Strategiczny wywiad konkurencyjny - szkolenie – EY Academy of Business

Strategiczny wywiad konkurencyjny – szkolenie

Competitive Intelligence – analiza konkurencyjności prowadząca do uzyskania przewagi na rynku.

Światowe standardy prowadzenia operacyjnego, taktycznego i strategicznego wywiadu konkurencyjnego.

Współczesny wywiad konkurencyjny przestał być już wywiadem tylko o konkurentach. To wywiad, który jest niezbędny dla działań przedsiębiorstwa na coraz bardziej wymagających rynkach. Sporadyczne badanie otoczenia biznesowego w dynamicznym świecie, w którym czas na reakcje to czasami tylko kilka dni, staje się standardem w wielu firmach.

W czasach funkcjonowania w równoległych rzeczywistościach – cyfrowej i fizycznej pozyskanie informacji już dawno przestało być wyzwaniem. Stało się nim nadawanie znaczenia pojedynczym elementom znajdującym się w „morzu” informacji oraz podejmowanie właściwych działań na podstawie wyciągniętych wniosków.

Owocami legalnie i etycznie przeprowadzonego wywiadu konkurencyjnego są rekomendacje dostarczane kierownictwu rekomendacje dotyczące strategicznych posunięć firmy w najbliższej przyszłości. To metodyczna ocena przyszłej sytuacji konkurencyjnej prowadzona w jednym zasadniczym celu – uzyskania przewagi konkurencyjnej bądź poprzez wyprzedzenie konkurentów bądź poprzez szybką reakcję na ich działania i usprawnienie własnych przedsięwzięć.

Wywiad konkurencyjny może być prowadzony doraźnie na potrzeby podejmowania decyzji strategicznych, tj. wprowadzenie nowego produktu, wejście na nowy rynek, przejęcie innej firmy. Może być też prowadzony w sposób systematyczny w celu identyfikacji szans rynkowych i ochrony przed zagrożeniami wynikającymi ze zmian w bliższym i dalszym otoczeniu konkurencyjnym.

Taktyki walki w globalizującym się świecie:

Wiodące firmy z wielu branż posiadają wewnętrzne komórki analizy konkurencyjności lub wyspecjalizowanych ekspertów (competitive intelligence) i wykorzystują ich działania nie tylko do identyfikowania szans i trendów rynkowych, ale również do ochrony przed zagrożeniami oraz zmianami, jakie mogą wystąpić na rynku.

Analiza konkurencyjności różni się zasadniczo od szpiegostwa przemysłowego tym, że analitycy konkurencyjności przestrzegają norm prawnych i etycznych. Specjaliści wywiadu konkurencyjnego ściśle współpracują z najwyższą kadrą zarządzającą, wspierając swoimi rekomendacjami procesy podejmowania decyzji na wszystkich poziomach: strategicznym, operacyjnym, taktycznym.

Eksperci wywiadu konkurencyjnego katalogują wiedzę zdobytą podczas badań i tworzą przyjazny dla osób w przedsiębiorstwie system umożliwiający powtórne wykorzystanie wiedzy. Tworzą również platformy wewnętrznej wymiany wiedzy pomiędzy pracownikami.

Najlepsi specjaliści wywiadu konkurencyjnego łączą umiejętności, tj. wykorzystanie odpowiednich źródeł informacji, szeroki warsztat analityczny, krytyczne myślenie i odwaga analityczna, komunikacja i obrona rekomendacji.

Podczas szkolenia dowiesz się, jak: identyfikować, zbierać, oceniać, analizować i dystrybuować informacje na temat produktów, usług, klientów, konkurentów i innych aspektów zewnętrznego otoczenia biznesowego firmy potrzebnych, by podejmować właściwe decyzje strategiczne, operacyjne, taktyczne.

Komu polecamy?

  • Pracownikom sektora MŚP chcącym zwiększyć konkurencyjność swoich firm na wymagających rynkach
  • Członkom zarządu nadzorującym działania z zakresu wywiadu konkurencyjnego
  • Menedżerom prowadzącym zespoły i programy wywiadu konkurencyjnego w firmach
  • Specjalistom odpowiadającym za konkretne działania z zakresu wywiadu konkurencyjnego
  • Pracownikom działów sprzedaży i rozwoju biznesu chcącym wykorzystać wywiad i analizę konkurencji do zwiększania sprzedaży
  • Pracownikom działów marketingu i public relations chcącym budować efektywne kampanie bazujące także na analizie konkurencji
  • Pracownikom działów strategii i analiz chcącym wzbogacić swój warsztat zawodowy o aspekty związane z analizą konkurencji
  • Małym i średnim przedsiębiorcom działającym na dynamicznych rynkach
  • Osobom stającym przed jednorazowym zadaniem przeprowadzenia analizy konkurencji
  • Osobom zainteresowanym wywiadem konkurencyjnym

