Strategia konkurowania - jak wygrać na rynku? – EY Academy of Business

Strategia konkurowania – jak wygrać na rynku?

„Strategia konkurowania” to program typu short-term executive education realizowany w 100% online. Pozwala na przećwiczenie tworzenia strategii, a nie tylko słuchanie o tym, jak to zrobić.

Osią programu jest 6 cotygodniowych sesji wspólnych po 4 godziny każda. Uczestnicy prezentują analizy, dyskutują, otrzymują feed-forward oraz poznają instrukcje realizacji zadań na kolejne sesje. Następnie wykonują we własnym zakresie wymagane zadania, na co składa się praca zespołowa (ok. 2 godziny tygodniowo) i indywidualna. Podział na 3-4-osobowe zespoły odbywa się na podstawie zainteresowań branżowych, przy czym w zespole nie ma osób zajmujących się zawodowo daną branżą. W razie wątpliwości zespół może skorzystać z doraźnych konsultacji z prowadzącym. Szacowany nakład pracy na jednego uczestnika to 49 godzin, z czego 24 godziny stanowią sesje wspólne.

Taka formuła pozwala na rozwój konkretnych umiejętności twardych, a pośrednio także miękkich, wymaga jednak dużego zaangażowania i motywacji od uczestników. Dlatego na etapie rekrutacji przykładamy szczególną uwagę do badania potrzeb uczestników – służy temu ankieta i krótka rozmowa telefoniczna (sprawdź warunki uczestnictwa w zakładce „Dla kogo?” poniżej).

Program adresujemy do:

  • członków zarządu, dyrektorów, kierowników odpowiadających za szeroko rozumiany rozwój biznesu;
  • menedżerów, kierowników, pracowników, ekspertów z działów strategii i analiz;
  • właścicieli małych i średnich firm, w tym także startupów;
  • konsultantów i doradców specjalizujących się w strategii i zarządzaniu strategicznym;
  • osób stojących przed zadaniem identyfikacji lub oceny opcji strategicznych;
  • osób zainteresowanych tematyką strategii biznesowej, rynkowej, konkurowania.

Warunki uczestnictwa:

  • wypełnienie zgłoszenia na szkolenie;
  • na etapie rekrutacji: krótka rozmowa telefoniczna i wypełnienie ankiety;
  • zapewnienie wystarczająco dużo czasu na udział we wszystkich elementach programu;
  • gotowość do pracy zespołowej i indywidualnej na warsztatach i poza nimi;
  • otwartość na dyskusję podczas zajęć, konstruktywną krytykę, sugestie od innych uczestników;
  • komputer ze stabilnym łączem internetowym, działającą kamerą i mikrofonem;
  • posiadanie aktywnego prywatnego konta Google do pracy na Google Mail, Calendar, Meet, Docs itp.

Pracując w małych zespołach, uczestnicy opracowują rekomendacje strategiczne dla wybranej firmy, uwzględniając jej otoczenie biznesowe. Odpowiadają na kluczowe pytanie, które dla każdej firmy zawsze jest aktualne: co należy zrobić, aby wygrać na rynku i wyprzedzić konkurencję? Identyfikują opcje strategiczne firmy i dokonują ich krytycznej oceny.

Uczestnicy dochodzą do tego, pozyskując ogólnodostępne, bieżące i historyczne informacje o spółce, konkurencji, rynku i otoczeniu oraz wykorzystując kilkanaście metod ustrukturyzowanej analizy, zawsze pod kierunkiem i przy wsparciu prowadzącego. Zajmują się daną spółką „tu i teraz” i proponują kierunki jej rozwoju.

Rozwój kompetencji twardych:

  • w toku analizy wybranej spółki zdobędziesz wiedzę na temat strategii;
  • nauczysz się identyfikować, oceniać i wybierać opcje, posunięcia i plany strategiczne;
  • będziesz w stanie przeprowadzić własny projekt dot. strategii organizacji;
  • rozwiniesz umiejętności pozyskiwania informacji, krytycznej analizy, wyprowadzania wniosków;
  • wzmocnisz umiejętność radzenia sobie z niepewnością i złożonością w biznesie;
  • otrzymasz feedback rozwojowy (merytoryczny) od prowadzącego.

Rozwój kompetencji miękkich:

  • sprawdzisz swoje umiejętności pracy w kilkuosobowym zespole;
  • nauczysz się, jak komunikować się klarownie i dobitnie, unikając treści niewnoszących żadnej wartości;
  • rozwiniesz umiejętności w zakresie briefingu menedżerskiego oraz dyskusji na argumenty;
  • wzmocnisz umiejętność podejmowania decyzji menedżerskich w oparciu o racjonalne przesłanki;
  • nawiążesz nowe kontakty z pozostałymi uczestnikami szkolenia (networking).

Program składa się z sesji wspólnych (w czwartki w godz. 12.30-16.30) oraz indywidualnie planowanych przez uczestników sesji zespołowych (powinny trwać ok. 2 godzin, muszą się odbyć przed kolejnymi zajęciami, np. w poniedziałki lub wtorki wieczorem). Dodatkowo w środy w godz. 20.00-21.00 możliwe są konsultacje z prowadzącym.

Sesja wspólna #1 (czwartek 12.30-16.30) – Wprowadzenie

  • Wprowadzenie, organizacja zajęć
  • Dobra a zła strategia
  • Podstawy wywiadu biznesowego
  • Podstawy ustrukturyzowanej analizy
  • Podział na zespoły i wybór firm
  • Analiza przypadków porażek firm
  • Instrukcje realizacji zadań w zespołach

Sesja zespołowa #1 (2 godziny, dokładny termin do uzgodnienia w zespole)

Konsultacje z prowadzącym #1 (środa 20.00-21.00)

Sesja wspólna #2 (czwartek 12.30-16.30) – Profil firmy

  • Profil, wizja, misja, wartości
  • Posunięcia strategiczne
  • Wyniki biznesowe
  • Model biznesowy (aktualny)
  • Macierz produktowa (BCG)
  • Instrukcje realizacji zadań w zespołach

Sesja zespołowa #2 (2 godziny, do ustalenia j.w.)

Konsultacje z prowadzącym #2 (środa 20.00-21.00)

Sesja wspólna #3 (czwartek 12.30-16.30) – Klienci i konkurenci

  • Segmentacja i potrzeby klientów
  • Rynek: wielkość, wzrost, udziały
  • Identyfikacja konkurentów
  • Profile, oferty i wyróżniki konkurentów
  • Mapa grup strategicznych
  • Instrukcje realizacji zadań w zespołach

Sesja zespołowa #3 (2 godziny, do ustalenia j.w.)

Konsultacje z prowadzącym #3 (środa 20.00-21.00)

Sesja wspólna #4 (czwartek 12.30-16.30) – Otoczenie bliższe i dalsze

  • 5 sił napędowych konkurencji (Porter)
  • 4 relacje z otoczeniem (Lynch)
  • Łańcuch wartości dodanej
  • Analiza PESTEL oraz trendów
  • Faza rozwoju branży i kluczowe czynniki sukcesu
  • Instrukcje do realizacji zadań w zespołach

Sesja zespołowa #4 (2 godziny, do ustalenia j.w.)

Konsultacje z prowadzącym #4 (środa 20.00-21.00)

Sesja wspólna #5 (czwartek 12.30-16.30) – Identyfikacja opcji strategicznych

  • Analiza SWOT
  • Generyczne strategie konkurowania
  • Macierz rozwojowa (Ansoff)
  • Metody ekspansji
  • Alternatywne scenariusze
  • Instrukcje do realizacji zadań w zespołach

Sesja zespołowa #5 (2 godziny, do ustalenia j.w.)

Konsultacje z prowadzącym #5 (środa 20.00-21.00)

Sesja wspólna #6 (czwartek 12.30-16.30) – Ocena i wybór opcji

  • Ocena opcji strategicznych według kryteriów
  • Model biznesowy (docelowy)
  • Podsumowanie, wnioski końcowe, lessons learned

dr Adam Kowalik - menedżer, doradca, analityk i trener z 20-letnim doświadczeniem zawodowym w Polsce i za granicą. Specjalizuje się w strategii konkurowania firm, wywiadzie biznesowym, rozwoju biznesu, zarządzaniu produktem i edukacji menedżerskiej.

Strategia konkurowania – jak wygrać na rynku?

