Napisz to odpowiednim słowem, czyli sprawna komunikacja pisemna
Szkolenie prowadzone jest przez językoznawcę, autorkę podręczników i skryptów dotyczących kultury języka i poprawnej polszczyzny oraz wielu analiz warsztatowych.
Do udziału w warsztacie zapraszamy:
- wszystkich, którzy chcą pisać tak, by inni ich chętnie czytali
- pracowników działów marketingu
- handlowców
- tłumaczy tekstów marketingowych
- PR-owców odpowiedzialnych za ciekawe informacje prasowe
- pracowników, którzy tworzą raporty i chcą to robić sprawniej
- wszystkich, którzy czują blokadę, kiedy siadają nad pustą kartką
- osoby, które chcą efektywniej i niebanalnie komunikować się z otoczeniem
- pracowników startupów.
Celem warsztatu jest:
- podniesienie językowej i komunikacyjnej kompetencji i sprawności uczestników w korespondencji firmowej, pisaniu oficjalnych pism i przegląd firmowych standardów w tej dziedzinie
- wsparcie komunikacyjne dla pracowników dotyczące usprawnienia językowych procedur w komunikacji elektronicznej i tradycyjnej
- budowanie empatii i wskazywanie na konieczność rehumanizacji w kontaktach z klientami
Korzyści z warsztatu:
- wprowadzenie do codziennej praktyki tekstów poprawnych pod względem języka, struktury i kompozycji
- poprawa komunikatywności i atrakcyjności tekstów oraz ich skuteczności
- zwiększenie świadomości językowej uczestników warsztatów
- wypracowanie wysokich standardów pisemnej komunikacji
- budowanie kultury komunikacyjnej firmy
Dzień 1.
- Poprawność językowa: między swobodą a znajomością językowych reguł
- Punkt widzenia nadawcy a potrzeby odbiorcy tekstu
- Lapidarność jako zaleta tekstu: jak podać informacje zwięźle, a zarazem komunikatywnie
- Formuły i szablony językowe: użyteczność a komunikatywność
- Wpływ kompozycji na komunikatywność tekstu
- Fachowość a komunikatywność: między słownictwem fachowym a oddziaływaniem stylu potocznego
- Relacje z odbiorcą: problem wyboru form adresatywnych i jego implikacje stylistyczne i pragmatyczne
- Konsekwencja i harmonia stylistyczna w ramach formuły i gatunku
Dzień 2.
Moduł I Z czego składa się dobrze napisany tekst
- Dlaczego najważniejsza jest informacja
- Rola tytułu i pierwszego akapitu
- Zasady pisania zgodnie z piramidą wartości
- Kiedy przydaje się konspekt i zasady jego tworzenia
Moduł II Jak pisać językiem korzyści
- Określenie tematu, celu oraz efektu, który chcemy uzyskać
- Specyfika tekstu w zależności od przeznaczenia
- Formatowanie wypowiedzi pod grupy odbiorców
- Czym jest magia pierwszego zdania
- Metoda pytań do tekstu
Moduł III Język i styl
- Kluczowe elementy tekstu a styl
- Jak uzyskać efekt autentyczności
- Na czym polega dobre redagowanie
- Jak unikać banału oraz tłumaczenia nieznane przez nieznane
- Myśl jak czytelnik, czyli jak pisać jaśniej, krócej i ciekawiej
Katarzyna Buszkowska - przez ponad 20 lat związana z mediami i dziennikarstwem informacyjnym. Była dziennikarką agencyjną, wydawcą w telewizji, zarządzała ponad 200-osobowym zespołem jako redaktor naczelna PAP oraz zespołem Radia Zet jako szefowa Działu Informacji.