Zarządzanie zmianą - kompendium wiedzy – EY Academy of Business

Zarządzanie zmianą – kompendium wiedzy

Efektywne wdrożenie zmiany organizacyjnej, przeprowadzenie zespołu przez zmianę i przygotowanie do nowych norm.

Szkolenie składa się z 3 bloków tematycznych:

  • Zarządzanie procesem zmian
  • Komunikowanie zmian
  • Człowiek w zmianie

Zmiana w nowoczesnej instytucji jest czymś nieuniknionym. Wynika to z konieczności dostosowania się do zmieniającego się otoczenia (prawa, które reguluje działania, podmiotów współpracujących z organizacją, interesantów korzystających z usług itd.). I chociaż podświadomie dążymy do stabilności, bo kojarzy nam się ona z bezpieczeństwem, musimy zdać sobie sprawę, że niezmienność w sferze działania instytucji pozostać musi marzeniem.

Poznaj prowadzącą szkolenie – Ewę Opolską

Zarządzanie procesem zmian organizacyjnych

  • Poznanie zasad wdrożenia zmian (procesu scalenia struktur, zmiany procedur i kultur organizacyjnych).
  • Nauka skutecznego planowania i organizowania procesu wdrożenia zmian organizacyjnych.
  • Poznanie narzędzi motywowania pracowników do zmiany zakresu i metod pracy oraz sprawnego funkcjonowania w nowych warunkach.
  • Nauka metod oddziaływania na postawy pracowników wobec zmian (hamujących postawy niechętne i pobudzających postawy sprzyjające).

Komunikowanie zmian

  • Nauka doboru środków i form przekazu w komunikowaniu zmian w podległych zespołach.
  • Poznanie argumentacji przydatnej w wyjaśnieniu  zachodzących zmian w firmie i uczą się pozyskania akceptacji dla wdrażanych rozwiązań.
  • Zyskanie umiejętności odpowiadania na trudne pytania związane z wdrażaną zmianą.
  • Poznanie narzędzi efektywnego komunikowania decyzji niepopularnych a koniecznych do wdrożenia.
  • Tworzenie wykazu trudnych pytań na temat zmian wraz z przydatnymi odpowiedziami.

Człowiek w zmianie

  • Rozumienie zachowań w zmianie.
  • Poznanie przyczyn braku angażowania się ludzi w proces zmian.
  • Poznanie metod automotywacji do realizacji nowych wyzwań związanych ze zmianami.
  • Propagowanie wśród uczestników postaw innowacyjnych, „poszukujących zmian”.
  • Jak zadbać o jednoznaczność zasad, roli i odpowiedzialności tak, by praca w zespole rozproszonym była efektywna?
  • Zapewnienie niezbędnego wsparcia organizacyjnego (komu, jakie i na jakim etapie pracy?)
  • W jaki sposób zapewnić kompetencje niezbędne do działania w systemie pracy rozproszonej?
  • Motywatory i demotywatory związane z pracą w zespole rozproszonym?
  • Jak (i w jakich obszarach) zaprojektować system przepływu informacji zwrotnej w pracy zdalnej na poziomie pracownika, zespołu i stałego doskonalenia?
  • Menedżer zarządzający zespołem zdalnym: wiedza, umiejętności, postawy

Zarządzanie procesem zmian organizacyjnych

Zmiana – wyzwania dla menedżera

  • Zmiana – rewolucja czy ewolucja?
  • Czym grozi autonomizacja celów poszczególnych części instytucji i brak myślenia systemowego w zarządzaniu zmianą?
  • Najczęściej popełniane błędy w procesie planowania i realizacji zmian. Kilka słów o tym jak im zapobiegać
  • Efektywność organizacji w procesie zmian

Proces wdrożenia zmian organizacyjnych

  • Organizacja procesu wdrożenia zmian – co należy wziąć pod uwagę?
  • Czynniki sprzyjające wdrożeniu zmian organizacyjnych w zespole i hamujące proces ich realizacji
  • Jaki rodzaj stylu kierowania zniechęca pracowników do aktywnego udziału w procesie zmian organizacyjnych?

Psychospołeczne bariery wdrażania zmian

  • Rodzaje oporu wobec zmian i sposoby przezwyciężania negatywnych postaw pracowników wobec zmian
  • Analiza grup nacisku przy wdrażaniu zmiany organizacyjnej
  • Redukowanie napięć i konfliktów w sytuacji zmiany

Motywowanie do przestrzegania nowych norm i zasad organizacji wewnętrznej

  • Metody wzmacniania postaw sprzyjających zmianom
  • Rola menedżera w budowaniu spójnego zespołu nastawionego na osiąganie celów strategicznych
  • Angażowanie w realizację zmian, czyli jak stworzyć otoczenie, które pozwoli pracownikom znaleźć motywację do aktywnej i twórczej pracy w sytuacji zmiany?

