Zarządzanie stresem i emocjami – EY Academy of Business

Zarządzanie stresem i emocjami

ONLINE LIVE: Korzystasz z home office, jesteś w delegacji, na urlopie? Zrealizuj ten kurs ONLINE i rozwiń swoje kompetencje.
Z dowolnego miejsca, w każdej sytuacji

Do udziału w warsztacie zapraszamy

  • osoby chcące świadomie rozwijać swoje kompetencje i budować ścieżkę rozwoju zawodowego;
  • menedżerów i członków zespołów procesowych i projektowych;
  • osoby zainteresowane psychologią zarządzania i procesami grupowymi;
  • osoby zainteresowane zmianą jakości swojego funkcjonowania w sytuacjach trudnych i wymagających;
  • osoby chcące rozwijać swoje umiejętności zarządzania sytuacjami stresującymi,
  • pracowników startupów.

Cele:

  • Poznanie dynamiki powstawania objawów stresu.
  • Poznanie podstaw psychologii zarządzania stresem.
  • Rozpoznanie swojego nawykowego sposobu reagowania emocjonalnego oraz wpływu przekonań na zakres możliwych do podjęcia działań w sytuacji stresującej.
  • Podniesienie skuteczności działań indywidualnych i zespołowych w obliczu sytuacji związanych ze stresem.
  • Wzbogacenie w narzędzia samodoskonalenia oraz modele postępowania w sytuacji stresu.
  • Przećwiczenie technik związanych z redukcja napięcia w ciele.
  • Rozwijanie umiejętności korzystania z narzędzi komunikacyjnych podczas prowadzenia trudnych rozmów (np. feedback, pytania coachingowe, kontraktowanie, przeformułowania, STOP, aktywne słuchanie, wnikliwa obserwacja).

Korzyści:

  • Poszerzenie umiejętności z zakresu komunikowania w obliczu sytuacji stresowych i stresogennych.
  • Poznanie sposobów minimalizowania stresu i konfliktu.
  • Zdobycie wiedzy w obszarze skutecznych technik zapobiegania sytuacjom stresowym.
  • Zbudowanie świadomości na temat zarządzania czasem i planowania krótko – i długookresowego.
  • Pogłębienie umiejętności zapobiegania stresowi osobistemu.

Stres osobisty i organizacyjny

  • Definicja i typologie stresu (czym jest stres, kiedy się pojawia, co go warunkuje)
  • Stres w organizacji w obliczu badań i statystyk
  • Schematy zachowań grupowych w obliczu stresu i konfliktu: jak zidentyfikować stres w zespole (DLA MENEDŻERÓW)
  • Stres permanentny (objawy, przyczyny, przeciwdziałanie)

Przyczyny stresu

  • Uwarunkowania indywidualne (kwestia odporności na stres, aspekt charakterologiczny)
  • Uwarunkowania strukturalno-organizacyjne a stres (DLA MENEDŻERÓW)
  • Aktywności indywidualne i zespołowe wzmagające stres

Konsekwencje stresu

  • Skutki indywidualne
  • Skutki organizacyjne
  • Stres a efektywność

Ćwiczenia:
Analiza scenek komunikacyjnych w obszarze badania symptomów stresu tymczasowego i permanentnego. Dyskusja nad kwestiami problemowymi.

Stres a sytuacja konfliktowa 

  • Mechanizm powstawania konfliktu opartego o stres
  • Schemat działania w obliczu konfliktu
  • Działania prewencyjne w kontekście stresu i konfliktu
  • Metody wywierania wpływu a sytuacja konfliktowa
  • Obrona przed manipulacją
  • Radzenie sobie z atakami personalnymi, zarzutami i trudnymi pytaniami

Ćwiczenia:
Ćwiczenie obniżania poziomu negatywnych emocji w sytuacjach konfliktowych. Warsztat doboru argumentów z elementami wywierania wpływu. Analiza mocnych i słabych stron poszczególnych uczestników scenek.

Przeciwdziałanie stresowi

  • Techniki kontroli stresu
  • Czynniki zapobiegające stresowi
  • Czynniki minimalizujące stres
  • Działania menedżerskie minimalizujące stres w organizacji (DLA MENEDŻERÓW)
  • Sposoby radzenia sobie ze stresem osobistym
  • Schematy walki ze stresem w organizacji

Stres – co warto wiedzieć, aby odmienić jego znaczenie:

  • Stres jako odpowiedź na wymagania otoczenia (holistyczne podejście)
  • Proces reakcji stresowej: sytuacja – umysł – ciało i jakie to nam daje możliwości wpływania na poszczególne poziomy
  • Poczucie kontroli nad zdarzeniami: wyzwania, ograniczenia i możliwości, czyli o wpływie interpretacji na poczucie sprawstwa

Z jakich narzędzi wpływu możemy korzystać na poziomie umysłu – interpretacja zdarzeń i kreowanie rzeczywistości:

