Warsztaty: Strategia rozwoju – jak radzić sobie z konkurencją i wygrać na rynku?
„Strategia rozwoju” to angażujący program realizowany w formule warsztatowej, który pozwala na przećwiczenie tworzenia strategii dla wybranych, rzeczywistych spółek, a nie tylko słuchanie o tym, jak to zrobić.
Uczestnicy wykonują konkretne zadania zgodnie ze wskazówkami prowadzącego, prezentują swoje analizy na forum grupy, dyskutują, otrzymują informacje zwrotne. Uczestnicy mogą korzystać z doraźnych konsultacji z prowadzącym.
Do analizy na warsztatach uczestnicy wybierają firmy na podstawie zainteresowań branżowych – mogą być to dowolne firmy, choć rekomendowane są spółki giełdowe z uwagi na dużą ilość publicznie dostępnych informacji na ich temat.
Formuła programu zakłada, że uczestnicy są prawie cały czas aktywni – jest to warsztat, a nie wykład. Taka formuła pozwala na rozwój konkretnych umiejętności twardych, a pośrednio także miękkich, wymaga jednak dużego zaangażowania i motywacji od uczestników.
Program adresujemy do:
- członków zarządu, dyrektorów, kierowników odpowiadających za szeroko rozumianą strategię rozwoju;
- ekspertów z działów strategii i analiz;
- właścicieli małych i średnich firm, w tym także startupów;
- konsultantów i doradców specjalizujących się w strategii i zarządzaniu strategicznym;
- osób stojących przed zadaniem identyfikacji lub oceny inicjatyw rozwojowych;
- osób zainteresowanych tematyką strategii.
Warunki uczestnictwa:
- wypełnienie zgłoszenia na szkolenie;
- gotowość do pracy indywidualnej i zespołowej na warsztatach;
- własny sprawny komputer z łączem internetowym;
- posiadanie prywatnego konta Google (pracujemy na Google Documents).
Pracując indywidualnie lub w małych zespołach, uczestnicy opracowują rekomendacje strategiczne dla wybranej firmy, uwzględniając jej otoczenie biznesowe. Odpowiadają na kluczowe pytanie, które dla każdej firmy zawsze jest aktualne: co należy zrobić, aby wygrać na rynku i wyprzedzić konkurencję? Identyfikują działania rozwojowe dla danej firmy i dokonują ich krytycznej oceny. Dowiadują się też, jak osiągnąć zwinność strategiczną firmy.
Uczestnicy dochodzą do tego, pozyskując ogólnodostępne, bieżące i historyczne informacje o wybranej spółce, konkurencji, rynku i otoczeniu oraz wykorzystując kilkanaście metod ustrukturyzowanej analizy, zawsze pod kierunkiem i przy wsparciu prowadzącego. Zajmują się daną spółką „tu i teraz” i proponują kierunki jej rozwoju.
Uczestnik rozwinie kompetencje twarde:
- zdobędzie wiedzę na temat strategii rozwoju w toku analizy wybranej spółki;
- nauczy się identyfikować, oceniać i wybierać strategiczne inicjatywy rozwojowe;
- dowie się, jak pracować ze strategią, aby osiągnąć zwinność strategiczną firmy;
- będzie w stanie przeprowadzić własny projekt dotyczący strategii rozwoju;
- rozwinie umiejętności pozyskiwania informacji, krytycznej analizy, wyprowadzania wniosków;
- wzmocni umiejętność radzenia sobie z niepewnością i złożonością w biznesie.
Uczestnik rozwinie kompetencje miękkie:
- nauczy się komunikowania się klarownie i dobitnie, unikając treści niewnoszących wartości;
- rozwinie umiejętności w zakresie briefingu menedżerskiego oraz dyskusji na argumenty;
- wzmocni umiejętność podejmowania decyzji menedżerskich w oparciu o racjonalne przesłanki;
- nawiąże nowe kontakty z pozostałymi uczestnikami programu (networking).
Wprowadzenie
- Dobra a zła strategia
- Podstawy wywiadu biznesowego
- Podstawy ustrukturyzowanej analizy
- Analiza przypadków porażek i piwotów strategicznych
- Wybór firm i organizacja pracy
Profilowanie firmy
- Profil, wizja, misja, wartości, cele
- Wyniki biznesowe
- Dotychczasowe posunięcia strategiczne
- Macierz produktowa
- Model biznesowy
Klienci i konkurenci
- Rynek: wielkość, wzrost, udziały
- Potrzeby klientów według segmentów
- Identyfikacja konkurentów
- Profilowanie i wyróżniki konkurentów
- Mapa grup strategicznych
Otoczenie bliższe i dalsze
- 5 sił napędowych konkurencji
- Łańcuch wartości dodanej
- Analiza PESTEL
- Analiza alternatywnych scenariuszy
- Kluczowe czynniki sukcesu
Identyfikacja działań strategicznych
- Analiza SWOT
- Macierz rozwojowa
- Metody ekspansji
- Lista działań strategicznych
- Priorytetyzacja działań według kryteriów
Podsumowanie
- Strategia rozwoju firmy
- Wdrażanie strategii
- Zwinność strategiczna
- Wnioski końcowe i lessons learned
dr Adam Kowalik - menedżer, doradca, analityk i trener z 20-letnim doświadczeniem zawodowym w Polsce i za granicą. Specjalizuje się w strategii konkurowania firm, wywiadzie biznesowym, rozwoju biznesu, zarządzaniu produktem i edukacji menedżerskiej.
Lektury dla kadry C-level – prezesów i liderów, którzy nie zatrzymują się w rozwoju
Narracja w przywództwie
Spotkanie autorskie z Markiem Kochanem
Zapraszamy do udziału w bezpłatnym spotkaniu z Markiem Kochanem, autorem książki "Turban mistrza Mansura. Opowieści sufickie dla mówców i przywódców", które poświecimy kreacji narracji w biznesie.
10 przykazań dla zwycięzców
Spotkanie autorskie z Ewą Opolską
Weź udział w spotkaniu autorskim z Ewą Opolską, współautorką książki "Po co nam praca” i dowiedz się jak zbudować strategię, która pozwoli Ci odnieść sukces.
Menedżerskie rozmowy 1 na 1
Spotkanie autorskie z Tomaszem Bagińskim
Rozmowy 1 na 1 są kluczowym narzędziem w dyspozycji menedżera, które pozwalają mu lepiej zrozumieć i zmotywować swoich pracowników. Jak jednak poprawnie prowadzić rozmowy, na co uważać i jak przemienić górnolotne hasła w realne działania mające wpływ na funkcjonowanie zespołów? Nikt nie zna odpowiedzi na te pytania lepiej niż Tomasz Bagiński, przedsiębiorca, konsultant, trener EY Academy of Business i autor książki 1 na 1.
Rusza nowa seria podcastów "Leadership - wyzwania kadry C-level"
Ruszamy z nowym cyklem podcastów "Leadership - wyzwania kadry C-level" skupionym wokół wyzwań liderów i sposobów zarządzania kadrą menedżerską.