Zmiana kulturowa i jej konsekwencje dla efektywności wdrażania zmian

  • Dostosowanie kultur organizacyjnych – moda czy konieczność?
  • Mapa kultury organizacyjnej
  • Budowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej zmianom

Komunikowanie zmian

System komunikacji o zmianach – co to oznacza w praktyce?

  • Dlaczego powinniśmy mówić o zmianach jednym głosem? O koniecznej spójności komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej na temat zmian organizacyjnych
  • Kiedy i jak informować pracowników o zmianach organizacyjnych?
  • Komunikowanie zmian w poszczególnych etapach zmiany

O naturze informacji

  • Kilka słów na temat wiarygodnej formy informacji, która pomoże nam zbudować przekonujący przekaz o zmianach
  • Efekt „świeżości”,” pierwszeństwa”, „halo”… i inne prawa, które rządzą światem informacji
  • Pułapki myślenia według Daniela Kahnemana. Jak ich unikać w skutecznym  komunikowaniu zmian?

Tworzenie strategii komunikacji na temat zmian

  • Liczy się tekst czy podtekst? Jak zadbać o interpretację informacji zgodną z naszą intencją?
  • Wzmacnianie siły argumentacji – praktyczne metody. Wykorzystanie słów eksperta, porównania i innych przydatnych narzędzi
  • Co obniża wiarygodność informacji?
  • Przygotowanie argumentacji wyjaśniającej zachodzące zmiany

Trudne pytania na temat zmian. Jak sobie radzić w trudnych sytuacjach? 

  • Mechanizmy psychologiczne utrudniające akceptację zmiany
  • „Trudny” rozmówca i „trudne sytuacje”. Co to właściwie oznacza w komunikowaniu zmian?
  • Zasady przekazywania negatywnych informacji. Efekt Spence’a i jego znaczenie dla komunikowania trudnych do zaakceptowania informacji
  • Radzenie sobie z negatywnymi reakcjami rozmówców. Czego unikać żeby niepotrzebnie nie podgrzać atmosfery?

Wypracowanie modeli komunikowania trudnych decyzji

  • Skuteczne przekazywanie informacji na temat niekorzystnych dla pracownika zmian związanych ze stanowiskiem pracy (odmowa awansu, odebranie przywilejów, odmowa podwyżki, degradacja)
  • Komunikowanie zmian związanych z zakresem zadań pracownika (zlecanie dodatkowej pracy, odebranie części zadań)
  • Informowanie o zwolnieniu. Jak pomóc pracownikowi pogodzić się z niepowodzeniem?

Człowiek w zmianie

Zmiany – moda czy konieczność?

  • Po co nam zmiany?
  • Nowy świat pracy. Tendencje zmian organizacyjnych i ich przyczyny
  • Dynamika zmian. Jak być elastycznym?

Postawy wobec zmian

  • Dlaczego część ludzi obawia się zmian?
  • Zmiana i emocje. Krzywa przemiany emocjonalnej w sytuacji zmiany

Automotywacja jako klucz do kreatywnego myślenia, pokonywania trudności zawodowych i skutecznej realizacji zadań

  • Umiejętności motywowania siebie do założonych działań – źródła automotywacji
  • Przeciwdziałanie rutynie w działaniach zawodowych
  • Praktyczne metody pobudzenia indywidualnej kreatywności

Zmiana w firmie… i co dalej?

  • Wyzwania w zarządzaniu zespołem w sytuacji zmiany
  • Skuteczność i popularność menedżera zespołu w procesie zmian – czy to się da pogodzić?
  • Jaki zespół łatwiej przechodzi przez zmianę?
  • Zarządzanie zespołem w zmianie

Tworzenie postaw innowacyjnych

  • Kreatywność wspomagana – techniki wspierania innowacyjności zespołu
  • Jak przygotować grunt pod kreatywne myślenie zespołowe?
  • Działania doraźne – zastosowanie narzędzi psychospołecznych w sytuacjach spadku energii zespołu i braku motywacji do twórczego myślenia
  • Zasady uławiające twórcze myślenie
  • Jak uniknąć syndromu grupowego myślenia?

Ewa Opolska - przeprowadza firmy i ludzi przez zmiany, szkoląc i prowadząc projekty rozwojowe. Jest doświadczonym trenerem w obszarze szkoleń menedżerskich. Realizuje dłuższe cykle (akademie menedżerskie, programy talentowe), wspierające konkretne cele biznesowe.

