Trening medialny – warsztaty kamerowe z Maciejem Orłosiem
Nowoczesny świat, ze swoim niezwykłym tempem, wymaga zupełnie innego sposobu budowania relacji z Klientem, Partnerem, Pracownikiem, Szefem. To także – paradoksalnie – bardzo emocjonalna i realna, a nie wirtualna więź partnerska. Skończyły się czasy anonimowych pracowników. Kamera jest wszędzie. Samoświadomość w biznesie, umiejętność spojrzenia na elementy swojego wizerunku, komunikacji niewerbalnej i przesłania z perspektywy klienta, widza, słuchacza, odbiorcy mediów elektronicznych jest potrzebna nam wszystkim. Dzięki temu możemy świadomie dopasowywać używane środki wyrazu do konkretnego zadania i tym samym zwiększać skuteczność perswazyjną przekazu.
Dwudniowe warsztaty kierujemy do:
- Osób publicznych, menedżerów, rzeczników prasowych, osób z obszaru PR, marketingu, urzędników państwowych, których praca wiąże się z reprezentowaniem organizacji w mediach, w tym social mediach
- Tych, którzy chcieliby poznać zasady świadomego kreowania wizerunku swojego/swojej organizacji
- Tych, którzy wierzą, że stworzenie odpowiedniego wizerunku ma znaczący wpływ na zwiększenie efektywności wykonywanej przez nich pracy
- Samoświadomość w biznesie – uczestnicy uczą się spojrzenia na elementy swojego wizerunku, komunikacji niewerbalnej i przesłania z perspektywy widza, słuchacza, odbiorcy mediów elektronicznych. Dzięki temu mogą świadomie dopasowywać używane środki wyrazu do konkretnego zadania i tym samym zwiększać skuteczność perswazyjną przekazu
- Nauka zachowania przed kamerą
- Nowa, warsztatowa metoda oswajania się ze światem współczesnych mediów oraz praktyczne przygotowanie do skutecznego przekazywania swojego komunikatu i budowania zawodowego wizerunku w mediach
- Uczestnicy ćwiczą używanie krótkiej formy wypowiedzi eksperckiej – „setki TV”, która jest podstawą skutecznej wypowiedzi medialnej. Sprawność w używaniu tej formy przekazu przekłada się na podniesienie skuteczności we wszystkich formach wystąpień publicznych
- Uczestnicy uczą się rozpoznawać manipulacje i bronić się przed nimi. Nabywają umiejętność rozmowy z mediami w trudnych sytuacjach oraz dobrego odpowiadania (lub nie) na trudne pytania
- Umiejętności zdobyte podczas szkolenia mogą być NATYCHMIAST wykorzystane w codziennej praktyce zawodowej
1. Wprowadzenie do tematu – trochę teorii
- Samoświadomość w biznesie – czyli umiejętnosć spojrzenia na elementy swojego wizerunku, komunikacji niewerbalnej i przesłania z perspektywy widza, słuchacza, odbiorcy mediów elektronicznych
- Świadome dopasowywanie używanych środków wyrazu do konkretnego zadania i tym samym zwiększanie skuteczności perswazyjnej przekazu
- Najważniejsze aspekty skutecznych prezentacji i wystąpień biznesowych
2. Komunikacja niewerbalna
- Ćwiczenia z zakresu kontroli gestów, aury emocjonalnej, kontaktu wzrokowego i ruchu scenicznego,
- Aura emocjonalna – dlaczego należy mieć uśmiech w oczach i jak się uśmiechać, gdy nie masz na to ochoty?
- Kontakt wzrokowy w wystąpieniach medialnych i online
- Ruch przed kamerą – ogólne zasady, gestykulacja w TV/ruch przed kamerą TV/online
- Jesteś wizytówką Twojej firmy – oceniaj książkę po okładce
- Kadr, światło, tło – czyli profesjonalizm online
- Jak się ubrać, jakich błędów unikać?
- Spójność wizerunku z rolą społeczną
- Dźwięk w wystąpieniach publicznych
- Przykłady ćwiczeń oraz rozgrzewka aparatu mowy
- Tempo oraz rytm – zmiana biegów
- Mikrofon – bezprzewodowy vs. nagłowny/krawatowy
3. Komunikacja werbalna
- Rozgrzewka aparatu mowy, ćwiczenia dykcyjne, ćwiczenia interpretacyjne, z zakresu oddechu, ćwiczenia mówienia ad hoc
- Zasada wycieraczek samochodowych – „informacja-ilustracja”
- Jak ilustrować wypowiedzi
- Opowiadanie historii: analogia, efekt zaskoczenia, rekwizyt, interakcja, imponujące dane, cytat, przysłowia, słowa piosenki, dialog z filmu, fragment wiersza jako sposoby na ilustrowanie i uatrakcyjnianie wypowiedzi
- Krótka forma – dlaczego jest trudna
- Warsztat profesjonalisty
- Autentyczność – key word
- Start with why – zacznij od dlaczego, jaka jest wartość dodana twojej prezentacji
- Scena – kulisy, czyli jak uniknąć wpadki?
4. Ćwiczenia praktyczne – wystąpienia i autoprezentacja
- Spotkania z widownią: cytat, interakcja, opowiadanie historii
- Wystąpienie biznesowe – “kilka słów” o sobie i swojej firmie, prezentacja oferty
- Briefing prasowy (uczestnicy podzieleni na grupy – praca w zespole)
- Konferencja prasowa (uczestnicy podzieleni na grupy – praca w zespole)
- Współpraca z dziennikarzami, o czym pamiętać, co warto wiedzieć
5. Jak odpowiadać na trudne pytania – elementy sytuacji kryzysowej
- Podstawowe techniki odpowiadania na pytania informacyjne i krytyczne
6. Praca przed kamerą – warsztaty
- Setka – co to jest i jak ją wypracować?
- Nagranie wideo na Linkedin czy FB – podstawowe zasady
- Rozmowa z dziennikarzem – dlaczego należy pójść z własnym celem?
- Udział w debacie/panelu dyskusyjnym – jak zostać zapamiętanym?
- Teleprompter – używać czy nie używać?
- Kamery są wszędzie
7. Podsumowanie
Maciej Orłoś - dziennikarz nowych mediów i influencer, laureat 4 Wiktorów i 2 Telekamer. Przez ponad 25 lat prowadził Teleexpress i inne programy dla TVP. Do niedawna był gospodarzem programów w Telewizji WP, a obecnie prowadzi autorski kanał YouTube.
Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów
Dostęp do artykułów i know-how jest bezpłatny. Poznaj naszą metodologię pracy — przekazywania wiedzy na przykładach z życia:
Książka „O sztuce wystąpień publicznych” autorstwa Macieja Orłosia.