  • Wpływ przekonań i poprzednich doświadczeń na interpretację zdarzeń stresujących
  • Wyobrażenia dotyczące przyszłości jako mechanizm zachowań lękowych
  • Samoocena własnych możliwości oraz zasobów w poradzeniu sobie ze stresem, czyli o pozytywnym myśleniu i poczuciu sprawstwa
  • Jak świadomie kreować możliwości w reagowaniu na daną sytuację
  • Praca na poziomie przekonań: rozpoznawanie przekonań, ograniczenia przekonań, „rozbijanie” przekonań ograniczających dostęp do własnych zasobów

Ćwiczenia:
Ćwiczenia indywidualne i ćwiczenia w parach dotyczące poczucia wpływu na zdarzenia stresujące, samooceny własnych zasobów, rozpoznania własnych przekonań dotyczących stresu i swoich możliwości wpływania.

Emocje i ciało:

  • Emocje jako informacja; dialog umysł – ciało w powstawaniu emocji
  • O tym jak odbieramy emocje innych
  • Czy są emocje dobre i złe?
  • Jak radzić sobie z emocjami które odczuwamy?
  • Ekspresja emocji i napięć w ciele
  • Techniki relaksacji, koncentracji i energetyzujące w dialogu z ciałem

Ćwiczenia:
Ćwiczenia w parach dotyczące rozpoznawania emocji (wykorzystanie technik coachingowych w słuchaniu ciała). Ćwiczenia grupowe wykorzystujące techniki relaksacji i koncentracji.

Zarządzanie trudnymi sytuacjami:

  • Umiejętności komunikacyjne podczas prowadzenia rozmowy: definiowanie celów, obserwacja reakcji po drugiej stronie, zadawanie pytań otwartych, podsumowywanie, klasyfikowanie, analiza danych i podejmowanie decyzji
  • Umiejętności odpowiadania na emocje pojawiające się podczas rozmowy: konfrontowanie z reakcjami emocjonalnymi, rozpoznawanie potrzeb, rezonowanie, dystansowanie, rozpoznawanie i odsłanianie gier emocjonalnych, stawianie granic (definiowanie zakresu wsparcia)

Ćwiczenia:
Symulacje rozmów w parach na forum, dotyczące trudnych sytuacji oraz uruchamianie umiejętności odsłaniania przekonań, zmiany emocji i komunikacyjnych. Feedback od trenera i grupy.

Zarządzanie stresem i emocjami

ONLINE LIVE: Korzystasz z home office, jesteś w delegacji, na urlopie? Zrealizuj ten kurs ONLINE i rozwiń swoje kompetencje.
Z dowolnego miejsca, w każdej sytuacji

Dla kogo

Do udziału w warsztacie zapraszamy

  • osoby chcące świadomie rozwijać swoje kompetencje i budować ścieżkę rozwoju zawodowego;
  • menedżerów i członków zespołów procesowych i projektowych;
  • osoby zainteresowane psychologią zarządzania i procesami grupowymi;
  • osoby zainteresowane zmianą jakości swojego funkcjonowania w sytuacjach trudnych i wymagających;
  • osoby chcące rozwijać swoje umiejętności zarządzania sytuacjami stresującymi,
  • pracowników startupów.
Cele i korzyści

Cele:

  • Poznanie dynamiki powstawania objawów stresu.
  • Poznanie podstaw psychologii zarządzania stresem.
  • Rozpoznanie swojego nawykowego sposobu reagowania emocjonalnego oraz wpływu przekonań na zakres możliwych do podjęcia działań w sytuacji stresującej.
  • Podniesienie skuteczności działań indywidualnych i zespołowych w obliczu sytuacji związanych ze stresem.
  • Wzbogacenie w narzędzia samodoskonalenia oraz modele postępowania w sytuacji stresu.
  • Przećwiczenie technik związanych z redukcja napięcia w ciele.
  • Rozwijanie umiejętności korzystania z narzędzi komunikacyjnych podczas prowadzenia trudnych rozmów (np. feedback, pytania coachingowe, kontraktowanie, przeformułowania, STOP, aktywne słuchanie, wnikliwa obserwacja).

Korzyści:

  • Poszerzenie umiejętności z zakresu komunikowania w obliczu sytuacji stresowych i stresogennych.
  • Poznanie sposobów minimalizowania stresu i konfliktu.
  • Zdobycie wiedzy w obszarze skutecznych technik zapobiegania sytuacjom stresowym.
  • Zbudowanie świadomości na temat zarządzania czasem i planowania krótko – i długookresowego.
  • Pogłębienie umiejętności zapobiegania stresowi osobistemu.
Program

Stres osobisty i organizacyjny

  • Definicja i typologie stresu (czym jest stres, kiedy się pojawia, co go warunkuje)
  • Stres w organizacji w obliczu badań i statystyk
  • Schematy zachowań grupowych w obliczu stresu i konfliktu: jak zidentyfikować stres w zespole (DLA MENEDŻERÓW)
  • Stres permanentny (objawy, przyczyny, przeciwdziałanie)

Przyczyny stresu

  • Uwarunkowania indywidualne (kwestia odporności na stres, aspekt charakterologiczny)
  • Uwarunkowania strukturalno-organizacyjne a stres (DLA MENEDŻERÓW)
  • Aktywności indywidualne i zespołowe wzmagające stres

Konsekwencje stresu

  • Skutki indywidualne
  • Skutki organizacyjne
  • Stres a efektywność

Ćwiczenia:
Analiza scenek komunikacyjnych w obszarze badania symptomów stresu tymczasowego i permanentnego. Dyskusja nad kwestiami problemowymi.

