Metody i techniki zarządzania zespołem
Tematy poruszane na zajęciach odnoszą się do rzeczywistych sytuacji, z którymi menedżerowie spotykają się w codziennej pracy. Po każdym module tematycznym są podsumowania, których celem jest określenie przez uczestników możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności w ich praktyce zawodowej.
Warsztaty są na bieżąco moderowane przez trenerów w zależności od zgłaszanych potrzeb uczestników. Sytuacje pojawiające się spontanicznie w grupie są włączane w proces edukacji (relacje trener-uczestnicy odnosimy do relacji menedżer-pracownicy). Przed szkoleniem uczestnicy wypełniają ankietę diagnozującą indywidualne potrzeby szkoleniowe.
Zajęcia prowadzone są w formie interaktywnej, warsztatowej z możliwością rozpatrywania przypadków indywidualnych. Warsztaty prowadzone są dla grupy maksymalnie 12-osobowej.
Twój rozwój w roli menedżera: Wybierz ścieżkę rozwoju i zdobądź dyplom menedżera biznesu z potwierdzeniem od EY nabytych przez Ciebie kompetencji menedżerskich – wszystkie kompetencje wypisujemy na dyplomie – sprawdź.
Szkolenie "Metody i techniki zarządzania zespołem" jest skierowane do osób, które chcą rozwijać swoje umiejętności w zakresie efektywnego kierowania i współpracy w zespole. Szczególnie polecamy je:
- Menedżerom na różnych szczeblach zarządzania, którzy dążą do doskonalenia swoich kompetencji w zakresie zarządzania zespołem.
- Liderom projektów i kierownikom zespołów, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę o dynamice grupowej, poznać etapy rozwoju zespołu oraz narzędzia do angażowania pracowników w działania zespołowe.
- Menedżerom, którzy pragną zwiększyć swój potencjał w motywowaniu zespołu i skutecznym kierowaniu pracownikami.
Cele
- Rozwój umiejętności komunikacji z zespołem.
- Poznanie i zastosowanie kluczowych mechanizmów i technik zarządzania zespołem.
- Dopasowanie stylu zarządzania do etapu rozwoju zespołu.
- Rozwijanie umiejętności efektywnego zarządzania w zespołach współczesnych, w tym rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji poprzez facylitację, procedury i narzędzia komunikacji oraz metody zespołowego uczenia się.
Korzyści dla uczestnika
- Zwiększenie efektywności w zarządzaniu zespołami.
- Wzrost umiejętności wykorzystania odpowiednich narzędzi zarządczych.
- Lepsze zarządzanie procesem grupowym i jego wpływem na pracę zespołu.
- Zastosowanie narzędzi do zespołowego rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.
Korzyści dla organizacji
- Poprawa atmosfery w firmie.
- Efektywniejsza współpraca w zespole.
- Szybsze rozwiązywanie problemów.
- Zwiększenie sukcesów osiąganych przez zespół.
- Kształtowanie pozytywnej kultury organizacyjnej.
Jak budować dobry zespół?
- Trzy aspekty funkcjonowania zespołu
- Atmosfera, współpraca – jak jej sprzyjać i jak nią zarządzać?
- Motywowanie zespołu — angażowanie i przekonywanie pracowników do realizacji zadania, projektu
Jak efektywnie przekazywać zadania zespołowi?
- Ustalanie i egzekwowanie zasad w zespole
- Etapy efektywnej organizacji zadań dla zespołu
- Przekazywanie celu SMART do zespołu
Sztuka zarządzania potencjałem w zespole
- Kształtowanie sprawnej komunikacji I współpracy w zespole
- Diagnoza ról i potencjału w zespole
- Synergia – wartość „dodana” działań zespołu
- Metody zespołowego uczenia się
Aspekty koordynowania i wspierania pracy w zespole
- Etapy rozwoju procesu grupowego w zespole
- Wprowadzenie zmiany w zespole
- Wdrażanie standardów, procedur, narzędzi
- Adekwatne dopasowanie procedur pracy do struktury i rozwoju zespołu
Rozwiązywanie problemów w zespole i wdrażanie dobrych praktyk
- Rola menedżera a rola facylitatora -specyfika zarządzaniem zadaniem (tym, co robimy) i procesem (sposobem, w jaki to robimy)
- Facylitacja jako tworzenie odpowiedniego procesu, aby osiągnąć cel w zadaniu
- Techniki podejmowania decyzji grupowych
- Metody poszukiwania pomysłów i ich weryfikacji
Dodatkowo w programie
Trening własnych sytuacji kierowania zespołem
Uczestnicy pod koniec pierwszego dnia szkolenia zgłaszają swoje sytuacje problemowe, które chcieliby rozwiązać podczas szkolenia. Następnie w drugim dniu zajmujemy się konkretnymi scenkami uczestników. Wcześniej omawiamy je z uczestnikami, proponujemy różne narzędzia, podsumowujemy je teorią i ćwiczeniami.
Dorota Wiśniewska - ponad 20 lat doświadczenia w prowadzeniu szkoleń dla menedżerów. Wspiera menedżerów w zarządzaniu zespołami, motywowaniu pracowników.
Małgorzata Szybińska - od 1997 r. wspiera menedżerów w zarządzaniu zespołami. W EY Academy of Business prowadzi autorskie szkolenia nastawione na rozwój kompetencji menedżerskich.
Andrzej Matyka - ponad 23 lat doświadczenia w prowadzaniu szkoleń zarządzania zespołami. Na szkoleniach preferuje narzędzia praktyczne – case study od uczestników, przekazywane w formie zadań i gier szkoleniowych.
Nasze szkolenie „Metody i techniki zarządzania zespołem” to unikalna okazja do zrozumienia siły, dynamiki i zmienności procesów zespołowych. Uczestnicy uczą się, jak zarządzać zespołem, by wzmacniać konstruktywne działania i wprowadzać optymalizacje. Szkolenie pozwala na odkrycie własnego potencjału jako lidera, a także na identyfikację i wykorzystanie potencjałów pracowników. Uczestnicy uczą się formułować wspólne cele i motywować zespół do ich realizacji.
Trenerzy i inni uczestnicy zapewniają bieżące informacje zwrotne, które pomagają zwiększyć efektywność w zarządzaniu zespołem. Szkolenie ma charakter praktyczny, z wykorzystaniem gier symulacyjnych i pracy nad rzeczywistymi sytuacjami zgłaszanymi przez uczestników, co pozwala na znalezienie konkretnych rozwiązań dla wyzwań zarządczych.
Kompetencje rozwijane podczas szkolenia:
- Tworzenie zasad współpracy
- Komunikowanie celu do zespołu
- Motywowanie zespołu
- Dobór osób do funkcji
- Planowanie i monitorowanie działań
- Wprowadzanie zmiany
- Rozwiązywanie problemów
Narzędzia wykorzystywane podczas szkolenia:
- Cel SMART dla zespołu
- Poznanie swojej roli zespołowej
- Poprowadzenie zebrania z zespołem
- Nazywanie i egzekwowanie swoich potrzeb, oczekiwań
- Procedury zespołowego podejmowania decyzji
Metodologia prowadzenia szkolenia:
- Wymiana doświadczeń i usystematyzowanie wiedzy
- Krótkie wykłady tematyczne (20%) i przewaga praktyki (80%)
- Praca zespołowa nad sytuacjami zgłoszonymi przez uczestników
- Ćwiczenia warsztatowe indywidualne i grupowe
- Moderowana dyskusja
- Feedback
- Testy
- Gry symulacyjne