Akademia Asesora – certyfikacja EY Academy of Business
Akademia Asesora jest programem certyfikującym obecnych lub przyszłych asesorów. W zależności od tego, z jakimi umiejętnościami uczestnik wchodzi w realizację warsztatów – może rozwijać zarówno bazową wiedzę i umiejętności, jak i bardziej zaawansowane kompetencje asesorskie, np. pisanie i testowanie zadań, moderowanie sesji diagnostycznej, czy udzielanie feedbacku w sposób coachingowy.
Akademia składa się z sześciu 2-dniowych modułów. Zajęcia odbywają się raz – dwa razy w miesiącu, w formule stacjonarnej lub online. W przypadku opuszczenia jednego z modułów można uzupełnić go w innym terminie. Moduł kończy się zadaniem praktycznym, przygotowującym grupę do realizacji sesji egzaminacyjnej. Certyfikacja jest wypadkową całości prac praktycznych.
W trakcie szkolenia wykorzystujemy następujące metody:
- wykład teoretyczny (20% czasu trwania szkolenia)
- praca w grupie dotycząca przygotowania lub wypracowywania rozwiązań metodologicznych (25% czasu)
- zebranie wniosków po ćwiczeniach oraz podsumowywanie prac grupowych (5% czasu)
- omówienie przykładowych case’ów i filmy instruktażowe (5% czasu)
- ćwiczenia indywidualne i grupowe dotyczące np. diagnozy kompetencji, raportowania, przekazywania informacji zwrotnej (45% czasu)
Akademię Asesora kierujemy do pracowników działów personalnych, menedżerów pragnących rozwijać umiejętności diagnozy potencjału swoich ludzi, jak i osób zainteresowanych zmianą w życiu zawodowym i doświadczeniem w nowej roli.
Zaletą udziału w Akademii jest to, że:
- przechodzimy przez pełen proces projektowania sesji diagnostycznej z poziomu metodologicznego, jak i grupowego
- każdy z modułów przygotowuje do realizacji sesji egzaminacyjnej
- grupa uczestników sama przygotowuje metodologię i przeprowadza pełną sesję Development Centre
- możesz się sprawdzić na bieżąco w roli asesorskiej, przy wsparciu grupy i pod czujnym okiem trenerów
- w trakcie pracy grupowej sam doświadczasz różnych ról – moderowania, bycia graczem, bycia członkiem zespołu asesorskiego, uczestnikiem sesji, i asesorem
- możesz otrzymać informację zwrotną od trenerów, jak i od grupy, która będzie cię wspierać w przyszłej roli asesora
Korzyści z udziału w Akademii:
- rozwiniesz wiedzę i umiejętności, które będą pozwalały ci na realizowanie projektów oceny kompetencji adekwatnie do oczekiwań biznesu
- zadania praktyczne i egzamin pozwolą ci na zdobycie umiejętności potrzebnych do samodzielnego zaprojektowania sesji, jej poprowadzenia i udzielenia informacji zwrotnej
- możesz otrzymać możliwość uczestnictwa w sesji DC lub AC, prowadzonej przez wykwalifikowanych asesorów, w roli administratora lub asesora wspierającego
Program „Akademia Asesora” składa się z 6 modułów: Wprowadzenie do programu, Budowanie modelu i profilu kompetencyjnego, Projektowanie zadań badawczych, Diagnoza kompetencji, Prowadzenie sesji DC i sesji informacji zwrotnych oraz egzaminu.
Z poziomu tej strony możesz zapisać się na pakiet wszystkich szkoleń (wybierz Akademia Asesora).
Moduł I. Wprowadzenie do programu
- Idea i założenia metodologiczne Akademii Asesora. Integracja grupy
- Proces projektowania i wdrażania ocen kompetencji
- Różnice pomiędzy Assessment a Development Centre
- Projektowanie systemu oceny kompetencji – etapy projektu, dokumentacja projektowa
- Grupa projektowa – skład, zadania i kompetencje członków projektu
- Zasada triangulacji w projektowaniu sesji badawczej
- Kompetencje w organizacji w systemach zarządzania personelem
- Czym jest kompetencja i jakie są jej praktyczne zastosowania
- Ćwiczenia w obserwowaniu kompetencji
-
- Kultura i fazowy rozwój organizacji – kluczowe kompetencje organizacyjne na każdym z etapów rozwoju
- Kontraktowanie procesu z klientem wewnętrznym i zewnętrznym
- Rozpoznanie potrzeb klienta
- Parametry oferty
- Podejście do rozwoju indywidualnego: od kompensowania braków po rozwijanie talentów
- Zagadnienia etyczne związane z procesem diagnostycznym
Metodologia: wykład, ćwiczenie rozgrzewkowe, burza mózgów dotycząca metodologii, ćwiczenie w układaniu etapów projektu, ćwiczenie rozpoznania potrzeb klienta i kontraktowania prac, obserwacja zachowań w roli asesora, feedback trenera dotyczący zachowań uruchamianych w roli asesora.
