Biznesowy Savoir-Vivre
Czasem mamy wątpliwości, czy formy kurtuazyjne, kanony zachowań, które znamy z domu, powinny obowiązywać w pracy, podczas spotkania z Klientami lub Gośćmi. To naturalne, chcemy przecież, by osoby, z którymi współpracujemy albo dopiero nawiązujemy współpracę, czuły się w naszym towarzystwie komfortowo.
Celem szkolenia z zasad biznesowego savoir-vivre’u jest uszeregowanie posiadanej wiedzy, a także podpowiedzenie, jak w sposób profesjonalny, taktowny, ale również subtelny budować relacje i wizerunek organizacji w kontaktach zawodowych.
- Dla doświadczonych menedżerek i menedżerów – usystematyzowanie wiedzy i podnoszenie kompetencji, rozwiązywanie branżowych „case study”
- Dla początkujących pracowników – wprowadzenie do środowiska pracy, przygotowanie do kontaktu z osobami z wewnątrz oraz zewnątrz organizacji
Cel
Komfort pracy — znajomość zasad biznesowego savoir-vivre’u daje nam poczucie wygody i bezpieczeństwa — skupiamy się na pracy, a nie na wątpliwościach związanych z tym, czy (na przykład) we właściwy sposób przywitaliśmy się z Klientami bądź Gośćmi. Dzięki temu pracujemy efektywniej.
Szkolenie systematyzuje wiedzę, którą większość z nas posiada, ale nie jesteśmy do końca pewni, jak zachować się w konkretnej sytuacji.
Spotkanie z ekspertem znającym specyfikę wielu branż daje możliwość pracy na konkretnych przykładach.
Korzyści
Co będę wiedział(a) po szkoleniu?
- Kto powinien witać się pierwszy, kto zostawia wizytówkę, a kto przejmuje inicjatywę
- Jak zwracać się do nowo poznanych osób, jak tytułować przełożonych przy gościach
- W którym momencie przypomnieć się z ofertą bądź ważnym (dla nas) tematem
- Jak taktownie się nie zgadzać, przekazać uwagę, odpowiedzieć na krytykę
- Jak prowadzić rozmowę w sposób, by wszyscy zapamiętali, o co mi chodziło
- Lunch, obiad, przyjęcia – doskonałe okoliczności do nieformalnych rozmów, gafy
- Jak zręcznie dopasowywać strój do okazji, jak czytać zaproszenia i unikać wpadek
- Jak przygotować się do wręczania prezentów, kto to powinien zrobić i co wypada wręczać
- Z łatwością będę poruszał się po różnych stylach biznesowej garderoby (i nie tylko)
W jaki sposób pomoże mi to w pracy?
- Pokazuję drugiej stronie, m.in. Klientom / Gościom/ Partnerom, że są dla mnie ważni
- Korzystam z wachlarza narzędzi umiejętności miękkich – taktownie i skutecznie
- Nie martwię się, czy popełniam gafę i skupiam się na ofercie, budowaniu relacji, swoich obowiązkach
- Wiem, jak się zachować, nawet jak nie znam rozwiązania, potrafię zareagować
I Dzień
Etykieta towarzyska, etykieta biznesowa, różnice kulturowe, protokół dyplomatyczny
- Powitania i przedstawianie się, pierwsze wrażenie, autoprezentacja
- Pierwszeństwo, kto pierwszy wyciąga dłoń, relacja pracownicy – klienci, inne osoby
- Tytułowanie, zwracanie się do gości, koleżanek i kolegów z pracy
- Podejmowanie klientów w biurze, spóźnienia, proponowanie napojów, obsługa
- Najważniejsze zasady posługiwania się wizytówką, najczęstsze gafy
- Small talk – taktowna rozmowa o…
Przyjęcia/spotkania oficjalne i półoficjalne
- Rodzaje przyjęć i spotkań biznesowych
- Zaproszenia – jak pisać, jak czytać, jak odpowiadać
- Zasady zachowania się przy stole oraz podczas przyjęcia na stojąco (bufet)
- Business lunch – zapraszamy klientów do restauracji lub jesteśmy zapraszani
- Czego Dama i Dżentelmen nie robią – najczęstsze gafy; popełniłem gafę, co dalej?
- Powitanie gości, gość honorowy, przełożony, asystent, pracownicy niżsi rangą
- Organizacja wydarzenia specjalnego — jak pisać brief dla agencji eventowej
- Jubileusz firmowy – najważniejsze wątki savoir-vivre
Telefon & smartfon
- Profesjonalne powitanie przez telefon – budowanie wizerunku firmy
- Przygotowanie przed rozmową – o czym zapominamy najczęściej?
- Zdenerwowany rozmówca
- Smartfon naszą wizytówką – w pracy, w środkach transportu
- Najczęstsze gafy użytkowników telefonów – restauracja, konferencje
- Poczta głosowa i oddzwanianie
II Dzień
E-korespondencja media społecznościowe w pracy
- Zwroty grzecznościowe
- E-mail jako często pierwsza forma kontaktu z klientem, partnerem biznesowym
- Ortografia i znaki diakrytyczne, emotikony, załączniki
- Media społecznościowe – mój profil a kształtowanie wizerunku pracodawcy
- Czy przyjmować zaproszenie od klienta na Facebook/Instagram/LinkedIn?
Dress code — ubiór na każdą okazję
- Co mówi nasz strój?
- Podstawowa garderoba współczesnej Damy i Dżentelmena
- Odczarowujemy obcojęzyczne określenia ubioru – m.in. casual, informal
- Kiedy na sportowo, a kiedy formalnie
- Buty – jak kupować, jak czyścić i kiedy nosić
- Biżuteria i dodatki dla Dam i Dżentelmenów
- Najczęściej popełniane gafy
Prezenty w biznesie
- Strategia prezentowa – nie twórzmy jej na ostatnią chwilę
- Jakie okazje sprzyjają biznesowym prezentom?
- Czego nie wypada wręczać?
- Kto powinien wręczać prezenty
- Jak taktownie odmówić przyjęcia prezentu
- Prezenty w różnych kulturach biznesowych