Stres a sytuacja konfliktowa 

  • Mechanizm powstawania konfliktu opartego o stres
  • Schemat działania w obliczu konfliktu
  • Działania prewencyjne w kontekście stresu i konfliktu
  • Metody wywierania wpływu a sytuacja konfliktowa
  • Obrona przed manipulacją
  • Radzenie sobie z atakami personalnymi, zarzutami i trudnymi pytaniami

Ćwiczenia:
Ćwiczenie obniżania poziomu negatywnych emocji w sytuacjach konfliktowych. Warsztat doboru argumentów z elementami wywierania wpływu. Analiza mocnych i słabych stron poszczególnych uczestników scenek.

Przeciwdziałanie stresowi

  • Techniki kontroli stresu
  • Czynniki zapobiegające stresowi
  • Czynniki minimalizujące stres
  • Działania menedżerskie minimalizujące stres w organizacji (DLA MENEDŻERÓW)
  • Sposoby radzenia sobie ze stresem osobistym
  • Schematy walki ze stresem w organizacji

Stres – co warto wiedzieć, aby odmienić jego znaczenie:

  • Stres jako odpowiedź na wymagania otoczenia (holistyczne podejście)
  • Proces reakcji stresowej: sytuacja – umysł – ciało i jakie to nam daje możliwości wpływania na poszczególne poziomy
  • Poczucie kontroli nad zdarzeniami: wyzwania, ograniczenia i możliwości, czyli o wpływie interpretacji na poczucie sprawstwa

Z jakich narzędzi wpływu możemy korzystać na poziomie umysłu – interpretacja zdarzeń i kreowanie rzeczywistości:

  • Wpływ przekonań i poprzednich doświadczeń na interpretację zdarzeń stresujących
  • Wyobrażenia dotyczące przyszłości jako mechanizm zachowań lękowych
  • Samoocena własnych możliwości oraz zasobów w poradzeniu sobie ze stresem, czyli o pozytywnym myśleniu i poczuciu sprawstwa
  • Jak świadomie kreować możliwości w reagowaniu na daną sytuację
  • Praca na poziomie przekonań: rozpoznawanie przekonań, ograniczenia przekonań, „rozbijanie” przekonań ograniczających dostęp do własnych zasobów

Ćwiczenia:
Ćwiczenia indywidualne i ćwiczenia w parach dotyczące poczucia wpływu na zdarzenia stresujące, samooceny własnych zasobów, rozpoznania własnych przekonań dotyczących stresu i swoich możliwości wpływania.

Emocje i ciało:

  • Emocje jako informacja; dialog umysł – ciało w powstawaniu emocji
  • O tym jak odbieramy emocje innych
  • Czy są emocje dobre i złe?
  • Jak radzić sobie z emocjami które odczuwamy?
  • Ekspresja emocji i napięć w ciele
  • Techniki relaksacji, koncentracji i energetyzujące w dialogu z ciałem

Ćwiczenia:
Ćwiczenia w parach dotyczące rozpoznawania emocji (wykorzystanie technik coachingowych w słuchaniu ciała). Ćwiczenia grupowe wykorzystujące techniki relaksacji i koncentracji.

Zarządzanie trudnymi sytuacjami:

  • Umiejętności komunikacyjne podczas prowadzenia rozmowy: definiowanie celów, obserwacja reakcji po drugiej stronie, zadawanie pytań otwartych, podsumowywanie, klasyfikowanie, analiza danych i podejmowanie decyzji
  • Umiejętności odpowiadania na emocje pojawiające się podczas rozmowy: konfrontowanie z reakcjami emocjonalnymi, rozpoznawanie potrzeb, rezonowanie, dystansowanie, rozpoznawanie i odsłanianie gier emocjonalnych, stawianie granic (definiowanie zakresu wsparcia)

Ćwiczenia:
Symulacje rozmów w parach na forum, dotyczące trudnych sytuacji oraz uruchamianie umiejętności odsłaniania przekonań, zmiany emocji i komunikacyjnych. Feedback od trenera i grupy.

Szczegóły programu modułowego

Cena

1650 zł netto

Lokalizacja

Warszawa

Termin

11-12 lipca 2022

Kontakt

Adrianna Sykucka

Koordynator kursu

  • +48 519 511 447
  • adrianna.sykucka@pl.ey.com