Będę menedżerem
Menedżerami zostają osoby o wyróżniających się wynikach, predyspozycjach, zaangażowaniu. Mają wiele talentów i zwykle są ciekawymi osobowościami. Nie znaczy to, że ich początki w roli szefa są łatwe – zarządzanie ludźmi jest bardzo trudnym zadaniem, a umiejętność wyzwalania w ludziach motywacji do uruchamiania wszystkich ich zasobów, podejmowania wyzwań i doskonalenia kompetencji nie jest umiejętnością wrodzoną, nawet u charyzmatycznych menedżerów.
Sprawdź najważniejsze kompetencje w skutecznym sprawowaniu obowiązków menedżera:
- Osoby przygotowujące się do awansu i którzy chcą przekrojowo poznać zadania menedżerskie
- Menedżerowie, którzy dopiero awansowali
- Osoby, które zastanawiają się nad pionową ścieżką rozwoju, alternatywnie do eksperckiej
- Teamliderzy, którzy koordynują prace specjalistów i potrzebują rozwinąć niektóre kompetencje menedżerskie
- Osoby zarządzające projektami, które muszą mieć solidne podstawy do zarządzania ludźmi
Cel:
Przygotowanie nowo mianowanych menedżerów lub osób mającym w niedalekiej przyszłości objąć tę funkcję do skutecznego zarządzania, poprzez doskonalenie najważniejszych umiejętności i dostarczenie narzędzi menedżerskich oraz przekazanie dobrych praktyk z zakresu kierowania ludźmi.
Wyróżniki:
- Szkolenie ma charakter przekrojowy i jest warsztatem ćwiczącym najważniejsze kompetencje menedżerskie
- Realizujemy je wymiarze 3-dniowym w formule stacjonarnej w różnych miastach (Wrocław, Gdańsk, Katowice) oraz w formule online
- Pracujemy na ćwiczeniach i przykładach wziętych z praktyki consultingowej i coachingowej trenerki i przekładamy wnioski na realne sytuacje zawodowe uczestników
- W budowaniu stylów menedżerskich bierzemy pod uwagę szerszy kontekst i specyfikę kultury organizacji
- Podczas szkolenia Uczestnicy zrealizują 3 ankiety diagnostyczne (w formie on-linowych testów na platformie EY) dotyczące motywacji, konfliktu oraz stylów przywództwa, które pozwolą określić ich mocne strony oraz obszary do rozwoju
- Trenerka dba o przyjazną, sympatyczną atmosferę, bazującą na otwartej komunikacji i dialogu
Korzyści dla uczestnika:
- Nabędą wiedzę z zakresu kluczowych umiejętności menedżerskich oraz psychologii zarządzania
- Przedyskutują w przyjaznej atmosferze sytuacje nastawione na efektywną realizację funkcji menedżerskich: komunikacja i współpraca, budowanie autorytetu, priorytetyzowanie, delegowanie, motywowanie, budowanie zespołu, kreatywne rozwiązywanie sytuacji trudnych, zarządzanie zmianą, rozwój podwładnych
- Odkryją swoje mocne strony i zdefiniują obszary rozwojowe w nowej roli
- Poznają najważniejsze teorie, będące bazą kierowania ludźmi, min. takie jak zarządzanie sytuacyjne Blancharda, Servant Leadership, 8 kroków wprowadzania zmian Kottera, Motywacyjne DNA
- Spotkają ludzi w podobnej sytuacji, którzy wzbogacą ich spojrzenie na nową rolę i wyzwania z nią związane
- Będą mieli możliwość przeanalizowania w grupie własnego case study
Korzyści dla organizacji:
- Kompleksowe zrozumienie roli menedżerskiej: Uczestnicy szkolenia uzyskają przekrojową wiedzę na temat różnorodnych zadań i obowiązków menedżera, co pozwoli im lepiej zrozumieć całość procesu zarządzania i efektywniej wykonywać swoje przyszłe role w firmie. Poznanie tych aspektów jest kluczowe dla zapewnienia, że przyszli liderzy będą w stanie holistycznie podejść do zarządzania zespołem i projektami, co przyczyni się do wzrostu efektywności i produktywności na wszystkich szczeblach organizacji
- Rozwój talentów i identyfikacja liderów: Ankiety diagnostyczne pozwolą na wczesne rozpoznanie mocnych stron pracowników oraz obszarów wymagających rozwoju, co ułatwi firmie planowanie ścieżek kariery i inwestycje w najbardziej obiecujące talenty
- Wymiana doświadczeń i networking: Uczestnicy szkolenia spotkają innych przyszłych liderów, co sprzyja wymianie doświadczeń i tworzeniu sieci kontaktów zawodowych, które mogą być wartościowe dla firmy
Moduł I
Sylwetka lidera
- Najważniejsze funkcje i cechy lidera – wg podejścia Servant leadership
- Jak zmienić rolę – z kolegi na szefa?
- Co robić, kiedy zespół reaguje oporem na moje pojawienia się lub mój awans?
- Jak budować autorytet w zespole różnorodnym?
- Największe błędy młodego menedżera
Moduł II
Komunikacja w zespole
- Kiedy ludzie efektywnie komunikują się ze sobą w pracy i nie tylko?