Cele:

  • Przekazanie wiedzy o szerokim spektrum źródeł informacji oraz metod analitycznych stosowanych w wywiadzie konkurencyjnym zgodnie ze światowymi praktykami w tym zakresie
  • Rozwinięcie umiejętności samodzielnego prowadzenia projektów i działań z zakresu wywiadu konkurencyjnego
  • Rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy informacji i wnioskowania na podstawie zebranego materiału
  • Przygotowanie do kompetentnego rozpoczęcia prac nad stworzeniem komórki wywiadu konkurencyjnego we własnej firmie

Korzyści:

  • Szkolenie kompleksowo ujmuje problematykę wywiadu konkurencyjnego
  • Po ukończeniu szkolenia uczestnicy są w stanie samodzielnie przeprowadzić swój własny projekt wywiadowczo-analityczny

Dzień 1

  • Istota współczesnego wywiadu konkurencyjnego
  • Korzyści z prowadzenia wywiadu konkurencyjnego
  • Modelowe I praktyczne ujęcie procesu analizy
  • Efektywne stosowanie cyklu wywiadowczego
  • Błędy i sposoby wystrzegania się ich
  • Najlepsze praktyki w wywiadzie biznesowym
  • Jawne źródła wywiadowcze wykorzystywane w wywiadzie konkurencyjnym
  • Sposoby wykorzystywania osobowych źródeł informacji
  • Wnioskowanie i komunikacja rekomendacji

Dzień 2

  • Siły napędowe konkurencji, główne strategie konkurowania, posunięcia strategiczne firm
  • Podstawowe metody analizy: PESTEL, 5 FORCES, profile konkurentów, SWOT, ocena wpływu trendów, kanwa strategii, mapa grup strategicznych
  • Zaawansowane metody analizy: metody scenariuszowe, system wczesnego ostrzegania, analiza wygrana/przegrana,
  • Budowa komórki wywiadu konkurencyjnego i zarządzanie nią
  • Budowa systemu zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie
  • Metodologia
  • Szkolenie jest intensywne, praktyczne i interaktywne – pracujemy na konkretnych przykładach i od samego początku angażujemy uczestników w proces szkoleniowy poprzez dyskusje i ćwiczenia.
  • Analizujemy prawdziwe problemy przedsiębiorstw w teraźniejszości
  • Networking pomiędzy uczestnikami dodatkowo wzmacnia proces uczenia się: na początku zajęć uczestnicy krótko przedstawiają się, a w trakcie szkolenia wymieniają się wiedzą pomiędzy sobą.
  • Trudne zagadnienia są wyjaśniane w przyjazny i zrozumiały dla wszystkich uczestników sposób

Marcin Gałczyński - niezależny doradca strategiczny, trener biznesu oraz wykładowca na warszawskich uczelniach, trener EY Academy of Business od 2019 roku. Specjalista w obszarze wejść na nowe rynki oraz analiz rynków rozwijających się.

Lektury dla kadry C-level – prezesów i liderów, którzy nie zatrzymują się w rozwoju

Narracja w przywództwie
Spotkanie autorskie z Markiem Kochanem

Zapraszamy do udziału w bezpłatnym spotkaniu z Markiem Kochanem, autorem książki "Turban mistrza Mansura. Opowieści sufickie dla mówców i przywódców", które poświecimy kreacji narracji w biznesie.

10 przykazań dla zwycięzców
Spotkanie autorskie z Ewą Opolską

Weź udział w spotkaniu autorskim z Ewą Opolską, współautorką książki "Po co nam praca” i dowiedz się jak zbudować strategię, która pozwoli Ci odnieść sukces.

Menedżerskie rozmowy 1 na 1
Spotkanie autorskie z Tomaszem Bagińskim

Rozmowy 1 na 1 są kluczowym narzędziem w dyspozycji menedżera, które pozwalają mu lepiej zrozumieć i zmotywować swoich pracowników. Jak jednak poprawnie prowadzić rozmowy, na co uważać i jak przemienić górnolotne hasła w realne działania mające wpływ na funkcjonowanie zespołów? Nikt nie zna odpowiedzi na te pytania lepiej niż Tomasz Bagiński, przedsiębiorca, konsultant, trener EY Academy of Business i autor książki 1 na 1.

