Dzień 2. Łańcuch krytyczny - CCPM
W trakcie szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jak:
-
skutecznie zarządzać projektem, w którym termin zakończenia oraz budżet jest krytyczny z punktu widzenia celów projektu
-
przekształcić harmonogram projektu w łańcuch krytyczny
-
oszacować, które zadania w projekcie są najważniejsze i jak dotrzymać terminowość ich realizacji
-
jak prowadzić spotkania statusowe, aby wykryć zagrożenia i szybko na nie zareagować
W trakcie szkolenia zostaną zaprezentowane narzędzia informatyczne wspierające zarządzanie projektami metodą łańcucha krytycznego.
Po ukończeniu tego modułu uczestnicy będą potrafili:
-
Zdecydować, który projekt powinien być zarządzany metodą łańcucha krytycznego (CCPM)
-
Przygotować a następnie nadzorować projekt metodą CCPM
-
Dostosować harmonogram projektu do specyfiki tej metody nadzoru
-
Zarządzać niepewnością w projekcie
-
Zarządzać głównymi przyczynami opóźnień projektów
-
Skutecznie prowadzić spotkania statusowe
-
Zadawać właściwe pytania na etapie nadzoru projektu
-
Wybrać właściwe narzędzie do zarządzania projektami metodą łańcucha krytycznego
Program
-
Ewolucja metod zarządzania projektami: Wykres Gannta, PERT, ścieżka krytyczna, łańcuch krytyczny. Podobieństwa i różnice
-
ToC a CCPM. 5 kroków POOGI w zarządzaniu projektami
-
Psychologiczne przyczyny opóźnień projektów: syndrom studenta, syndrom Parkinsona, kotwiczenie
-
Techniczne przyczyny opóźnień projektów: duża wielozadaniowość, punkty integracji, współdzielenie zasobów
-
Planowanie zadań ASAP i ALAP. Zalety i wady - którą metodę kiedy zastosować
-
Wykorzystanie statystyki do skrócenia planowanego czasu trwania zadania. Czas brutto a czas netto. Bufor zadania a bufor projektu
-
Przygotowanie harmonogramu do zarządzania metodą łańcucha krytycznego
-
Bufor projektu. Metody wyliczenia długości buforów. Sposób wstawiania buforów do harmonogramu. Bufory zasilające
-
Bufor zasobów. Wyznaczenie zasobu ograniczającego. Przygotowanie harmonogramu zasobu
-
Harmonogram zewnętrzny podwykonawcy a łańcuch krytyczny
Zarządzanie przepływem zadań KANBAN
Dzień 1. Zarządzanie przepływem zadań KANBAN
W trakcie szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jak:
-
zarządzać projektem metodą KANBAN
-
przyspieszyć przepływ pracy w projekcie
-
dostosować projekt do specyfiki nadzoru metody KANBAN
-
skutecznie zarządzać projektem, w którym bardzo trudno na początku zdefiniować wymagania klienta
-
wykorzystywać metodę pull zamiast push w realizacji zadań
-
pogodzić zadania projektowe z pracą bieżącą
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
-
zdecydować, który projekt powinien być zarządzany metodą kanban
-
przygotować kanban przepływu pracy
-
określić zasady kanbana
-
zorganizować skuteczne spotkanie projektowe
-
dostosować kanbana do własnych potrzeb
-
korzystać z narzędzi ciągłego doskonalenia kanbana
-
wizualizować przepływ pracy i ograniczać ilość pracy w toku, co przyniesie korzyść w postaci zmniejszenia wielozadaniowości u członków zespołu projektowego
Program
-
Do jakich projektów stosujemy metodę KANBAN
-
Lean Management w projektach. Zamiana PULL na PUSH. Just-in-time. Muda.
-
Korzyści z zastosowania kanbana. Zasady dobrego kanbana. Reguły pracy na kanbanie
-
Zarządzanie ilością pracy w toku (WIP). Zmniejszenie wielozadaniowości. Eliminacja przełączeń między zadaniami
-
Wizualizacja wszystkich zadań projektowych i pozaprojektowych realizowanych przez zespół
-
Codzienny monitoring postępów. Cotygodniowe spotkania z klientem. Nadawanie priorytetów
-
Psychologiczny efekt wizualizacji przepływu pracy oraz pracy w toku
-
Dostosowanie narzędzia do własnych potrzeb. Podkolumny. Kryteria akceptacji. Wykorzystanie kolorów. Tory pływackie
-
Narzędzia służące do korygowania założeń kanbana. Wykres wypalania. Diagram skumulowanego przepływu. Proces ciągłego dostosowania kanbana
Wstęp do zwinnego zarządzania projektami
Program
Wprowadzenie do Agile
-
Dlaczego powstał agile?
