Zarządzanie stresem i emocjami
Dzięki udziałowi w szkoleniu podniesiesz skuteczność działań indywidualnych i zespołowych w obliczu sytuacji związanych ze stresem. Zwiększysz również swoje umiejętności z zakresu komunikowania w obliczu sytuacji stresowych i stresogennych.
Do udziału w warsztacie zapraszamy:
- Osoby chcące świadomie rozwijać swoje kompetencje i budować ścieżkę rozwoju zawodowego
- Menedżerów i członków zespołów procesowych i projektowych
- Osoby zainteresowane psychologią zarządzania i procesami grupowymi
- Osoby zainteresowane zmianą jakości swojego funkcjonowania w sytuacjach trudnych i wymagających
- Osoby chcące rozwijać swoje umiejętności zarządzania sytuacjami stresującymi
- Pracowników startupów
Cele:
- Poznanie dynamiki powstawania objawów stresu
- Poznanie podstaw psychologii zarządzania stresem
- Rozpoznanie swojego nawykowego sposobu reagowania emocjonalnego oraz wpływu przekonań na zakres możliwych do podjęcia działań w sytuacji stresującej
- Podniesienie skuteczności działań indywidualnych i zespołowych w obliczu sytuacji związanych ze stresem
- Wzbogacenie w narzędzia samodoskonalenia oraz modele postępowania w sytuacji stresu
- Przećwiczenie technik związanych z redukcja napięcia w ciele
- Rozwijanie umiejętności korzystania z narzędzi komunikacyjnych podczas prowadzenia trudnych rozmów (np. feedback, pytania coachingowe, kontraktowanie, przeformułowania, STOP, aktywne słuchanie, wnikliwa obserwacja)
Korzyści:
- Poszerzenie umiejętności z zakresu komunikowania w obliczu sytuacji stresowych i stresogennych
- Poznanie sposobów minimalizowania stresu i konfliktu
- Zdobycie wiedzy w obszarze skutecznych technik zapobiegania sytuacjom stresowym
- Zbudowanie świadomości na temat zarządzania czasem i planowania krótko i długookresowego
- Pogłębienie umiejętności zapobiegania stresowi osobistemu
Stres osobisty i organizacyjny
- Definicja i typologie stresu (czym jest stres, kiedy się pojawia, co go warunkuje)
- Stres w organizacji w obliczu badań i statystyk
- Schematy zachowań grupowych w obliczu stresu i konfliktu: jak zidentyfikować stres w zespole (DLA MENEDŻERÓW)
- Stres permanentny (objawy, przyczyny, przeciwdziałanie)
Przyczyny stresu
- Uwarunkowania indywidualne (kwestia odporności na stres, aspekt charakterologiczny)
- Uwarunkowania strukturalno-organizacyjne a stres (DLA MENEDŻERÓW)
- Aktywności indywidualne i zespołowe wzmagające stres
Konsekwencje stresu
- Skutki indywidualne
- Skutki organizacyjne
- Stres a efektywność
Ćwiczenia:
Analiza scenek komunikacyjnych w obszarze badania symptomów stresu tymczasowego i permanentnego. Dyskusja nad kwestiami problemowymi.
Stres a sytuacja konfliktowa
- Mechanizm powstawania konfliktu opartego o stres
- Schemat działania w obliczu konfliktu
- Działania prewencyjne w kontekście stresu i konfliktu
- Metody wywierania wpływu a sytuacja konfliktowa
- Obrona przed manipulacją
- Radzenie sobie z atakami personalnymi, zarzutami i trudnymi pytaniami
Ćwiczenia:
Ćwiczenie obniżania poziomu negatywnych emocji w sytuacjach konfliktowych. Warsztat doboru argumentów z elementami wywierania wpływu. Analiza mocnych i słabych stron poszczególnych uczestników scenek.