Rusza nowa seria podcastów "Leadership - wyzwania kadry C-level"

Ruszamy z nowym cyklem podcastów "Leadership - wyzwania kadry C-level" skupionym wokół wyzwań liderów i sposobów zarządzania kadrą menedżerską.

Strategiczny wywiad konkurencyjny - szkolenie

Cena

2500 zł netto ( 3075 zł brutto )

Strategiczny wywiad konkurencyjny – szkolenie

Competitive Intelligence – analiza konkurencyjności prowadząca do uzyskania przewagi na rynku.

Światowe standardy prowadzenia operacyjnego, taktycznego i strategicznego wywiadu konkurencyjnego.

Współczesny wywiad konkurencyjny przestał być już wywiadem tylko o konkurentach. To wywiad, który jest niezbędny dla działań przedsiębiorstwa na coraz bardziej wymagających rynkach. Sporadyczne badanie otoczenia biznesowego w dynamicznym świecie, w którym czas na reakcje to czasami tylko kilka dni, staje się standardem w wielu firmach.

W czasach funkcjonowania w równoległych rzeczywistościach – cyfrowej i fizycznej pozyskanie informacji już dawno przestało być wyzwaniem. Stało się nim nadawanie znaczenia pojedynczym elementom znajdującym się w „morzu” informacji oraz podejmowanie właściwych działań na podstawie wyciągniętych wniosków.

Owocami legalnie i etycznie przeprowadzonego wywiadu konkurencyjnego są rekomendacje dostarczane kierownictwu rekomendacje dotyczące strategicznych posunięć firmy w najbliższej przyszłości. To metodyczna ocena przyszłej sytuacji konkurencyjnej prowadzona w jednym zasadniczym celu – uzyskania przewagi konkurencyjnej bądź poprzez wyprzedzenie konkurentów bądź poprzez szybką reakcję na ich działania i usprawnienie własnych przedsięwzięć.

Wywiad konkurencyjny może być prowadzony doraźnie na potrzeby podejmowania decyzji strategicznych, tj. wprowadzenie nowego produktu, wejście na nowy rynek, przejęcie innej firmy. Może być też prowadzony w sposób systematyczny w celu identyfikacji szans rynkowych i ochrony przed zagrożeniami wynikającymi ze zmian w bliższym i dalszym otoczeniu konkurencyjnym.

Taktyki walki w globalizującym się świecie:

Wiodące firmy z wielu branż posiadają wewnętrzne komórki analizy konkurencyjności lub wyspecjalizowanych ekspertów (competitive intelligence) i wykorzystują ich działania nie tylko do identyfikowania szans i trendów rynkowych, ale również do ochrony przed zagrożeniami oraz zmianami, jakie mogą wystąpić na rynku.

Analiza konkurencyjności różni się zasadniczo od szpiegostwa przemysłowego tym, że analitycy konkurencyjności przestrzegają norm prawnych i etycznych. Specjaliści wywiadu konkurencyjnego ściśle współpracują z najwyższą kadrą zarządzającą, wspierając swoimi rekomendacjami procesy podejmowania decyzji na wszystkich poziomach: strategicznym, operacyjnym, taktycznym.

Eksperci wywiadu konkurencyjnego katalogują wiedzę zdobytą podczas badań i tworzą przyjazny dla osób w przedsiębiorstwie system umożliwiający powtórne wykorzystanie wiedzy. Tworzą również platformy wewnętrznej wymiany wiedzy pomiędzy pracownikami.

Najlepsi specjaliści wywiadu konkurencyjnego łączą umiejętności, tj. wykorzystanie odpowiednich źródeł informacji, szeroki warsztat analityczny, krytyczne myślenie i odwaga analityczna, komunikacja i obrona rekomendacji.

Podczas szkolenia dowiesz się, jak: identyfikować, zbierać, oceniać, analizować i dystrybuować informacje na temat produktów, usług, klientów, konkurentów i innych aspektów zewnętrznego otoczenia biznesowego firmy potrzebnych, by podejmować właściwe decyzje strategiczne, operacyjne, taktyczne.

Dla kogo?

Komu polecamy?