-
Lean a agile
-
Filary Agile
-
Podstawowe różnice waterfall i agile
-
Zalety i wady agile
Scrum
-
Scrum jako jedna z metodyk Agile
-
Przykład zastosowania Scrum
-
Symulacja scrum – gra szkoleniowa
Agile poza IT
-
Agile to nie tylko Scrum
-
Przykład zastosowania Agile w projektowaniu ubrań
-
Przykład zastosowania Agile w branży produkcyjnej
-
Przykład zastosowania Agile w R&D
-
Włączenie projektu agile’owego w większy projekt waterfall’owy
-
Narzędzia IT dedykowane do metodyki Agile
-
Czy Twoja organizacja jest gotowa na Agile?
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą:
-
upotrafili zdecydować kiedy wykorzystać metodykę Agile
-
uzastosować podejście agile w swoich projektach (w tym spoza IT)
-
ułączyć metodykę Agile z tradycyjnymi metodami
Thinking Tools TOC
Cele szkolenia
-
Zapoznanie uczestników z kluczowymi informacjami dotyczącymi roli i znaczenia „narzędzi myślowych”
-
Poznanie oraz przećwiczenie wybranych „narzędzi myślowych”: "poziomów oporu przed zmianą” oraz „diagramu stanu obecnego” (CRT) i „diagramu konfliktu” (Cloud)
-
Zdobycie wiedzy niezbędnej do ciągłego doskonalenia i zwiększania efektywności firmy
Po zakończeniu warsztatów uczestnicy będą potrafili:
-
Wykorzystać w praktyce poznane narzędzia myślowe
-
Samodzielnie poprowadzić prace nad diagnozą sytuacji w firmie przy zastosowaniu odpowiednich Thinking Tools
-
Wykorzystać poznane narzędzia do przeprowadzenia procesu podejmowania decyzji o wprowadzeniu zmian w firmie oraz do identyfikacji ograniczeń i selekcji projektów, których wdrożenie skutecznie usunie te ograniczenia
Program
-
Narzędzia myślowe – ile ich jest, w jakim celu zostały stworzone, kiedy je wykorzystywać
-
Dlaczego większość „dobrych pomysłów” na projekty związane z usprawnieniem działania firmy ma charakter „leczenia objawowego”
-
Dlaczego dobry pomysł może zostać odrzucony przez decydentów
Proces zmian w organizacji
-
Czy ludzie zawsze boją się zmian, czym może być podyktowany strach przed zmianą, jakie pytania należy zadać, planując wprowadzenie zmiany
-
Poziomy oporu przed zmianą, sposoby radzenia sobie z nimi
-
Ocena gotowości środowiska, w którym planujemy wprowadzić zmianę. Sposoby komunikowania wprowadzenia zmian, które gwarantują sukces
Thinking Tools w praktyce
-
CRT – Current Reality Tree - jak opracować diagram stanu obecnego
-
Wykorzystanie diagramu stanu obecnego w budowaniu porozumienia wewnątrz organizacji
-
Cloud diagram - przygotowanie diagramu konfliktu i zastosowanie go do odnalezienia przełomowego rozwiązania
-
Jak wykorzystać narzędzia myślowe do poprowadzenia w organizacji dyskusji o źródłach problemów, jakie na co dzień obserwowane są przez wszystkich pracowników w różnych obszarach
Konflikt
-
Dlaczego praktycznie każdy problem i związaną z nim decyzję można przedstawić jako konflikt
-
Dlaczego na co dzień usiłujemy rozwiązywać konflikty metodą szukania kompromisu
-
Breakthrough solution – dlaczego dla każdego problemu/decyzji istnieje potencjalnie przełomowe rozwiązanie
-
Master Cloud - jak odnaleźć kluczowy konflikt każdej firmy
Narzędzia myślowe a portfel projektów
-
Jak zidentyfikować ograniczenia w organizacji
-
Jak przełożyć wyniki zastosowania narzędzi myślowych na portfel projektów, którego wdrożenie skutecznie usunie wszystkie ograniczenia
Nadzór nad realizacją umowy projektowej
