Inkluzywne przywództwo, czyli jak zarządzać różnorodnym zespołem, różnorodnością
Inkluzywność to kompetencja przywódcza, która koncentruje się na budowaniu skuteczności zespołu w oparciu o różnorodność. Inkluzywny lider nie tylko nie boi się zarządzać ludźmi, którzy się między sobą różnią, ale potrafi wykorzystywać te różnice do osiągania wyjątkowych wyników.
W pierwszym dniu szkolenia skoncentrujemy się na cechach inkluzywnego lidera. Poznasz strategie otwarcia się na różnorodność, budowania współpracy, eliminacji barier, empatycznego wsparcia oraz asertywnego wywierania wpływu. Poprzez praktyczne ćwiczenia i studia przypadków będziesz mógł/mogła zastosować inkluzywne postawy i zachowania w symulacjach realnych wyzwań menedżerskich.
Drugi dzień programu poświęcimy na wykorzystanie inkluzywności do tworzenia skutecznego zespołu. Zajmiemy się m.in. mikroagresjami w środowisku pracy – problemie, który często jest lekceważony, a ma ogromny wpływ na efektywność ludzi i organizacji. Zbadamy różne przypadki negatywnych zjawisk zachodzących w pracy grupowej, analizując ich wpływ na jednostki i zespoły.
Cele szkolenia:
- Zrozumienie znaczenia inkluzji w miejscu pracy i jej wpływu na wyniki organizacji
- Poznanie narzędzi i strategii budowania zespołów opartych na inkluzji
- Wykształcenie umiejętności inkluzywnego komunikowania się
- Rozpoznawanie, rozumienie i reagowanie na mikroagresje
- Wypracowanie praktycznych kroków do kreowania inkluzywnego środowiska pracy
Korzyści:
- Zwiększenie świadomości na temat inkluzji i jej roli w tworzeniu zdrowego i produktywnego środowiska pracy
- Wzrost umiejętności budowania i zarządzania zespołami opartymi na inkluzji, co prowadzi do lepszej współpracy i wydajności
- Poprawa umiejętności komunikacyjnych, co sprzyja tworzeniu atmosfery zaufania i współpracy w miejscu pracy
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i reagowania na mikroagresje, co przyczynia się do stworzenia bezpiecznego i szanującego środowiska dla wszystkich pracowników
- Wypracowanie konkretnych działań i strategii, które mogą być wdrożone w miejscu pracy w celu promowania inkluzji
- Poprawa zaangażowania pracowników i redukcja zjawisk takich jak dyskryminacja czy nierówności w miejscu pracy
Dzień 1: Inkluzywny lider
1. Zrozumieć różnorodność
- Różnorodność w środowisku pracy – aktualne badania, trendy, wyzwania
- Wyjaśnienie znaczenia inkluzji w miejscu pracy i jej wpływu na wyniki organizacji
- Definicja inkluzywnego przywództwa: wyjaśnienie terminu, podkreślenie jego znaczenia i wpływu na organizacje
- Inkluzja jako zjawisko społeczno-kulturowe (na przykładzie modelu Verny Myers)
- Przykłady organizacji sukcesywnie wprowadzających inkluzywne przywództwo i ich efekty
2. Inkluzywność w działaniu: Refleksja nad własnymi uprzedzeniami i stereotypami ćwiczenie
3. Cechy inkluzywnego lidera – autorefleksja i dobre praktyki
- Budowanie zaufania i bezpieczeństwa psychologicznego
- Empatia – troska, uwzględnianie różnych punktów widzenia – model pozycji percepcyjnych, zwinność kulturowa
- Eliminowanie barier i dyskryminacji – postawa zaangażowania i odwagi, rozpoznawanie ukrytych uprzedzeń
- Zwinność w uczeniu się (learning agility) – otwartość na zmianę, adaptacyjność, nastawienie na rozwój
- Wzmacnianie ludzi w rozwoju (empowerment)
4. Inkluzywność w działaniu: Tworzenie strategii inkluzywnego przywództwa – ćwiczenie
Dzień 2: Inkluzywność w pracy zespołowej
1. Mikroagresje w środowisku pracy
- Definicja mikroagresji i omówienie ich wpływu na jednostki i organizacje (na podstawie Deralda Wanga Sue)
- Różne rodzaje mikroagresji – przykłady, konsekwencje, reagowanie, przeciwdziałanie
2. Postawy konstruktywne i niekonstruktywne w pracy grupowej
- Asertywność/agresja/uległość
- Postawa uczącego się/postawa oceniającego
- Myślenie grupowe – jak diagnozować, jak zwalczać
3. Inkluzywna komunikacja
- Omówienie znaczenia efektywnej komunikacji w kontekście inkluzji
- Przedstawienie technik komunikacyjnych, które promują inkluzywność i wzmacniają zaangażowanie pracowników – elementy porozumienia bez przemocy