Zarządzanie zmianą – kompendium wiedzy

Efektywne wdrożenie zmiany organizacyjnej, przeprowadzenie zespołu przez zmianę i przygotowanie do nowych norm.

Szkolenie składa się z 3 bloków tematycznych:

  • Zarządzanie procesem zmian
  • Komunikowanie zmian
  • Człowiek w zmianie

Zmiana w nowoczesnej instytucji jest czymś nieuniknionym. Wynika to z konieczności dostosowania się do zmieniającego się otoczenia (prawa, które reguluje działania, podmiotów współpracujących z organizacją, interesantów korzystających z usług itd.). I chociaż podświadomie dążymy do stabilności, bo kojarzy nam się ona z bezpieczeństwem, musimy zdać sobie sprawę, że niezmienność w sferze działania instytucji pozostać musi marzeniem.

Poznaj prowadzącą szkolenie – Ewę Opolską

Cele i korzyści

Zarządzanie procesem zmian organizacyjnych

  • Poznanie zasad wdrożenia zmian (procesu scalenia struktur, zmiany procedur i kultur organizacyjnych).
  • Nauka skutecznego planowania i organizowania procesu wdrożenia zmian organizacyjnych.
  • Poznanie narzędzi motywowania pracowników do zmiany zakresu i metod pracy oraz sprawnego funkcjonowania w nowych warunkach.
  • Nauka metod oddziaływania na postawy pracowników wobec zmian (hamujących postawy niechętne i pobudzających postawy sprzyjające).

Komunikowanie zmian

  • Nauka doboru środków i form przekazu w komunikowaniu zmian w podległych zespołach.
  • Poznanie argumentacji przydatnej w wyjaśnieniu  zachodzących zmian w firmie i uczą się pozyskania akceptacji dla wdrażanych rozwiązań.
  • Zyskanie umiejętności odpowiadania na trudne pytania związane z wdrażaną zmianą.
  • Poznanie narzędzi efektywnego komunikowania decyzji niepopularnych a koniecznych do wdrożenia.
  • Tworzenie wykazu trudnych pytań na temat zmian wraz z przydatnymi odpowiedziami.

Człowiek w zmianie

  • Rozumienie zachowań w zmianie.
  • Poznanie przyczyn braku angażowania się ludzi w proces zmian.
  • Poznanie metod automotywacji do realizacji nowych wyzwań związanych ze zmianami.
  • Propagowanie wśród uczestników postaw innowacyjnych, „poszukujących zmian”.
Program
  • Jak zadbać o jednoznaczność zasad, roli i odpowiedzialności tak, by praca w zespole rozproszonym była efektywna?
  • Zapewnienie niezbędnego wsparcia organizacyjnego (komu, jakie i na jakim etapie pracy?)
  • W jaki sposób zapewnić kompetencje niezbędne do działania w systemie pracy rozproszonej?
  • Motywatory i demotywatory związane z pracą w zespole rozproszonym?
  • Jak (i w jakich obszarach) zaprojektować system przepływu informacji zwrotnej w pracy zdalnej na poziomie pracownika, zespołu i stałego doskonalenia?
  • Menedżer zarządzający zespołem zdalnym: wiedza, umiejętności, postawy

Zarządzanie procesem zmian organizacyjnych

Zmiana – wyzwania dla menedżera

  • Zmiana – rewolucja czy ewolucja?
  • Czym grozi autonomizacja celów poszczególnych części instytucji i brak myślenia systemowego w zarządzaniu zmianą?
  • Najczęściej popełniane błędy w procesie planowania i realizacji zmian. Kilka słów o tym jak im zapobiegać
  • Efektywność organizacji w procesie zmian

Proces wdrożenia zmian organizacyjnych

  • Organizacja procesu wdrożenia zmian – co należy wziąć pod uwagę?
  • Czynniki sprzyjające wdrożeniu zmian organizacyjnych w zespole i hamujące proces ich realizacji
  • Jaki rodzaj stylu kierowania zniechęca pracowników do aktywnego udziału w procesie zmian organizacyjnych?

Psychospołeczne bariery wdrażania zmian

  • Rodzaje oporu wobec zmian i sposoby przezwyciężania negatywnych postaw pracowników wobec zmian
  • Analiza grup nacisku przy wdrażaniu zmiany organizacyjnej
  • Redukowanie napięć i konfliktów w sytuacji zmiany

Motywowanie do przestrzegania nowych norm i zasad organizacji wewnętrznej

  • Metody wzmacniania postaw sprzyjających zmianom
  • Rola menedżera w budowaniu spójnego zespołu nastawionego na osiąganie celów strategicznych
  • Angażowanie w realizację zmian, czyli jak stworzyć otoczenie, które pozwoli pracownikom znaleźć motywację do aktywnej i twórczej pracy w sytuacji zmiany?