W trakcie szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jak:
-
ustalić osoby mogące zawrzeć i zmienić umowę
-
w jaki sposób zabezpieczyć wykonanie umowy
-
postępować z niezapłaconymi fakturami
-
skutecznie nabyć prawo do dysponowania prawami autorskimi
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
-
zabezpieczyć swoje interesy poprzez właściwe posługiwanie się karą umową
-
dochodzić efektywnie roszczeń w wykonaniu uprawnień z rękojmi oraz gwarancji
-
zapobiegać przedawnieniu roszczeń bez wszczynania procedur sądowych
-
efektywnie zarządzać sporem przy wykonaniu umowy
Program:
-
strony umowy, przedstawiciele, pełnomocnicy
-
forma umowy, sposoby zmiany umowy
-
forma prawna kontrahenta – jaki ma wpływ na projekt
-
skutki niewykonania zobowiązań, odsetki, kara umowna, odszkodowanie
-
przeniesienie praw autorskich, licencja
-
poufność
-
przedawnienie roszczeń
-
sprzedaż wierzytelności
-
sposoby rozpatrywania sporów
-
umowa zlecenie a umowa o dzieło
-
rola project managera jako osoby nadzorującej wykonanie umów
Zarządzanie portfelem projektów
W trakcie szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jak:
-
skutecznie zarządzać portfelem projektów
-
stosować czytelne mechanizmy kontroli postępu wielu projektów
-
elastycznie reagować na częste zmiany w projektach
Uczestnicy poznają metody:
-
budowy harmonogramu portfela projektów
-
wyznaczania zadań krytycznych z punktu widzenia realizacji całego portfela
-
wyszukiwania zasobu ograniczającego
-
koordynacji projektów realizowanych przez wielu dostawców
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili:
-
zarządzać złożonym portfelem projektów
-
stworzyć portfel projektów
-
wyznaczyć i nadzorować międzyprojektową ścieżkę krytyczną
-
zarządzać niepewnością w środowisku wieloprojektowym
-
skutecznie koordynować prace wielu projektów
-
zbudować Biuro Projektów
Program
-
Rodzaje portfeli projektów
-
Różnice pomiędzy zarządzaniem projektem a zarządzaniem portfelem projektów - czy istnieją projekty całkowicie niezależne
-
Wybór parametru służącego do priorytetyzacji projektów
-
Efekt synergii wynikający z zarządzania portfelem projektów
-
Planowanie realizacji portfela projektów
-
Dostosowanie harmonogramu projektu do warunków środowiska wieloprojektowego
-
Wprowadzanie modyfikacji projektu bez zaburzania planu prac w pozostałych projektach
-
Nadzór nad realizacją projektów w środowisku wieloprojektowym
-
Narzędzia do zarządzania portfelem projektów
-
Biuro Projektów – na czym polega praca i czy zawsze jest potrzebne
-
Tworzenie efektywnego Biura Projektów
W trakcie zajęć uczestnicy poznają kilka programów informatycznych wspierających zarządzanie portfelem projektów.
Agile Project Management
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili:
-
wdrożyć Agile PM w swojej organizacji
-
stosować podejście Agile w swoich projektach
-
stosować narzędzia Agile i efektywnie łączyć je z metodami klasycznymi
W programie:
-
Symulacja procesu zwinnego projektu w praktyce od początku do końca – narzędzia i podejścia wykorzystywane przy różnych projektach, np. wdrożenie systemu, zmiana organizacyjna, poznanie najbardziej efektywnych technik pracy zespołu projektowego.
-
Podsumowanie oraz omówienie mapowania zarządzania programem i portfelem PMBOK na AgilePM. Certyfikacja PMI-ACP.
