Feedback – jak skutecznie udzielać informacji zwrotnej pracownikom?
Feedback, zwłaszcza ten konstruktywny, to coś, czego nie należy się obawiać, a wręcz przeciwnie — należy traktować jako prezent, bo jest niezwykle cennym i skutecznym narzędziem wspierającym rozwój pracowników.
W trakcie warsztatów będziecie mieli okazję poznać i przećwiczyć różne metody udzielania feedbacku. Odniesiemy się również do wyzwań, jakie mogą Was spotkać w trakcie udzielania informacji zwrotnej i wypracujemy sposoby na pokonanie najtrudniejszych z nich.
Szkolenie kierujemy do menedżerów oraz pracowników, którzy pragną wykształcić i polepszyć swoje umiejętności udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej, a także prowadzić właściwie dopasowane i skuteczne rozmowy feedbackowe.
- Poznasz i przećwiczysz różne modele udzielania feedbacku, dzięki czemu będziesz mógł prowadzić właściwie dopasowane i skuteczne rozmowy feedbackowe
- Nauczysz się udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej, która ma wspierać rozwój pożądanych kompetencji
- Poznasz konkretne narzędzia, które będziesz mógł wykorzystać, aby radzić sobie z sytuacjami trudnymi podczas rozmowy
- Dowiesz się, jak przyjmować informację zwrotną i co z nią zrobić dalej, aby służyła Twojemu rozwojowi
- Zdobędziesz wiedzę i umiejętności, które pozwolą Ci na świadome wspieranie kultury feedbacku w swojej organizacji
Feedback jako prezent — co zrobić, aby był trafiony i cieszył?
- Cechy konstruktywnego feedbacku — odczarowujemy feedback
- Główne zasady udzielania feedbacku
- Rodzaje feedbacku: wzmacniający vs korygujący
- Rola menedżera/lidera w kształtowaniu kultury feedbacku
Główne powody, dla których ludzie obawiają się feedbacku – czy faktycznie jest czego się bać?
- Dysonans poznawczy — zmiana autopercepcji w celu urealnienia samooceny
- Główne triggery blokujące otwartość na feedback: trigger prawdy, trigger relacji, trigger tożsamości
- Okno Johari – spojrzenie na siebie z nowej, nieznanej strony
Korzyści z udzielania feedbacku dla:
- Pracownika
- Menedżera
- Organizacji
Feedback szyty na miarę — jak dostosować informację zwrotną do różnych typów osobowości.
- 4 typy rozmówców — osobowości według C. G. Junga
- W jaki sposób udzielać feedbacku każdemu z typów osobowości
- W jaki sposób nie udzielać feedbacku poszczególnym typom osobowości
Przegląd modeli i ćwiczenia praktyczne – który model udzielania feedbacku wybrać?
- Model „kanapki” tzw. „sandwich feedback”
- Model SBI
- Model SPINKA
- Model FUKO
- Model zwinnego (agilowego) udzielania informacji zwrotnej — „feedback WRAP”
- NVC (Nonviolent Communication) Marshalla Rosenberga
Feedback i co dalej – jak produktywnie wykorzystać otrzymany feedback?
- Feedback vs Feedforward — Marshall Goldsmith
- Indywidualny plan rozwoju, czyli jak produktywnie i rozwojowo wykorzystać otrzymany feedback
Umiejętność udzielania wzmacniającego feedbacku
- Karty KUDO — jak doceniać pracownika w spersonalizowany sposób
- Algorytm PUMA – udzielanie wzmacniającej informacji zwrotnej, która nie jest manipulacją
- Umiejętne przyjmowanie komplementów — to też sztuka!
Wyzwania podczas udzielania informacji zwrotnej
- Emocjonalne reakcje na konstruktywny korygujący feedback — model SARA(H)
- Coachingowy sposób reakcji na postawę defensywną podczas przyjmowania feedbacku — model HEAR
- Strefa kontroli, wpływu, poza wpływem — jak nie brać feedbacku za bardzo do siebie
- Jak radzić sobie z trudnymi reakcjami na feedback, np. płacz, atak personalny oraz inne (zebrane na początku szkolenia od uczestników)
Anna Selwakowska-Domańska - praktyk biznesu z ponad 19-letnim doświadczeniem w zarządzaniu zespołami. Akredytowany facylitator międzynarodowego programu wykorzystującego zwinność i metodyki Agile w zarządzaniu organizacją oraz potencjałem ludzkim.