Trening komunikacji i współpracy na bazie narzędzi Analizy Transakcyjnej
Bazę teoretyczną stanowi koncepcja Analizy Transakcyjnej, stworzona przez kanadyjskiego psychologia Erica Berne’a. Jego bestseller „W co grają ludzie?” od lat 70-tych XX w. nie schodzi z półek księgarń na całym świecie. Analiza Transakcyjna (AT) jest koncepcją człowieka i jego zachowań, która pozwala ludziom zrozumieć siebie oraz innych i bardzo praktycznie wykorzystać tę wiedzę we wszystkich sytuacjach społecznych.
Szkolenie kierujemy do każdego człowieka funkcjonującego w organizacji, a zwłaszcza tych, którzy są nastawieni na rozwój swój i zespołów, w których pracują oraz chcą odnosić sukcesy.
Cele szkolenia
- Dostarczenie praktycznych narzędzii do komunikacji i zarządzaniu zespołem zaczerpniętych z praktyki Organizacyjnej Analizy Transkakcyjnej (OAT)
- Zwiększenie umiejętności rozwiązywania konfliktów i sytuacji problemowych
- Praktyczne zastosowanie technik AT umożliwiające bardziej efektywną współpracę
- Pogłębienie wglądu we własne działania zawodowe poprzez poznanie czynników motywujących, postaw życiowych, osobowości, przekładające się na styl pracy i rodzaj budowanych relacji
Korzyści z wprowadzenia AT w organizacji
- Poprawa komunikacji w zespole poprzez rozszerzenie wachlarza własnych umiejętności i stylów komunikacyjnych
- Zwiększenie efektywności pracy zespołu
- Nabycie umiejętności i gotowości do udzielania feedbacku
- Obniżenie stresu poprzez sprawne rozwiązywanie sytuacji problemowych
- Zwiększenie umiejętności skutecznego wywierania wpływu na zespół
- Czym jest AT i dlaczego jest dla organizacji bezcennym narzędziem pracy?
- Wprowadzenie do koncepcji osobowości (3 stanów Ja – Dziecko, Ja – Dorosły, Ja – Rodzic) oraz własna diagnoza w oparciu o egogram (test stanów Ja)
- Pojęcie transakcji, czyli wymiany komunikatów między osobami
- Rodzaje transakcji (równoległe, skrzyżowane, ukryte)
- Jak zmieniać charakter wymiany komunikatów (transakcji) w oparciu o ocenę potrzeb i oczekiwań rozmówcy oraz cel kontaktu
- Efektywna komunikacja w różnych sytuacjach – ćwiczenie praktyczne – optymalizacja komunikacji poprzez dopasowanie transakcji w sytuacjach
- Wywierania wpływu
- Dyskusji
- Przekazywania ważnych informacji
- Współpracy
- Pozycje życiowe – jak buduję relacje z otoczeniem i kim w nich jestem?
- Gry psychologiczne i w jaki sposób prowadzą do konfliktów?
- Nie igraj z ogniem! – gry jako ryzykowna wchodzenia w relacje
- Role w grach (Ratownik, Prześladowca, Ofiara), czyli trójkąt dramatyczny w akcji
- W co i jak gramy? – najczęstsze gry i dlaczego nas tak wkręcają?
- Czym jest „wypłata” i dlaczego tak na nas działa? – praktyka dyskontowania, która obniża efektywność i demotywuje
- Toksyczne działanie gier – czy rzeczywiście są wygrani?
- Jak rozpoznawać gry w środowisku pracy i jak ich unikać? – analiza case study
- Motywowanie w AT – co robimy, aby zaspokoić potrzebę uznania?
- 3 najważniejsze potrzeby dla efektywnej pracy, czyli jak nasycić głód bodźców, struktury i uznania?
- Stroke, czyli sygnał rozpoznania – typy stroków, komu je dajemy, a komu nie i dlaczego?
- Ekonomia stroke’ów – pozytywne, negatywne; przyjmowanie, proszenie i co z tego wynika dla naszej motywacji?
- Czym są drivery i jak nas napędzają do działania?
- Style pracy i silne i słabe strony – jak wpływają na naszą skuteczność?
- Ja w zmianie… Jak zmieniać nawyki na działania wygrywające?
Wisława Grabarczyk-Kostka - prowadzi szkolenia, wykłady i treningi z całego obszaru psychologii biznesu i rozwoju osobistego, jak również działania integracyjne dla zespołów będących w budowie lub w konflikcie.
Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów
Dostęp do artykułów i know-how jest bezpłatny. Poznaj naszą metodologię pracy – przekazywania wiedzy na przykładach z życia:
Analiza Transakcyjna w firmie – skuteczne narzędzie. Dlaczego warto znać i stosować?
Organizacyjna Analiza Transakcyjna stosowana jest na rzecz wpierania procesów zarządzania i komunikacji w firmach.