„Strategia konkurowania” to program typu short-term executive education realizowany w 100% online. Pozwala na przećwiczenie tworzenia strategii, a nie tylko słuchanie o tym, jak to zrobić.

Osią programu jest 6 cotygodniowych sesji wspólnych po 4 godziny każda. Uczestnicy prezentują analizy, dyskutują, otrzymują feed-forward oraz poznają instrukcje realizacji zadań na kolejne sesje. Następnie wykonują we własnym zakresie wymagane zadania, na co składa się praca zespołowa (ok. 2 godziny tygodniowo) i indywidualna. Podział na 3-4-osobowe zespoły odbywa się na podstawie zainteresowań branżowych, przy czym w zespole nie ma osób zajmujących się zawodowo daną branżą. W razie wątpliwości zespół może skorzystać z doraźnych konsultacji z prowadzącym. Szacowany nakład pracy na jednego uczestnika to 49 godzin, z czego 24 godziny stanowią sesje wspólne.

Taka formuła pozwala na rozwój konkretnych umiejętności twardych, a pośrednio także miękkich, wymaga jednak dużego zaangażowania i motywacji od uczestników. Dlatego na etapie rekrutacji przykładamy szczególną uwagę do badania potrzeb uczestników – służy temu ankieta i krótka rozmowa telefoniczna (sprawdź warunki uczestnictwa w zakładce „Dla kogo?” poniżej).

Dla kogo?

Program adresujemy do:

  • członków zarządu, dyrektorów, kierowników odpowiadających za szeroko rozumiany rozwój biznesu;
  • menedżerów, kierowników, pracowników, ekspertów z działów strategii i analiz;
  • właścicieli małych i średnich firm, w tym także startupów;
  • konsultantów i doradców specjalizujących się w strategii i zarządzaniu strategicznym;
  • osób stojących przed zadaniem identyfikacji lub oceny opcji strategicznych;
  • osób zainteresowanych tematyką strategii biznesowej, rynkowej, konkurowania.

Warunki uczestnictwa:

  • wypełnienie zgłoszenia na szkolenie;
  • na etapie rekrutacji: krótka rozmowa telefoniczna i wypełnienie ankiety;
  • zapewnienie wystarczająco dużo czasu na udział we wszystkich elementach programu;
  • gotowość do pracy zespołowej i indywidualnej na warsztatach i poza nimi;
  • otwartość na dyskusję podczas zajęć, konstruktywną krytykę, sugestie od innych uczestników;
  • komputer ze stabilnym łączem internetowym, działającą kamerą i mikrofonem;
  • posiadanie aktywnego prywatnego konta Google do pracy na Google Mail, Calendar, Meet, Docs itp.
Cele i korzyści

Pracując w małych zespołach, uczestnicy opracowują rekomendacje strategiczne dla wybranej firmy, uwzględniając jej otoczenie biznesowe. Odpowiadają na kluczowe pytanie, które dla każdej firmy zawsze jest aktualne: co należy zrobić, aby wygrać na rynku i wyprzedzić konkurencję? Identyfikują opcje strategiczne firmy i dokonują ich krytycznej oceny.

Uczestnicy dochodzą do tego, pozyskując ogólnodostępne, bieżące i historyczne informacje o spółce, konkurencji, rynku i otoczeniu oraz wykorzystując kilkanaście metod ustrukturyzowanej analizy, zawsze pod kierunkiem i przy wsparciu prowadzącego. Zajmują się daną spółką „tu i teraz” i proponują kierunki jej rozwoju.

Rozwój kompetencji twardych:

  • w toku analizy wybranej spółki zdobędziesz wiedzę na temat strategii;
  • nauczysz się identyfikować, oceniać i wybierać opcje, posunięcia i plany strategiczne;
  • będziesz w stanie przeprowadzić własny projekt dot. strategii organizacji;
  • rozwiniesz umiejętności pozyskiwania informacji, krytycznej analizy, wyprowadzania wniosków;
  • wzmocnisz umiejętność radzenia sobie z niepewnością i złożonością w biznesie;
  • otrzymasz feedback rozwojowy (merytoryczny) od prowadzącego.

