Zarządzanie zmianą – kompendium wiedzy
Efektywne wdrożenie zmiany organizacyjnej, przeprowadzenie zespołu przez zmianę i przygotowanie do nowych norm.
Szkolenie składa się z 3 bloków tematycznych:
- Zarządzanie procesem zmian
- Komunikowanie zmian
- Człowiek w zmianie
Zmiana w nowoczesnej instytucji jest czymś nieuniknionym. Wynika to z konieczności dostosowania się do zmieniającego się otoczenia (prawa, które reguluje działania, podmiotów współpracujących z organizacją, interesantów korzystających z usług itd.). I chociaż podświadomie dążymy do stabilności, bo kojarzy nam się ona z bezpieczeństwem, musimy zdać sobie sprawę, że niezmienność w sferze działania instytucji pozostać musi marzeniem.
Poznaj prowadzącą szkolenie – Ewę Opolską
Szkolenie jest przeznaczone dla:
- Menedżerów projektujących proces zmiany w firmie
- Menedżerów odpowiedzialnych za przygotowanie i wdrożenie zmian w swoich zespołach
- Specjalistów (np. HR Business Partnerów, specjalistów w zakresie komunikacji wewnętrznej) wspierających menedżerów w procesie zmian w firmie
Zarządzanie procesem zmian organizacyjnych
- Poznanie zasad wdrożenia zmian (procesu scalenia struktur, zmiany procedur i kultur organizacyjnych)
- Nauka skutecznego planowania i organizowania procesu wdrożenia zmian organizacyjnych
- Poznanie narzędzi motywowania pracowników do zmiany zakresu i metod pracy oraz sprawnego funkcjonowania w nowych warunkach
- Nauka metod oddziaływania na postawy pracowników wobec zmian (hamujących postawy niechętne i pobudzających postawy sprzyjające)
Komunikowanie zmian
- Nauka doboru środków i form przekazu w komunikowaniu zmian w podległych zespołach
- Poznanie argumentacji przydatnej w wyjaśnieniu zachodzących zmian w firmie i uczą się pozyskania akceptacji dla wdrażanych rozwiązań
- Zyskanie umiejętności odpowiadania na trudne pytania związane z wdrażaną zmianą
- Poznanie narzędzi efektywnego komunikowania decyzji niepopularnych a koniecznych do wdrożenia
- Tworzenie wykazu trudnych pytań na temat zmian wraz z przydatnymi odpowiedziami
Człowiek w zmianie
- Rozumienie zachowań w zmianie
- Poznanie przyczyn braku angażowania się ludzi w proces zmian
- Poznanie metod automotywacji do realizacji nowych wyzwań związanych ze zmianami
- Propagowanie wśród uczestników postaw innowacyjnych, „poszukujących zmian”
- Jak zadbać o jednoznaczność zasad, roli i odpowiedzialności tak, by praca w zespole rozproszonym była efektywna?
- Zapewnienie niezbędnego wsparcia organizacyjnego (komu, jakie i na jakim etapie pracy?)
- W jaki sposób zapewnić kompetencje niezbędne do działania w systemie pracy rozproszonej?
- Motywatory i demotywatory związane z pracą w zespole rozproszonym?
- Jak (i w jakich obszarach) zaprojektować system przepływu informacji zwrotnej w pracy zdalnej na poziomie pracownika, zespołu i stałego doskonalenia?
- Menedżer zarządzający zespołem zdalnym: wiedza, umiejętności, postawy
Zarządzanie procesem zmian organizacyjnych
Zmiana – wyzwania dla menedżera
- Zmiana — rewolucja czy ewolucja?
- Czym grozi autonomizacja celów poszczególnych części instytucji i brak myślenia systemowego w zarządzaniu zmianą?
- Najczęściej popełniane błędy w procesie planowania i realizacji zmian. Kilka słów o tym, jak im zapobiegać
- Efektywność organizacji w procesie zmian
Proces wdrożenia zmian organizacyjnych
- Organizacja procesu wdrożenia zmian – co należy wziąć pod uwagę?
- Czynniki sprzyjające wdrożeniu zmian organizacyjnych w zespole i hamujące proces ich realizacji
- Jaki rodzaj stylu kierowania zniechęca pracowników do aktywnego udziału w procesie zmian organizacyjnych?
Psychospołeczne bariery wdrażania zmian
- Rodzaje oporu wobec zmian i sposoby przezwyciężania negatywnych postaw pracowników wobec zmian
- Analiza grup nacisku przy wdrażaniu zmiany organizacyjnej
- Redukowanie napięć i konfliktów w sytuacji zmiany
Motywowanie do przestrzegania nowych norm i zasad organizacji wewnętrznej
- Metody wzmacniania postaw sprzyjających zmianom
- Rola menedżera w budowaniu spójnego zespołu nastawionego na osiąganie celów strategicznych
- Angażowanie w realizację zmian, czyli jak stworzyć otoczenie, które pozwoli pracownikom znaleźć motywację do aktywnej i twórczej pracy w sytuacji zmiany?
