Budowanie zaufania w zespole ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji opartej na współpracy, motywacji i zaangażowania pracowników
Cele szkolenia:
- Współpraca oparta na partnerskich relacjach i dialogu niezależnie od poziomu hierarchii
- Skuteczne dawanie odpowiedzialności wraz z uprawnieniami w ramach motywowania i angażowania pracowników
- Budowanie zespołu w oparciu o talenty
Dzień 1
Praca wstępna (przed szkoleniem) dla uczestników:
Praca utrwalająca:
- Narzędzia coachingowe do pracy własnej na bazie teorii samorozwoju Richarda Boyatzisa
Rekomendacje lektur:
- Daniel H. Pink, Drive
- Ken Blanchard, Jednominutowy menadżer buduje wydaje zespoły
- Patrick Lencioni, Pięć dysfunkcji zespołu
Wprowadzenie
- Budowanie relacji trenera i uczestników, agenda warsztatów
- Wyjaśnianie kwestii technicznych i sprawdzanie dostępu wszystkich uczestników do narzędzia (MENTIMETER – menti.com)
- Kontrakt i zebranie oczekiwań uczestników
- Cel osobisty na szkolenie
Blok 1
- Czym jest przywództwo – definicja
- Ekspert, menadżer, lider – różnica w obszarze pojęć
- Najważniejsze cechy skutecznego lidera według badań McKinsey & Company
- Budowanie autorytetu i zaufania
- Autentyczne przywództwo
Blok 2
- Zaangażowanie pracowników na bazie 12 elementów zaangażowania GALLUP
- Motywacja 3.0 pracowników
- Kontakt w zakresie jasnych oczekiwań i potrzeb skuteczną metodą monitorowania postępów i realizacji zadań
Blok 3
- Rozwój pracowników na bazie talentów w oparciu o psychologię pozytywną
- Zalety i wyzwania delegowania odpowiedzialności wraz z uprawieniami
- Monitorowanie postępów – meaningful conversations (sensowne rozmowy)
- Ćwiczenie: praktyczne zastosowanie sensownych rozmów w symulowanej sytuacji
Blok 4
- Ewaluacja własna przywództwa na bazie dedykowanego narzędzia coachingowego
- Plan rozwoju przywództwa w oparciu o model samorozwoju Richards Boyatzisa
Podsumowanie
- Ewaluacja realizacji celu osobistego na moduł szkoleniowy
- Wnioski ze szkolenia
- Praca utrwalająca
Dzień 2
Praca wstępna (przed szkoleniem) dla uczestników:
Praca utrwalająca:
- Narzędzia coachingowe do pracy własnej: bariery w słuchaniu
Rekomendacje lektur:
- David Marquet, ‘Język przywództwa. Ukryta moc tego, co mówisz i czego nie mówisz’
- Marshall B. Rosenberg, ‘To, co powiesz może zmienić świat’
Wprowadzenie
- Refleksje po 1 dniu szkolenia, wnioski z pracy utrwalającej
- Cel osobisty na szkolenie
Blok 1
- Omówienie znaczenia komunikacji w biznesie
- Komunikacja oparta na współpracy i zaufaniu
- Ćwiczenie: Identyfikacja wyzwań w komunikacji na różnych poziomach hierarchii
- Warunki efektywnego porozumiewania się, usprawnianie formy i treści komunikatu
- Elementy wiedzy o komunikacji językowej: cel, struktura, środki, adresat
- Metoda ramowania komunikatów zgodnie z ich celem perswazyjnym
- Dopasowanie stylu komunikacji do różnych poziomów hierarchii
- Inteligencja systemowa jako jedna z cech przywódcy służebnego
- Ćwiczenie: test na style komunikacji i jego praktyczne zastosowanie
Blok 2
- Rola i wartość informacji zwrotnej, różnica pomiędzy feedback, feedforward
- Metoda FUKO: przekazywanie niewygodnych/trudnych informacji zwrotnych
- Narzędzia udzielania informacji zwrotnych: informacja, opinia, ocena
- Kształcenie umiejętności oddzielania informacji od oceny
- Koordynowanie współpracy poprzez efektywne przekazywanie informacji zwrotnych i budowanie kultury organizacji na bazie informacji zwrotnej
Blok 3
- Rodzaje trudnych/konfliktowych sytuacji we współpracy w grupie
- Inteligencja emocjonalna w rozwiązywaniu problemów w porozumiewaniu się: zarządzanie sobą w emocjach oraz empatia
- Metody rozwiązywania trudnych/konfliktowych sytuacji tj. negocjacje, perswazja, zjednywanie
Podsumowanie
- Ewaluacja realizacji celu osobistego na moduł szkoleniowy
- Wnioski ze szkolenia
- Praca nad wybranym celem rozwojowym na bazie narzędzia coachingowego GROW
- Praca utrwalająca