Komunikacja nastawiona na współpracę indywidualną i zespołową
Szkolenie służy rozwijaniu świadomości skutecznych strategii porozumiewania się w relacjach indywidualnych i zespołowych. Osiągamy to poprzez praktykowanie udzielania informacji zwrotnych do koordynowania współpracy oraz stosowanie metod pozytywnej perswazji.
Ćwiczymy także rozpoznawanie i dopasowanie komunikacji do preferowanych ról społecznych. Budujemy zrozumienie dla zasad współpracy w zespole, a to służy podniesieniu efektywności zespołu poprzez skuteczną komunikację menedżera i zespołu.
Wszystko to praktykujemy na realnych przykładach, studiach przypadku i symulacjach sytuacji z pracy zespołowej.
Dla pracowników, menedżerów, którzy pragną wykształcić, polepszyć swe umiejętności komunikowania się z innymi. Szkolenia z komunikacji interpersonalnej kierujemy również do tych osób, które chcą wykorzystać w sposób świadomy umiejętności komunikacyjne do budowania współpracy z innymi, indywidulanie i w pracy zespołu. Szkolenie polecane również dla pracowników startupów.
Cele:
- Rozwijanie świadomości strategicznych metod porozumiewania się
- Praktyczne wykorzystanie informacji zwrotnej do koordynowania współpracy
- Rozpoznawanie i radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w porozumiewaniu się
- Świadome wykorzystanie różnych form perswazji w komunikacji indywidualnej i zespołowej
- Świadomość preferowanych ról społecznych i dopasowanie komunikacji i współpracy zgodnie z rolami społecznymi
- Zrozumienie zasad komunikacji i współpracy w zespole
- Budowanie efektywności zespołu poprzez efektywną komunikację menedżera i zespołu
Korzyści:
Uczestnicy po szkoleniu będą:
- Wiedzieli, na jakie elementy zwrócić uwagę podczas komunikacji z innymi
- Umieli stosować najważniejsze techniki komunikacyjne
- Wiedzieli, na czym polega współpraca w zespole
- Umieli stosować rozwiązania trudnych sytuacji w oparciu o współpracę
- Potrafili dopasować styl komunikacji do ról i preferencji w zespole
1. Efektywne porozumiewanie się nastawione na współpracę: warunki i zasady
- Warunki efektywnego porozumiewania się, usprawnianie formy i treści komunikatu
- Elementy wiedzy o komunikacji językowej: cel, struktura, środki, adresat
- Metoda ramowania komunikatów zgodnie z ich celem perswazyjnym
- Określenie pozytywnych wzorców porozumiewania się w grupie
2. Udzielanie informacji zwrotnej i koordynowanie współpracy
- Cztery główne formy przekazywania informacji zwrotnych
- Metoda SPINKA: przekazywanie niewygodnych/trudnych informacji zwrotnych
- Narzędzia udzielania informacji zwrotnych: informacja, opinia, ocena
- Kształcenie umiejętności oddzielania informacji od oceny
- Koordynowanie współpracy poprzez efektywne przekazywanie informacji zwrotnych
3. Rozwiązywanie trudnych/konfliktowych sytuacji we współpracy w grupie
- Inteligencja emocjonalna w rozwiązywaniu problemów w porozumiewaniu się: 7 wzorców trudnego zachowania i sposoby radzenia sobie z nimi
- Identyfikacja typu konfliktu (Koło Konfliktu) a sposoby rozwiązywania go
- Metody rozwiązywania trudnych/konfliktowych sytuacji: negocjacje, perswazja, zjednywanie
4. Zasady kształtowania strategii porozumiewania się z różnymi podmiotami
- Zasady świadomego wpływania na przebieg procesu porozumiewania się
- Różnicowanie stylu i rejestru językowego w komunikacji z różnymi podmiotami
- Reguły perswazji a dobór strategii i form komunikacji werbalnej
- Strategia kształtowania trafnego komunikatu: kto, co, kiedy, jak, dlaczego, gdzie?
5. Skuteczne porozumiewanie się a podział ról w zespole
- Role w zespole wg M. Belbina: kwestionariusz preferowanych ról zespołowych
- Kierowanie zespołem zgodnie z preferowanymi rolami; budowanie efektywności zespołu na podstawie preferencji w zakresie adekwatnych działań i funkcji
- Ćwiczenie: symulacja współpracy w zespole na bazie ról zespołowych
6. Efektywna komunikacja w organizacji pracy zespołu
- Wprowadzanie zasad organizacyjnych w zespole
- Zespół jako katalizator a ograniczenia myślenia grupowego
- Monitorowanie procesu działań zespołowych: systematyzacja cyklu uczenia się i poszukiwania nowych rozwiązań w pracy zespołu
- Praktyka kierowania procesem grupowym: ćwiczenia symulacyjne
7. Budowanie długofalowej efektywności zespołu
- Zaangażowanie pracownika w proces definiowania i dopasowania celów operacyjnych
- Role menedżera wobec podwładnych: lider / nadzorca / coach
- Wzorce porozumiewania się lidera i zespołu podnoszące efektywność współpracy
- Menedżer jako coach: rozwijanie indywidualnych umiejętności komunikacyjnych pracowników poprzez modelowanie zachowań menedżera
dr hab. Adam Skibiński - konsultant i trener EY Academy of Business. Psycholog i stypendysta Fulbrighta. Posiada praktyczną wiedzę psychologiczną i bogate doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla biznesu w dziedzinie efektywnej komunikacji, psychologii negocjacji i sprzedaży.
Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów
Dostęp do artykułów i know-how jest bezpłatny. Poznaj naszą metodologię pracy — przekazywania wiedzy na przykładach z życia: