Od komunikacji do relacji. Style komunikacji w biznesie – jak budować współpracę i spójność w zespołach
Szkolenie „Od komunikacji do relacji” wykorzystuje elementy Analizy Transakcyjnej jako fundament dla poprawy komunikacji i relacji w środowisku biznesowym. Uczestnicy będą uczyć się rozpoznawać i dostosowywać swoje style komunikacji, aby skuteczniej się porozumiewać, budować spójność w zespołach, wzmacniać zaufanie i współpracę. Poprzez praktyczne scenariusze i symulacje będą mogli wdrożyć nowe umiejętności w rzeczywistych sytuacjach biznesowych.
Analiza Transakcyjna (AT) to stworzona przez kanadyjskiego psychologa Erica Berne’a koncepcja człowieka i jego zachowań, która pozwala ludziom zrozumieć siebie oraz innych i bardzo praktycznie wykorzystać tę wiedzę we wszystkich sytuacjach społecznych.
Szkolenie kierujemy do każdego człowieka funkcjonującego w organizacji, a zwłaszcza tych, którzy są nastawieni na rozwój kariery poprzez budowanie silnych relacji zawodowych i pracę nad poprawą osobistej skuteczności.
Szkolenie może być realizowane w wersji dla kadry zarządzającej, gdzie nacisk zostanie położony na zarządzanie relacjami w zespołach poprzez asertywną komunikację i promowanie konstruktywnych, „dorosłych” postaw.
Cele szkolenia
- Dostarczenie praktycznych narzędzi do komunikacji zaczerpniętych z Organizacyjnej Analizy Transakcyjnej (OAT)
- Zwiększenie umiejętności rozwiązywania konfliktów i sytuacji problemowych
- Praktyczne zastosowanie technik AT umożliwiających bardziej efektywną współpracę
- Pogłębienie wglądu we własne działania zawodowe przekładające się na styl pracy i rodzaj budowanych relacji poprzez poznanie czynników motywujących, postaw życiowych, osobowości
Korzyści z wprowadzenia AT w organizacji
- Poprawa komunikacji w zespołach poprzez rozszerzenie wachlarza własnych umiejętności i stylów komunikacyjnych
- Zwiększenie efektywności pracy zespołów – współpracy, spójności, otwartości, poczucia przynależności
- Nabycie umiejętności i gotowości do udzielania feedbacku
- Obniżenie stresu poprzez sprawne rozwiązywanie sytuacji problemowych
- Czym jest AT i dlaczego jest dla organizacji bezcennym narzędziem pracy?
- Analiza strukturalna (osobowości) jako narzędzie wspierające zrozumienie postaw i reakcji ludzi w środowisku pracy
- 3 stany Ja – Dziecko, Ja – Dorosły, Ja – Rodzic
- Własna diagnoza w oparciu o egogram (test stanów Ja)
- Pojęcie transakcji, czyli wymiany komunikatów między osobami
- Jak zmieniać charakter wymiany komunikatów (transakcji) w oparciu o ocenę potrzeb i oczekiwań rozmówcy oraz cel kontaktu
- Efektywna komunikacja w różnych sytuacjach – ćwiczenie praktyczne – optymalizacja komunikacji poprzez dopasowanie transakcji (stanów Ja) do sytuacji
- Udzielanie informacji zwrotnej
- Współpraca przy zadaniu
- Rozwiązywanie sytuacji konfliktowej
- 4 Postawy życiowe (uległość, agresja, impas i asertywność)
- Jak buduję relacje z otoczeniem i jakie są tego konsekwencje dla mojej osobistej skuteczności?
- Zaspokajanie potrzeb jako czynnik motywujący
- 3 najważniejsze potrzeby dla efektywnej pracy, czyli jak nasycić głód bodźców, struktury i uznania?
- Stroke, czyli sygnał rozpoznania – typy stroków, komu je dajemy, a komu nie i dlaczego?
- Ekonomia stroke’ów – pozytywne, negatywne; przyjmowanie, proszenie i co z tego wynika dla naszej motywacji?
- Czym są drivery i jak nas napędzają do działania?
- Style pracy i silne i słabe strony – jak wpływają na naszą skuteczność?
- Gry psychologiczne i w jaki sposób prowadzą do konfliktów?
- W co i jak gramy? – najczęstsze gry i dlaczego nas tak wkręcają?
- Role w grach (Ratownik, Prześladowca, Ofiara), czyli trójkąt dramatyczny w akcji
- Jak rozpoznawać gry w środowisku pracy i jak sobie z nimi radzić – analiza studiów przypadków
Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów
Dostęp do artykułów i know-how jest bezpłatny. Poznaj naszą metodologię pracy – przekazywania wiedzy na przykładach z życia:
Analiza Transakcyjna w firmie – skuteczne narzędzie. Dlaczego warto znać i stosować?
Organizacyjna Analiza Transakcyjna stosowana jest na rzecz wpierania procesów zarządzania i komunikacji w firmach.