Przeciwdziałanie stresowi
- Techniki kontroli stresu
- Czynniki zapobiegające stresowi
- Czynniki minimalizujące stres
- Działania menedżerskie minimalizujące stres w organizacji (DLA MENEDŻERÓW)
- Sposoby radzenia sobie ze stresem osobistym
- Schematy walki ze stresem w organizacji
Stres – co warto wiedzieć, aby odmienić jego znaczenie:
- Stres jako odpowiedź na wymagania otoczenia (holistyczne podejście)
- Proces reakcji stresowej: sytuacja — umysł — ciało i jakie to nam daje możliwości wpływania na poszczególne poziomy
- Poczucie kontroli nad zdarzeniami: wyzwania, ograniczenia i możliwości, czyli o wpływie interpretacji na poczucie sprawstwa
Z jakich narzędzi wpływu możemy korzystać na poziomie umysłu — interpretacja zdarzeń i kreowanie rzeczywistości:
- Wpływ przekonań i poprzednich doświadczeń na interpretację zdarzeń stresujących
- Wyobrażenia dotyczące przyszłości jako mechanizm zachowań lękowych
- Samoocena własnych możliwości oraz zasobów w poradzeniu sobie ze stresem, czyli o pozytywnym myśleniu i poczuciu sprawstwa
- Jak świadomie kreować możliwości w reagowaniu na daną sytuację
- Praca na poziomie przekonań: rozpoznawanie przekonań, ograniczenia przekonań, „rozbijanie” przekonań ograniczających dostęp do własnych zasobów
Ćwiczenia:
Ćwiczenia indywidualne i ćwiczenia w parach dotyczące poczucia wpływu na zdarzenia stresujące, samooceny własnych zasobów, rozpoznania własnych przekonań dotyczących stresu i swoich możliwości wpływania.
Emocje i ciało:
- Emocje jako informacja; dialog umysł – ciało w powstawaniu emocji
- O tym, jak odbieramy emocje innych
- Czy są emocje dobre i złe?
- Jak radzić sobie z emocjami, które odczuwamy?
- Ekspresja emocji i napięć w ciele
- Techniki relaksacji, koncentracji i energetyzujące w dialogu z ciałem
Ćwiczenia:
Ćwiczenia w parach dotyczące rozpoznawania emocji (wykorzystanie technik coachingowych w słuchaniu ciała). Ćwiczenia grupowe wykorzystujące techniki relaksacji i koncentracji.
Zarządzanie trudnymi sytuacjami:
- Umiejętności komunikacyjne podczas prowadzenia rozmowy: definiowanie celów, obserwacja reakcji po drugiej stronie, zadawanie pytań otwartych, podsumowywanie, klasyfikowanie, analiza danych i podejmowanie decyzji
- Umiejętności odpowiadania na emocje pojawiające się podczas rozmowy: konfrontowanie z reakcjami emocjonalnymi, rozpoznawanie potrzeb, rezonowanie, dystansowanie, rozpoznawanie i odsłanianie gier emocjonalnych, stawianie granic (definiowanie zakresu wsparcia)
Ćwiczenia:
Symulacje rozmów w parach na forum, dotyczące trudnych sytuacji oraz uruchamianie umiejętności odsłaniania przekonań, zmiany emocji i komunikacyjnych. Feedback od trenera i grupy.
Anetta Krukowska - od 1998 roku pracuje jako trenerka, konsultantka i coach w zakresie rekrutacji, szkoleń, ocen kompetencji, diagnozy organizacyjnej oraz interwencji w trudnych sytuacjach zespołowych. Od 2016 roku jest propagatorką nowego nurtu — wellness w biznesie.
Radosław Jacek Miler - doświadczony doradca biznesowy i trener (ponad 900 dni szkoleniowych i doradczych). W pracy szkoleniowej stawia na wymiar praktyczny i bezpośredni kontakt z uczestnikami, często wykorzystując jako narzędzie kamerę i mikrofon.
Co mówią o nas uczestnicy szkoleń?
Agata Zając
Uczestniczka szkolenia
„Szkolenie pokazało mi praktyczne narzędzia do pracy nad sobą i swoimi emocjami. Dało mi nadzieję na to iż jestem w stanie lepiej zarządzać emocjami, a tym samym swoim zespołem. ”
Kasia Wierzejska
Uczestniczka szkolenia
„Szkolenie było przejrzyste, konkretne i merytoryczne. Szczególnie dzień drugi skupiający się na stresie w odniesieniu do pracy. Dużo sensorów i sytuacji omówionych na przykładach wraz z rozwiązaniami, które można zastosować w życiu zawodowym. Dzięki różnorodnej grupie (zarówno menedżerowie i pracownicy) można było poznać stres z różnych perspektyw.”
Uczestnik szkolenia 18-19.03.2024
„Szkolenie bardzo wartościowe merytorycznie. Na pewno skorzystam z Państwa oferty w przyszłości. ”
Tomasz Tyburski
Uczestnik szkolenia
„1 dzień: Kompetentna osoba prowadząca (Anetta Krukowska). Ciekawie poruszone tematy dotyczące radzenia sobie z emocjami. 2 dzień: Rewelacyjny prowadzący (Radosław Jacek Miler). Świetny program. ”
Uczestnik szkolenia 18-19.03.2024
„Bardzo merytoryczne spotkania z profesjonalistami, zachęcające do refleksji i rozwoju. Inspirujące i otwierające oczy na doświadczenia innych i nowe perspektywy. ”