Pracownik i zespół w kryzysie – biznesowe rozmowy z zakresu interwencji kryzysowej
Uwaga kryzys! – zestaw pierwszej pomocy menedżerskiej.
Jeśli można przygotować się na kryzys, to ten program jest niezbędnym elementem Biznesowej Apteczki Pierwszej Pomocy. Osobiste kryzysy pracowników związane z ich kondycją psychiczną oraz kryzysy, jakich doświadczają zespoły na skutek nieprzewidzianych okoliczności zewnętrznych lub wewnętrznych (covid, wojna, wypadek śmiertelny w pracy itp.) to sytuacje, które bez adekwatnej reakcji mogą kosztować ludzi i biznes bardzo wiele. Te sytuacje często wymagają też natychmiastowej reakcji, nie dając często czasu na przygotowanie.
Szkolenie „Pracownik i zespół w kryzysie” to obowiązkowy pakiet podstawowej wiedzy na temat reakcji interwencyjnych w kontekście zawodowym, który pomoże zminimalizować ryzyko eskalacji kryzysu i wystąpienia szkodliwych „skutków ubocznych”.
- Szkolenie adresowane jest do menedżerów i HRBP
- Zwiększenie umiejętności konstruktywnego reagowania w trakcie rozmów z pracownikami, w których sygnalizowane są osobiste sytuacje kryzysowe (choroby, problemy w relacjach rodzinnych, problemy finansowe itp.)
- Zwiększenie świadomości roli i zadań menedżera/HRBP w rozmowach z pracownikami dotykających osobistych sytuacji kryzysowych i zwiększenie pewności siebie w podejmowaniu tego typu tematów
- Zwiększenie umiejętności wsparcia zespołów i pracowników w sytuacji kryzysu zewnętrznego, takiego jak aktualna sytuacja wojenna, przekładającego się na nastroje, atmosferę, emocje w pracy
1. Wsparcie pracowników w kryzysie osobistym
Kryzysy osobiste pracowników a rola menadżera/HRBP:
- W jakim stopniu kryzysy osobiste pracowników to sprawa firmowa
- Perspektywa indywidualna, zespołowa i organizacyjna w reagowaniu na kryzysy osobiste
- Rola i zadania menedżera: mam obowiązek, mogę czy chcę. Zakres odpowiedzialności i możliwości menedżera. Co mogę zrobić ja, a co należy do specjalistów
- Czy mogę zaszkodzić, reagując? Czy mogę zaszkodzić, nie reagując?
Jak rozmawiać o osobistych sytuacjach kryzysowych w pracy:
- Kluczowe zasady prowadzenia rozmów o charakterze wsparcia
- Jak reagować na silne emocje w rozmowie – płacz, krzyk, wycofanie z kontaktu
- Kiedy, jak i po co rozmawiać z innymi osobami w organizacji – zasady zarządzania komunikacją z otoczeniem
2. Wsparcie zespołów w sytuacji kryzysu zewnętrznego/organizacyjnego
Komunikacja i zarządzanie informacją:
- Rozmawiać o kryzysie i emocjach czy skupić ludzi na pracy?
- Kontrakty z zespołami dotyczące higieny informacyjnej
- Komunikaty profilaktyczne do zespołów – jak łagodzić silne emocje i „normalizować” kryzys
- Najważniejsze zasady komunikacji w sytuacjach kryzysowych – w rozmowach indywidualnych i zespołowych
„Wentylowanie” emocji:
- Indywidualne wsparcie dla pracowników – możliwe sposoby działania i dobre praktyki
- Szanse i zagrożenia zespołowych spotkań dedykowanych „porozmawianiu o emocjach”
Wsparcie społeczne:
- Czy działania „integracyjne” to dobry pomysł w kontekście emocji kryzysowych?
- Wspieranie wspólnotowości zespołowej w kryzysie
Dagmara Kanik-Kłoczko - specjalizuje się w projektach rozwoju umiejętności przywódczych, menedżerskich, zarządzania zmianą, zarządzania konfliktem, komunikacji, wykorzystania narzędzi coachingowych w zarządzaniu i procesach rozwoju zespołów metodami team coachingowymi.