  • Pracownikom sektora MŚP chcącym zwiększyć konkurencyjność swoich firm na wymagających rynkach
  • Członkom zarządu nadzorującym działania z zakresu wywiadu konkurencyjnego
  • Menedżerom prowadzącym zespoły i programy wywiadu konkurencyjnego w firmach
  • Specjalistom odpowiadającym za konkretne działania z zakresu wywiadu konkurencyjnego
  • Pracownikom działów sprzedaży i rozwoju biznesu chcącym wykorzystać wywiad i analizę konkurencji do zwiększania sprzedaży
  • Pracownikom działów marketingu i public relations chcącym budować efektywne kampanie bazujące także na analizie konkurencji
  • Pracownikom działów strategii i analiz chcącym wzbogacić swój warsztat zawodowy o aspekty związane z analizą konkurencji
  • Małym i średnim przedsiębiorcom działającym na dynamicznych rynkach
  • Osobom stającym przed jednorazowym zadaniem przeprowadzenia analizy konkurencji
  • Osobom zainteresowanym wywiadem konkurencyjnym
Cele i korzyści

Cele:

  • Przekazanie wiedzy o szerokim spektrum źródeł informacji oraz metod analitycznych stosowanych w wywiadzie konkurencyjnym zgodnie ze światowymi praktykami w tym zakresie
  • Rozwinięcie umiejętności samodzielnego prowadzenia projektów i działań z zakresu wywiadu konkurencyjnego
  • Rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy informacji i wnioskowania na podstawie zebranego materiału
  • Przygotowanie do kompetentnego rozpoczęcia prac nad stworzeniem komórki wywiadu konkurencyjnego we własnej firmie

Korzyści:

  • Szkolenie kompleksowo ujmuje problematykę wywiadu konkurencyjnego
  • Po ukończeniu szkolenia uczestnicy są w stanie samodzielnie przeprowadzić swój własny projekt wywiadowczo-analityczny
Program

Dzień 1

  • Istota współczesnego wywiadu konkurencyjnego
  • Korzyści z prowadzenia wywiadu konkurencyjnego
  • Modelowe I praktyczne ujęcie procesu analizy
  • Efektywne stosowanie cyklu wywiadowczego
  • Błędy i sposoby wystrzegania się ich
  • Najlepsze praktyki w wywiadzie biznesowym
  • Jawne źródła wywiadowcze wykorzystywane w wywiadzie konkurencyjnym
  • Sposoby wykorzystywania osobowych źródeł informacji
  • Wnioskowanie i komunikacja rekomendacji

Dzień 2

  • Siły napędowe konkurencji, główne strategie konkurowania, posunięcia strategiczne firm
  • Podstawowe metody analizy: PESTEL, 5 FORCES, profile konkurentów, SWOT, ocena wpływu trendów, kanwa strategii, mapa grup strategicznych
  • Zaawansowane metody analizy: metody scenariuszowe, system wczesnego ostrzegania, analiza wygrana/przegrana,
  • Budowa komórki wywiadu konkurencyjnego i zarządzanie nią
  • Budowa systemu zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie
  • Metodologia
  • Szkolenie jest intensywne, praktyczne i interaktywne – pracujemy na konkretnych przykładach i od samego początku angażujemy uczestników w proces szkoleniowy poprzez dyskusje i ćwiczenia.
  • Analizujemy prawdziwe problemy przedsiębiorstw w teraźniejszości
  • Networking pomiędzy uczestnikami dodatkowo wzmacnia proces uczenia się: na początku zajęć uczestnicy krótko przedstawiają się, a w trakcie szkolenia wymieniają się wiedzą pomiędzy sobą.
  • Trudne zagadnienia są wyjaśniane w przyjazny i zrozumiały dla wszystkich uczestników sposób
Szczegóły programu modułowego

Cena

2500 zł netto ( 3075 zł brutto )

Lokalizacja

Online Live

Termin

Nowy termin zostanie podany wkrótce

Kontakt

Sonia Kaniewska

Koordynator kursu

  • +48 573 809 469
  • sonia.kaniewska@pl.ey.com

Chcesz zorganizować to szkolenie w formule zamkniętej? Skontaktuj się:

Sylwia Kacprzak

  • +48 508 018 327
  • sylwia.kacprzak@pl.ey.com
Masz pytania?
Chętnie do Ciebie oddzwonimy.

To pole jest obowiązkowe

To pole jest obowiązkowe

To pole jest obowiązkowe

To pole jest obowiązkowe

To pole jest obowiązkowe

To pole jest obowiązkowe

Oświadczenia i zgody

To pole jest obowiązkowe

W celu otrzymania szczegółowych informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Spółki z Grupy EY zachęcamy do zapoznania się z Polityką prywatności.

* Pola wymagane