Dzień 1 i 2
Wprowadzenie do Agile Project Management
-
z jakich powodów powinniśmy zmienić sposób naszej pracy
-
dlaczego używać agilePM
-
jak Lean Agile wpływa na lepsze rezultaty
-
czy do Wszystkich projektów mogę używać agilePM
-
kto używa agile PM i jak tego używa
Filary Agile Project Management
Praktyka procesu agilePM (ćwiczenia)
-
Poznanie procesu projektowego w praktyce
-
Planowanie i przeprowadzenie projektu
-
Zarządzanie zakresem w zwinnym projekcie (Rejestry i historie użytkownika)
-
Szacowanie i kontrola w zwinnym projekcie – jak zmierzyć efekty
-
Priorytetyzowanie wartości biznesowej – techniki
-
Plan iteracji oraz plan wdrożenia
-
Buforowanie
-
Zarządzanie ryzykiem
-
Budżetowanie projektu
AgilePM w zastosowaniu
-
Servant Leadership
-
Agile Project Management i XP
-
Agile Project Management i DSDM
-
Zastosowanie Kanban w AgilePM
AgilePMO
-
Skalowanie Agile w organizacji
-
Zarządzanie Programem w AgilePM
-
Zarządzanie Portfelem w AgilePM
-
Łączenie waterfall z Agile w organizacji
-
Kontrakty Agile
-
Wdrożenie Agile/SCRUM
AgilePM w organizacji
-
Transformacja organizacji – realizacja na podstawie doświadczeń
-
Inspirujące praktyczne podpowiedzi zastosowania AgilePM w organizacji
-
Dobre praktyki i narzędzia do zastosowania przy współpracy zespołu rozproszonego
Thinking Tools SIT
Cele szkolenia
-
Zapoznanie uczestników z Systematic Inventive Thinking - technikami innowacyjnego rozwiązywania problemów oraz tworzenia nowych innowacyjnych produktów/usług
-
Poznanie oraz przećwiczenie wybranych „narzędzi myślowych”: Zmiana Jakościowa, Bezpośrednie otoczenie, FFF
-
Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do radykalnego zwiększenia efektywności firmy
Po zakończeniu warsztatów uczestnicy będą potrafili:
-
w sytuacjach tego wymagających wykorzystać narzędzia pozwalające w systematyczny i powtarzalny sposób wyjść poza schematy myślowe i w bardzo krótkim czasie wygenerować nowe innowacyjne pomysły
-
samodzielnie poprowadzić prace nad opracowaniem innowacyjnego rozwiązania problemu oraz wygenerowaniem nowych, innowacyjnych produktów i usług
-
wykorzystać poznane narzędzia do zdefiniowania projektów, których wdrożenie istotnie podnosi konkurencyjność firmy
Program
Wstęp
-
Fiksacja – przyczyny, dla których nasz codzienny ogląd świata nie pozwala nam dostrzec istniejących w nim możliwości
-
Wzorce myślowe
-
Althsuler i poszukiwanie wzorców tworzenia innowacji
-
Systematic Inventive Thinking
-
Sposoby przełamywania fiksacji
-
Nieintuicyjne metody poszukiwania nowych rozwiązań
Innowacyjne rozwiązywanie problemów
-
Różnica pomiędzy problemem a sytuacją problemową
-
Sytuacja problemowa jako źródło poszukiwania innowacji. Dwa etapy procesu myślenia innowacyjnego
-
„Rozwiązanie eleganckie” w języku innowacji
-
Technika „zmiany jakościowej” w generowaniu nowych koncepcji
-
Technika „bezpośredniego otoczenia” w generowaniu nowych koncepcji
Tworzenie innowacyjnych produktów i usług
-
Tradycyjne podejście do generowania nowych pomysłów (New Product Development) i jego fundamentalne ograniczenia.
-
Koncepcja FFF (Function Follows Form). Jak zmusić nasz umysł do wymyślenia koncepcji, na które na pewno żaden konkurent nie wpadł?
-
Metody manipulacji istniejącymi produktami w celu stworzenia innowacji
-
Pięć wzorców manipulacji. Jak to możliwe, że każdy genialny pomysł jaki znamy pasuje do jednego z tych wzorców.
-
Systematyczne generowanie pomysłów
Proces tworzenia innowacji
-
Pomysł vs koncepcja
-
Wykorzystanie koncepcji NFS dla uporządkowania wygenerowanych pomysłów
-
Szablon opisu koncepcji
-
Przełożenie wyników zastosowania narzędzi myślowych na portfel projektów