Zmiana kulturowa i jej konsekwencje dla efektywności wdrażania zmian

  • Dostosowanie kultur organizacyjnych – moda czy konieczność?
  • Mapa kultury organizacyjnej
  • Budowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej zmianom

Komunikowanie zmian

System komunikacji o zmianach – co to oznacza w praktyce?

  • Dlaczego powinniśmy mówić o zmianach jednym głosem? O koniecznej spójności komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej na temat zmian organizacyjnych
  • Kiedy i jak informować pracowników o zmianach organizacyjnych?
  • Komunikowanie zmian w poszczególnych etapach zmiany

O naturze informacji

  • Kilka słów na temat wiarygodnej formy informacji, która pomoże nam zbudować przekonujący przekaz o zmianach
  • Efekt „świeżości”,” pierwszeństwa”, „halo”… i inne prawa, które rządzą światem informacji
  • Pułapki myślenia według Daniela Kahnemana. Jak ich unikać w skutecznym  komunikowaniu zmian?

Tworzenie strategii komunikacji na temat zmian

  • Liczy się tekst czy podtekst? Jak zadbać o interpretację informacji zgodną z naszą intencją?
  • Wzmacnianie siły argumentacji – praktyczne metody. Wykorzystanie słów eksperta, porównania i innych przydatnych narzędzi
  • Co obniża wiarygodność informacji?
  • Przygotowanie argumentacji wyjaśniającej zachodzące zmiany

Trudne pytania na temat zmian. Jak sobie radzić w trudnych sytuacjach? 

  • Mechanizmy psychologiczne utrudniające akceptację zmiany
  • „Trudny” rozmówca i „trudne sytuacje”. Co to właściwie oznacza w komunikowaniu zmian?
  • Zasady przekazywania negatywnych informacji. Efekt Spence’a i jego znaczenie dla komunikowania trudnych do zaakceptowania informacji
  • Radzenie sobie z negatywnymi reakcjami rozmówców. Czego unikać żeby niepotrzebnie nie podgrzać atmosfery?

Wypracowanie modeli komunikowania trudnych decyzji

  • Skuteczne przekazywanie informacji na temat niekorzystnych dla pracownika zmian związanych ze stanowiskiem pracy (odmowa awansu, odebranie przywilejów, odmowa podwyżki, degradacja)
  • Komunikowanie zmian związanych z zakresem zadań pracownika (zlecanie dodatkowej pracy, odebranie części zadań)
  • Informowanie o zwolnieniu. Jak pomóc pracownikowi pogodzić się z niepowodzeniem?

Człowiek w zmianie

Zmiany – moda czy konieczność?

  • Po co nam zmiany?
  • Nowy świat pracy. Tendencje zmian organizacyjnych i ich przyczyny
  • Dynamika zmian. Jak być elastycznym?

Postawy wobec zmian

  • Dlaczego część ludzi obawia się zmian?
  • Zmiana i emocje. Krzywa przemiany emocjonalnej w sytuacji zmiany

Automotywacja jako klucz do kreatywnego myślenia, pokonywania trudności zawodowych i skutecznej realizacji zadań

  • Umiejętności motywowania siebie do założonych działań – źródła automotywacji
  • Przeciwdziałanie rutynie w działaniach zawodowych
  • Praktyczne metody pobudzenia indywidualnej kreatywności

Zmiana w firmie… i co dalej?

  • Wyzwania w zarządzaniu zespołem w sytuacji zmiany
  • Skuteczność i popularność menedżera zespołu w procesie zmian – czy to się da pogodzić?
  • Jaki zespół łatwiej przechodzi przez zmianę?
  • Zarządzanie zespołem w zmianie

Tworzenie postaw innowacyjnych

  • Kreatywność wspomagana – techniki wspierania innowacyjności zespołu
  • Jak przygotować grunt pod kreatywne myślenie zespołowe?
  • Działania doraźne – zastosowanie narzędzi psychospołecznych w sytuacjach spadku energii zespołu i braku motywacji do twórczego myślenia
  • Zasady uławiające twórcze myślenie
  • Jak uniknąć syndromu grupowego myślenia?
Szczegóły programu modułowego

Cena

3130 zł netto

Lokalizacja

Online

Warszawa

Termin

21-23 września 2022

Kontakt

Adrianna Sykucka

Koordynator kursu

  • +48 519 511 447
  • adrianna.sykucka@pl.ey.com