy oceniającej za pomocą pytań
- Jak uniknąć błędów w sytuacji oceniania, czyli co robić, by rozmowa korygująca z pracownikiem nie była kojarzona z „być albo nie być”?
- Znaczenie właściwego przygotowania do rozmowy
- Postawa i sposób formułowania wypowiedzi
- Podstawowe błędy oceniania (psychologiczne mechanizmy uruchamiane w sytuacji oceny i sposoby przeciwdziałania zagrożeniom)
- Rozmowa służąca przekazaniu trudnych decyzji
- Zasady prowadzenia tzw. trudnych rozmów
- Różne style prowadzenia rozmowy – poszukiwanie najlepszego z nich
- Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w zespole – część superwizyjna
- „Studium przypadku”, czyli trudności, jakie pojawiały się w zespołach kierowanych przez uczestników na przestrzeni ostatnich miesięcy
- Analiza przyczyn pojawiających się trudności
- Praktyczne ćwiczenie umiejętności prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami z wykorzystaniem technik coachingowych
- Delegowanie zadań
- Opór w delegowaniu po stronie szefa
- Opór w przyjęciu nowych zadań i odpowiedzialności po stronie pracownika
- Co delegować, jak, kiedy?
Moduł V
Umiejętności menedżerskie w zarządzaniu zmianami.
- Psychologia zarządzania zmianami
- Prawidłowości reagowania ludzi na zmiany
- Fazy adaptacji do zmiany
- Metody przełamywania stereotypów i redukowania lęków
- 8 kroków wprowadzania zmian wg Kottera
- Naturalne konsekwencje wprowadzanych zmian
- Opór psychologiczny i różne jego przejawy
- Wywoływanie uwag krytycznych i radzenie sobie z nimi
- Redefinicja celów i priorytetów
- Analiza case study
Moduł VI
Rozwiązywanie konfliktów
- Zrozumieć konflikt, czyli co trzeba wiedzieć o konflikcie, żeby mieć nad nim kontrolę
- Rodzaje, źródła i dynamika konfliktu
- Postawy i style reagowania na konflikt
- Role w konflikcie
- Budowanie dobrego kontaktu i porozumienia w obliczu konfliktu
- Zniekształcenia spostrzegania jako źródło negatywnych nastawień między stronami konfliktu
- Zasady dobrej komunikacji w sytuacji konfliktowej
- Udzielanie informacji zwrotnych
- Wyjaśnianie wątpliwości
- Przekształcanie sporu w dyskusję
- Style rozwiązywania konfliktów
- Radzenie sobie z presją i manipulacją w konflikcie
- Świadomość własnych emocji i kontrola stresu jako podstawowy warunek radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych
*W ramach szkolenia przeprowadzone zostaną 3 badania ankietowe (w formie onlinowych testów na platformie EY), które pozwolą Uczestnikom zdiagnozować ich mocne strony oraz obszary do rozwoju.
Wisława Grabarczyk-Kostka - prowadzi szkolenia, wykłady i treningi z całego obszaru psychologii biznesu i rozwoju osobistego, jak również działania integracyjne dla zespołów będących w budowie lub w konflikcie.