Moduł II. Budowanie modelu i profilu kompetencyjnego
- Budowanie i wdrażanie modelu kompetencji w organizacji
- Etapy projektu i jego uczestnicy
- Narzędzia i obszary pozyskiwania danych do budowy modelu
- Walidacja modelu wśród pracowników
-
- Praktyczne przykłady projektów budowania modeli w organizacjach
- Tworzenie profilu kompetencji stanowiskowych
- Zasady budowania profilu
- Analiza umiejscowienia stanowiska w strukturze
- Metody pozyskiwania danych: wywiad standaryzowany, panel ekspercki, analiza dokumentów
- Definiowanie kompetencji
- Wybór skali oceny
- Definiowanie wskaźników behawioralnych kompetencji
- Listy kompetencyjne
- Kompetencje przyszłości
- Model VUCA i Megatrendy Naisbitta jako podstawa wnioskowania o kompetencjach przyszłości
- Jakie kompetencje będą potrzebne menedżerom w przyszłości?
- Optymalizacja procesu w zadaniach on-line
- Przykładowe kompetencje i zadania, które możemy realizować w wersji on-line
- Przykładowa gra on-line
Metodologia: wykład, grupowe opracowanie metodologii budowania modelu, próbki wywiadów do budowy profilu, symulacja panelu eksperckiego, ćwiczenia grupowe w definiowaniu kompetencji, obserwacja zachowań w roli asesora, przedstawienie gry on-line.
Moduł III. Projektowanie zadań badawczych
- Zróżnicowanie metodologii w „centrum badania kompetencji”
- Różnorodność typów zadań wykorzystywanych podczas AC/DC
- Testy predyspozycji i próbki pracy stosowanie w AC i DC
- Wywiad behawioralny
- Zadania badawcze stosowane w diagnozie kompetencji
- Przykłady różnych typów zadań – przegląd
- Zadania abstrakcyjne i zawodowe – różnice, konsekwencje ich stosowania
- Struktura zadań
- Dobór zadań do profilu kompetencji
- dobór typu zadania do profilu kompetencji – budowanie matrycy wstępnej
- projektowanie zadań ze względu na wskaźniki kompetencji
- twórcze techniki projektowania zadań a modyfikowanie zadań gotowyche
- Źródła pozyskiwanych informacji do układania zadań zawodowych
- Tworzenie zadań zawodowych dopasowanych do kontekstu pracy i stanowiska
- Zbieranie informacji potrzebnych do napisania zadania
- Rola Gracza
- Zasady „gry”
- Kto najlepiej sprawdza się w roli Gracza – wybór aktorów z zespołu asesorskiego
- Informacje zwrotne pozyskiwane od Gracza
- Zaprojektowanie zadań na sesję egzaminacyjną
- Projektowanie wstępnej struktury (plot)
- Zasady projektowania zadań: zasada realizmu, tożsamości, motywacji i komunikacji
- Ilość i zakres informacji w opisie sytuacji (zasada ekonomii i wysycenia informacji)
- Projektowanie arkuszy obserwacji i benchmarków
- Testowanie zadań rozgrzewkowych
- Zachowania moderatora oraz asesorów jako element zadania badawczego
- Ewaluacja i modyfikowanie treści zadań
Metodologia: wykład, grupowe opracowanie metodologii budowania modelu, próbki wywiadów do budowy profilu, symulacja panelu eksperckiego, ćwiczenia grupowe w definiowaniu kompetencji, obserwacja zachowań w roli asesora, przedstawienie gry on-line.
Moduł IV. Diagnoza kompetencji
- Rozwijanie kompetencji obserwacji
- Uważność i obserwacja
- Testy predyspozycji i próbki pracy stosowanie w AC i DC
- Sporządzanie notatek
- Odczucia i refleksje gracza jako źródło danych o uczestniku
- Diagnozowanie kompetencji
- Obserwacja wskaźników behawioralnych
- Posługiwanie się arkuszami ocen i benchmarkami
- Przyporządkowywanie zachowań do kompetencji
- Rozróżnianie faktów od interpretacji i hipotez poznawczych
- Etykietowanie, stygmatyzacja i korzystanie ze schematów poznawczych jako źródła błędów poznawczych
- Wpływ wartości osobistych na formułowanie ocen
- Ocena kompetencji na skali ilościowej
- Wash’up, czyli dyskusja asesorów
- Taktyki prowadzenia dyskusji asesorów
- Podział funkcji podczas dyskusji; wpływ ról zespołowych na przebieg wash’upu i rzetelność diagnozy
- Grupowe podejmowanie decyzji: syndrom grupowego myślenia, polaryzacja, wywieranie wpływu, wypracowanie konsensusu
- Raportowanie
- Przegląd różnorodnych praktyk raportowania
- Ustalanie wzorów raportów w zależności od celu procesu
- Język raportowania
- Pisanie próbek raportu indywidualnego
- Testowanie zadań zaprojektowanych na sesję egzaminacyjną
Metodologia: wykład, ćwiczenia w diagnozowaniu kompetencji, feedback trenera dotyczący jakości notatek i diagnozowania kompetencji, testowanie zadań na sesję superwizyjną, przeprowadzenie wash’upu i wash’upu od wash’upu, pisanie próbek raportu indywidualnego.