- Zasady skutecznej komunikacji (czyli co robić, aby być właściwie rozumianym)
- Postawy i intencje w komunikowaniu się z zespołem
- Analiza czynników utrudniających porozumiewanie się ze strony nadawcy i odbiorcy
- Rola komunikatów werbalnych i niewerbalnych w procesie komunikacji
- Jak ludzie się ze sobą porozumiewają? Style porozumiewania się z innymi — koncepcja stylów poznawczych
- Jak udrażniać kanały komunikacyjne tam, gdzie informacje nie przepływają
- Precyzyjne formułowanie komunikatów
- Ćwiczenie prawidłowego obiegu informacji zwrotnych i ich znaczenie dla pracy zespołowej
- Wdrażanie optymalnych sposobów porozumiewania się w zespole
Moduł III
Zespołowość — zasady sprawnego funkcjonowania grupy zadaniowej
- Jakim być szefem? – typologia stylów zarządzania
- Różne style kierowania w odniesieniu do pracownika i zespołu – koncepcja zarządzania sytuacyjnego
- Analiza warunków skuteczności poszczególnych stylów
- Diagnoza własnych preferencji co do określonego stylu kierowania
- Uwzględnianie kontekstu w kierowaniu – kultura organizacyjna, struktura, wdrażane zmiany…
- Zespołowość – rola reguł i norm w pracy grupowej
- Etapy rozwoju zespołu
- Co warto wiedzieć? – naturalne zachowania w zespole na poszczególnych etapach jego wzrostu
- Wypracowanie systemu zasad sprzyjających dobrej współpracy i zaufaniu w zespole
- Budowanie atmosfery współpracy i dzielenia się wiedzą
- Co robić, aby zespół grał do jednej bramki?
- Jak wyzwalać efekt synergii? Jak unikać syndromu grupowego myślenia?
- Jak wydobywać z ludzi to, co najlepsze?
- Dobór zadań do indywidualnych predyspozycji członków zespołu
- Organizacja pracy w zespole
- Planowanie krótko- i długoterminowe
- Stawianie celów
- Priorytetyzacja
- Etapowanie zadań i ich egzekwowanie
Moduł IV
Motywacja. Ocena pracy oraz wspieranie rozwoju pracownika
- Motywowanie
- Rozpoznawanie indywidualnych czynników motywujących i typów motywacyjnych – koncepcja motywacyjnego DNA – test T. Lowe
- Znaczenie constant feedbacku w utrzymywaniu motywacji
- Orientacja na poszukiwanie rozwiązań – zastosowanie feedforward
- Motywowanie na odległość – wyzwanie, czy codzienność?
- Konsekwencje braku systemu motywowania dla efektywności pracy zespołu i organizacji
- Motywowanie osób reprezentujących różne generacje, czyli od pokolenia BB do pokolenia Z
- Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w zespole – część superwizyjna
- „Studium przypadku”, czyli trudności, jakie pojawiały się w zespołach kierowanych przez uczestników na przestrzeni ostatnich miesięcy
- Analiza przyczyn pojawiających się trudności
- Prowadzenie trudnych rozmów z pracownikami z wykorzystaniem technik coachingowych
- Delegowanie zadań
- Opór w delegowaniu po stronie szefa
- Opór w przyjęciu nowych zadań i odpowiedzialności po stronie pracownika
- Co delegować, jak, kiedy?
Moduł V
Umiejętności menedżerskie w zarządzaniu zmianami
- Psychologia zarządzania zmianami
- Jak ludzie reagują na zmiany?
- Fazy adaptacji do zmiany wg E. Kubler Ross
- Przełamywania stereotypów i redukowania lęków – model 8 kroków wprowadzania zmian wg Kottera
- Naturalne konsekwencje wprowadzanych zmian
- Opór i jego przejawy
- Wywoływanie uwag krytycznych i radzenie sobie z nimi
- Analiza case study
Moduł VI
Rozwiązywanie konfliktów
- Zrozumieć konflikt, czyli co trzeba wiedzieć o konflikcie, żeby mieć nad nim kontrolę
- Rodzaje, źródła i dynamika konfliktu
- Postawy i style reagowania na konflikt
- Role w konflikcie
- Budowanie dobrego kontaktu i porozumienia w obliczu konfliktu
- Zasady dobrej komunikacji w sytuacji konfliktowej – Aktywne słuchanie i argumentacja
- Poszukiwanie płaszczyzn porozumienia i rozwiązań win-win
- Przekształcanie sporu w dyskusję
- Style rozwiązywania konfliktów
- Radzenie sobie z presją i manipulacją w konflikcie
- Świadomość własnych emocji i kontrola stresu jako podstawowy warunek radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych
*W ramach szkolenia przeprowadzone zostaną 3 badania ankietowe (w formie onlinowych testów na platformie EY), które pozwolą Uczestnikom zdiagnozować ich mocne strony oraz obszary do rozwoju.
Wisława Grabarczyk-Kostka - prowadzi szkolenia menedżerskie od 30 lat. Jej misją zawodową jest wspieranie rozwoju ludzi w organizacjach i optymalizacja ich funkcjonowania. Łączy wiedzę psychologiczną z systemowym spojrzeniem na biznes.