Strategia konkurowania – jak wygrać na rynku?
„Strategia konkurowania” to program typu short-term executive education realizowany w 100% online. Pozwala na przećwiczenie tworzenia strategii, a nie tylko słuchanie o tym, jak to zrobić.
Osią programu jest 6 cotygodniowych sesji wspólnych po 4 godziny każda. Uczestnicy prezentują analizy, dyskutują, otrzymują feed-forward oraz poznają instrukcje realizacji zadań na kolejne sesje. Następnie wykonują we własnym zakresie wymagane zadania, na co składa się praca zespołowa (ok. 2 godziny tygodniowo) i indywidualna. Podział na 3-4-osobowe zespoły odbywa się na podstawie zainteresowań branżowych, przy czym w zespole nie ma osób zajmujących się zawodowo daną branżą. W razie wątpliwości zespół może skorzystać z doraźnych konsultacji z prowadzącym. Szacowany nakład pracy na jednego uczestnika to 49 godzin, z czego 24 godziny stanowią sesje wspólne.
Taka formuła pozwala na rozwój konkretnych umiejętności twardych, a pośrednio także miękkich, wymaga jednak dużego zaangażowania i motywacji od uczestników. Dlatego na etapie rekrutacji przykładamy szczególną uwagę do badania potrzeb uczestników – służy temu ankieta i krótka rozmowa telefoniczna (sprawdź warunki uczestnictwa w zakładce „Dla kogo?” poniżej).
Program adresujemy do:
- członków zarządu, dyrektorów, kierowników odpowiadających za szeroko rozumiany rozwój biznesu;
- menedżerów, kierowników, pracowników, ekspertów z działów strategii i analiz;
- właścicieli małych i średnich firm, w tym także startupów;
- konsultantów i doradców specjalizujących się w strategii i zarządzaniu strategicznym;
- osób stojących przed zadaniem identyfikacji lub oceny opcji strategicznych;
- osób zainteresowanych tematyką strategii biznesowej, rynkowej, konkurowania.
Warunki uczestnictwa:
- wypełnienie zgłoszenia na szkolenie;
- na etapie rekrutacji: krótka rozmowa telefoniczna i wypełnienie ankiety;
- zapewnienie wystarczająco dużo czasu na udział we wszystkich elementach programu;
- gotowość do pracy zespołowej i indywidualnej na warsztatach i poza nimi;
- otwartość na dyskusję podczas zajęć, konstruktywną krytykę, sugestie od innych uczestników;
- komputer ze stabilnym łączem internetowym, działającą kamerą i mikrofonem;
- posiadanie aktywnego prywatnego konta Google do pracy na Google Mail, Calendar, Meet, Docs itp.
Pracując indywidualnie lub w małych zespołach, uczestnicy opracowują rekomendacje strategiczne dla wybranej firmy, uwzględniając jej otoczenie biznesowe. Odpowiadają na kluczowe pytanie, które dla każdej firmy zawsze jest aktualne: co należy zrobić, aby wygrać na rynku i wyprzedzić konkurencję? Identyfikują opcje strategiczne firmy i dokonują ich krytycznej oceny.
Uczestnicy dochodzą do tego, pozyskując ogólnodostępne, bieżące i historyczne informacje o spółce, konkurencji, rynku i otoczeniu oraz wykorzystując kilkanaście metod ustrukturyzowanej analizy, zawsze pod kierunkiem i przy wsparciu prowadzącego. Zajmują się daną spółką „tu i teraz” i proponują kierunki jej rozwoju.
Rozwój kompetencji twardych:
- w toku analizy wybranej spółki zdobędziesz wiedzę na temat strategii;
- nauczysz się identyfikować, oceniać i wybierać opcje, posunięcia i plany strategiczne;
- będziesz w stanie przeprowadzić własny projekt dot. strategii organizacji;
- rozwiniesz umiejętności pozyskiwania informacji, krytycznej analizy, wyprowadzania wniosków;
- wzmocnisz umiejętność radzenia sobie z niepewnością i złożonością w biznesie;
- otrzymasz feedback rozwojowy (merytoryczny) od prowadzącego.
Rozwój kompetencji miękkich:
- nauczysz się, jak komunikować się klarownie i dobitnie, unikając treści niewnoszących żadnej wartości;
- rozwiniesz umiejętności w zakresie briefingu menedżerskiego oraz dyskusji na argumenty;
- wzmocnisz umiejętność podejmowania decyzji menedżerskich w oparciu o racjonalne przesłanki;
- nawiążesz nowe kontakty z pozostałymi uczestnikami szkolenia (networking).
Program składa się z sesji wspólnych (w czwartki w godz. 12.30-16.30) oraz pracy własnej uczestników pomiędzy tymi sesjami. Dodatkowo możliwe są też konsultacje z prowadzącym poza sesjami wspólnymi.
Sesja wspólna #1 (czwartek 12.30-16.30) – Wprowadzenie
- Wprowadzenie, organizacja zajęć
- Dobra a zła strategia
- Podstawy wywiadu biznesowego
- Podstawy ustrukturyzowanej analizy
- Analiza przypadków porażek firm
- Organizacja dalszej pracy i wybór firm
- Instrukcje realizacji zadań
Sesja wspólna #2 (czwartek 12.30-16.30) – Profil firmy
- Profil, wizja, misja, wartości
- Posunięcia strategiczne
- Wyniki biznesowe
- Model biznesowy (aktualny)
- Macierz produktowa (BCG)
- Instrukcje realizacji zadań
Sesja wspólna #3 (czwartek 12.30-16.30) – Klienci i konkurenci
- Segmentacja i potrzeby klientów
- Rynek: wielkość, wzrost, udziały
- Identyfikacja konkurentów
- Profile, oferty i wyróżniki konkurentów
- Mapa grup strategicznych
- Instrukcje realizacji zadań
Sesja wspólna #4 (czwartek 12.30-16.30) – Otoczenie bliższe i dalsze
- 5 sił napędowych konkurencji (Porter)
- 4 relacje z otoczeniem (Lynch)
- Łańcuch wartości dodanej
- Analiza PESTEL oraz trendów
- Faza rozwoju branży i kluczowe czynniki sukcesu
- Instrukcje do realizacji zadań
Sesja wspólna #5 (czwartek 12.30-16.30) – Identyfikacja działań strategicznych
- Analiza SWOT
- Generyczne strategie konkurowania
- Macierz rozwojowa (Ansoff)
- Metody ekspansji
- Alternatywne scenariusze
- Instrukcje do realizacji zadań
Sesja wspólna #6 (czwartek 12.30-16.30) – Ocena i wybór działań
- Ocena działań strategicznych według kryteriów
- Model biznesowy (docelowy)
- Podsumowanie, wnioski końcowe, lessons learned
dr Adam Kowalik - menedżer, doradca, analityk i trener z 20-letnim doświadczeniem zawodowym w Polsce i za granicą. Specjalizuje się w strategii konkurowania firm, wywiadzie biznesowym, rozwoju biznesu, zarządzaniu produktem i edukacji menedżerskiej.
Obalamy mity na temat strategii
Zainteresowanie tematem strategii w skali globalnej jest największe od 10 lat. Strategia jest dziś istotniejsza niż kiedykolwiek. Firmy rewidują właśnie swoje strategie w obliczu radykalnych zmian w otoczeniu. To czasy, które wymagają nowych strategii i modeli biznesowych. Jeśli myślisz o strategii Twojej firmy, zapraszamy na bezpłatny webinar, podczas którego porozmawiamy o mitach związanych ze strategią.