Moduł V. Prowadzenie sesji DC i sesji informacji zwrotnych
- Harmonogramowanie sesji
- Dbałość o utrzymanie dynamiki procesu oraz efektywność sesji
- Harmonogramowanie sesji przez grupę
- Testowanie zadań zaprojektowanych na sesję cd.
- Prowadzenie sesji
- Rola poznawania się i normowania zasad podczas rozpoczęcia sesji
- Zaprojektowanie Intro do sesji
- Podział ról w zespole asesorskim podczas prowadzenia sesji
- Zasady i ćwiczenia w udzielania instrukcji do zadań
- Administrowanie sesji, zabezpieczanie potrzebnych zasobów
- Kontrola czasu
- Formalne i nieformalne zachowania asesora
- Trudne sytuacje podczas sesji
- Odpowiadanie na pytania i wątpliwości uczestników
- Obserwacja uczestników o niskiej aktywności behawioralnej podczas sesji
- Radzenie sobie z liderami nieformalnymi sesji oraz zachowaniami agresywno-pasywnymi
- Przygotowywanie i struktura feedbacku
- Analiza raportu pod kątem silnych stron oraz kompetencji rozwojowych uczestnika
- Przewidywanie gotowości uczestnika do rozwoju i zmiany
- Struktura feedbacku
- Formułowanie strategii feedbacku dopasowanych do uczestnika
- Feedback formalny a rozwojowy
- Formułowanie ścieżek i form rozwoju
- Kompetencje miękkie w feedbacku
- Budowanie kontaktu
- Prowadzenie rozmowy z osobami o różnorodnych typach poznawczych
- Udzielanie wsparcia i pozytywne programowanie na rozwój
- Lęk przed konsekwencjami oceny
- Co robić, kiedy uczestnik nie akceptuje wniosków z DC
Moduł VI. Egzamin
Głównym celem egzaminu jest zastosowanie rozwijanej wiedzy i umiejętności asesorskich w trakcie faktycznego procesu DC. Sesja egzaminacyjna prowadzona jest przez grupę uczestników szkolenia w rolach asesorów oraz superwizowana przez trenerów EY Academy of Business. Grupa osób badanych jest rekrutowana spośród chętnych do uczestniczenia w sesji (klienci zewnętrzni EY Academy of Business, absolwenci studiów lub osoby pracujące na stanowiskach specjalistycznych i menedżerskich).
Sesja trwa 5 godzin. Uczestnicy Akademii Asesora przygotowują metodologię prowadzenia oraz dzielą się zadaniami asesorskimi w trakcie modułów II-V. Częścią egzaminu jest również przeprowadzenie dyskusji asesorów i zebranie wniosków do raportów, utworzenie raportów roboczych dla uczestników sesji, a także udzielenie indywidualnych informacji zwrotnych.
Egzamin jest prowadzony w parach asesorskich (każda para przygotowuje raport i feedback dla jednego – dwóch uczestników sesji).
Egzamin rozwija następujące kompetencje asesorskie:
- przygotowanie i administracja sesji
- moderowanie sesji, udzielanie instrukcji do zadań
- obserwowanie, notowanie, zachowania asesorskie w trakcie sesji
- prowadzenie dyskusji asesorów
- tworzenie roboczych raportów indywidualnych
- udzielanie indywidualnej informacji zwrotnej
Feedback dla asesorów obejmuje:
- ocenę trafności doboru zadań badawczych
- podsumowanie silnych stron w prowadzeniu sesji przez grupę
- feedback dotyczący zachowania podczas sesji, trafności obserwacji, jakości notowania, sporządzenia raportów
- rekomendacje rozwojowe i podsumowanie mocnych stron każdego z asesorów w zakresie przekazywania informacji zwrotnej
Anetta Krukowska - od 1998 roku pracuje jako trenerka, konsultantka i coach w zakresie rekrutacji, szkoleń, ocen kompetencji, diagnozy organizacyjnej oraz interwencji w trudnych sytuacjach zespołowych. Od 2016 roku jest propagatorką nowego nurtu - wellness w biznesie.
Wisława Grabarczyk-Kostka - prowadzi szkolenia, wykłady i treningi z całego obszaru psychologii biznesu i rozwoju osobistego, jak również działania integracyjne dla zespołów będących w budowie lub w konflikcie.