Rozwój kompetencji miękkich:

  • sprawdzisz swoje umiejętności pracy w kilkuosobowym zespole;
  • nauczysz się, jak komunikować się klarownie i dobitnie, unikając treści niewnoszących żadnej wartości;
  • rozwiniesz umiejętności w zakresie briefingu menedżerskiego oraz dyskusji na argumenty;
  • wzmocnisz umiejętność podejmowania decyzji menedżerskich w oparciu o racjonalne przesłanki;
  • nawiążesz nowe kontakty z pozostałymi uczestnikami szkolenia (networking).
Program

Program składa się z sesji wspólnych (w czwartki w godz. 12.30-16.30) oraz indywidualnie planowanych przez uczestników sesji zespołowych (powinny trwać ok. 2 godzin, muszą się odbyć przed kolejnymi zajęciami, np. w poniedziałki lub wtorki wieczorem). Dodatkowo w środy w godz. 20.00-21.00 możliwe są konsultacje z prowadzącym.

Sesja wspólna #1 (czwartek 12.30-16.30) – Wprowadzenie

  • Wprowadzenie, organizacja zajęć
  • Dobra a zła strategia
  • Podstawy wywiadu biznesowego
  • Podstawy ustrukturyzowanej analizy
  • Podział na zespoły i wybór firm
  • Analiza przypadków porażek firm
  • Instrukcje realizacji zadań w zespołach

Sesja zespołowa #1 (2 godziny, dokładny termin do uzgodnienia w zespole)

Konsultacje z prowadzącym #1 (środa 20.00-21.00)

Sesja wspólna #2 (czwartek 12.30-16.30) – Profil firmy

  • Profil, wizja, misja, wartości
  • Posunięcia strategiczne
  • Wyniki biznesowe
  • Model biznesowy (aktualny)
  • Macierz produktowa (BCG)
  • Instrukcje realizacji zadań w zespołach

Sesja zespołowa #2 (2 godziny, do ustalenia j.w.)

Konsultacje z prowadzącym #2 (środa 20.00-21.00)

Sesja wspólna #3 (czwartek 12.30-16.30) – Klienci i konkurenci

  • Segmentacja i potrzeby klientów
  • Rynek: wielkość, wzrost, udziały
  • Identyfikacja konkurentów
  • Profile, oferty i wyróżniki konkurentów
  • Mapa grup strategicznych
  • Instrukcje realizacji zadań w zespołach

Sesja zespołowa #3 (2 godziny, do ustalenia j.w.)

Konsultacje z prowadzącym #3 (środa 20.00-21.00)

Sesja wspólna #4 (czwartek 12.30-16.30) – Otoczenie bliższe i dalsze

  • 5 sił napędowych konkurencji (Porter)
  • 4 relacje z otoczeniem (Lynch)
  • Łańcuch wartości dodanej
  • Analiza PESTEL oraz trendów
  • Faza rozwoju branży i kluczowe czynniki sukcesu
  • Instrukcje do realizacji zadań w zespołach

Sesja zespołowa #4 (2 godziny, do ustalenia j.w.)

Konsultacje z prowadzącym #4 (środa 20.00-21.00)

Sesja wspólna #5 (czwartek 12.30-16.30) – Identyfikacja opcji strategicznych

  • Analiza SWOT
  • Generyczne strategie konkurowania
  • Macierz rozwojowa (Ansoff)
  • Metody ekspansji
  • Alternatywne scenariusze
  • Instrukcje do realizacji zadań w zespołach

Sesja zespołowa #5 (2 godziny, do ustalenia j.w.)

Konsultacje z prowadzącym #5 (środa 20.00-21.00)

Sesja wspólna #6 (czwartek 12.30-16.30) – Ocena i wybór opcji

  • Ocena opcji strategicznych według kryteriów
  • Model biznesowy (docelowy)
  • Podsumowanie, wnioski końcowe, lessons learned

Cena

5200 zł netto

Lokalizacja

Online

Termin

Terminy sesji wspólnych (w godz. 12.30-16.30):

 

Sesja 1 – 23.03.2023

Sesja 2 – 30.03.2023

Sesja 3 – 6.04.2023

Sesja 4 – 13.04.2023

Sesja 5 – 20.04.2023

Sesja 6 – 27.04.2023

Kontakt

Sonia Kaniewska

Koordynator kursu

  • +48 573 809 469
  • Sonia.Bartnik@pl.ey.com