Zmiana kulturowa i jej konsekwencje dla efektywności wdrażania zmian
- Dostosowanie kultur organizacyjnych – moda czy konieczność?
- Mapa kultury organizacyjnej
- Budowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej zmianom
Komunikowanie zmian
System komunikacji o zmianach – co to oznacza w praktyce?
- Dlaczego powinniśmy mówić o zmianach jednym głosem? O koniecznej spójności komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej na temat zmian organizacyjnych
- Kiedy i jak informować pracowników o zmianach organizacyjnych?
- Komunikowanie zmian w poszczególnych etapach zmiany
O naturze informacji
- Kilka słów na temat wiarygodnej formy informacji, która pomoże nam zbudować przekonujący przekaz o zmianach
- Efekt „świeżości”, „pierwszeństwa”, „halo”… i inne prawa, które rządzą światem informacji
- Pułapki myślenia według Daniela Kahnemana. Jak ich unikać w skutecznym komunikowaniu zmian?
Tworzenie strategii komunikacji na temat zmian
- Liczy się tekst czy podtekst? Jak zadbać o interpretację informacji zgodną z naszą intencją?
- Wzmacnianie siły argumentacji – praktyczne metody. Wykorzystanie słów eksperta, porównania i innych przydatnych narzędzi
- Co obniża wiarygodność informacji?
- Przygotowanie argumentacji wyjaśniającej zachodzące zmiany
Trudne pytania na temat zmian. Jak sobie radzić w trudnych sytuacjach?
- Mechanizmy psychologiczne utrudniające akceptację zmiany
- „Trudny” rozmówca i „trudne sytuacje”. Co to właściwie oznacza w komunikowaniu zmian?
- Zasady przekazywania negatywnych informacji. Efekt Spence’a i jego znaczenie dla komunikowania trudnych do zaakceptowania informacji
- Radzenie sobie z negatywnymi reakcjami rozmówców. Czego unikać, żeby niepotrzebnie nie podgrzać atmosfery?
Wypracowanie modeli komunikowania trudnych decyzji
- Skuteczne przekazywanie informacji na temat niekorzystnych dla pracownika zmian związanych ze stanowiskiem pracy (odmowa awansu, odebranie przywilejów, odmowa podwyżki, degradacja)
- Komunikowanie zmian związanych z zakresem zadań pracownika (zlecanie dodatkowej pracy, odebranie części zadań)
- Informowanie o zwolnieniu. Jak pomóc pracownikowi pogodzić się z niepowodzeniem?
Człowiek w zmianie
Zmiany – moda czy konieczność?
- Po co nam zmiany?
- Nowy świat pracy. Tendencje zmian organizacyjnych i ich przyczyny
- Dynamika zmian. Jak być elastycznym?
Postawy wobec zmian
- Dlaczego część ludzi obawia się zmian?
- Zmiana i emocje. Krzywa przemiany emocjonalnej w sytuacji zmiany
Automotywacja jako klucz do kreatywnego myślenia, pokonywania trudności zawodowych i skutecznej realizacji zadań
- Umiejętności motywowania siebie do założonych działań – źródła automotywacji
- Przeciwdziałanie rutynie w działaniach zawodowych
- Praktyczne metody pobudzenia indywidualnej kreatywności
Zmiana w firmie… i co dalej?
- Wyzwania w zarządzaniu zespołem w sytuacji zmiany
- Skuteczność i popularność menedżera zespołu w procesie zmian — czy to się da pogodzić?
- Jaki zespół łatwiej przechodzi przez zmianę?
- Zarządzanie zespołem w zmianie
Tworzenie postaw innowacyjnych
- Kreatywność wspomagana – techniki wspierania innowacyjności zespołu
- Jak przygotować grunt pod kreatywne myślenie zespołowe?
- Działania doraźne — zastosowanie narzędzi psychospołecznych w sytuacjach spadku energii zespołu i braku motywacji do twórczego myślenia
- Zasady uławiające twórcze myślenie
- Jak uniknąć syndromu grupowego myślenia?
Ewa Opolska - przeprowadza firmy i ludzi przez zmiany, szkoląc i prowadząc projekty rozwojowe. Jest doświadczonym trenerem w obszarze szkoleń menedżerskich. Realizuje dłuższe cykle (akademie menedżerskie, programy talentowe), wspierające konkretne cele biznesowe.
Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów
Dostęp do artykułów i know-how jest bezpłatny. Poznaj naszą metodologię pracy — przekazywania wiedzy na przykładach z życia:
10 przykazań dla zwycięzców
Spotkanie autorskie z Ewą Opolską
Weź udział w spotkaniu autorskim z Ewą Opolską, współautorką książki "Po co nam praca” i dowiedz się jak zbudować strategię, która pozwoli Ci odnieść sukces.