Zarządzanie kategorią
Zarządzanie kategorią jest ściśle związane z osiąganiem konkretnych celów biznesowych. Realizacja wspomnianego celu w danej kategorii wymaga opracowania strategii identyfikującej obecną sytuację, stan docelowy oraz narzędzia i metody osiągnięcia celu.
Podczas szkolenia zaprezentujemy praktyczne rozwiązania związane z doborem asortymentu w oparciu o strategie, taktyki czy narzędzia na przykładach rynkowych.
Szkolenie jest częścią Akademii Trade Marketingu.
Szkolenie polecamy szczególnie:
- Właścicielom i kierownikom sklepów detalicznych
- Koordynatorom i przedstawicielom sieci handlowych
- Pracownikom działów sprzedaży producentów sektora FMCG, DIY, Elektro
- Specjalistom ds. trade marketingu i zarządzania kategorią
Cele szkolenia:
- Poznanie procesu zarządzania kategorią i umiejscowienie w strategii firmy
- Czynniki, które należy wziąć pod uwagę podczas doboru asortymentu i wyboru dostawców
- Doskonalenie umiejętności wyliczenia efektywności ekonomicznej kategorii
- Analiza motywów zakupowych i ich wpływ na zarządzanie kategorią
Korzyści ze szkolenia:
- Uczestnicy poznają rolę zarządzania kategorią w strategii firmy
- Omówimy sposoby budowania kategorii, które maksymalizują zyski i realizują cele detalisty i producenta
- Przedstawimy narzędzia pomocne w budowaniu kategorii np. EasyShelf
- Nauczymy, jak dobierać asortyment, wybierać dostawców, wyznaczać cele sprzedażowe, analizować wyniki i podnosić zyskowność
- Uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności, które pozwolą skutecznie docierać do klienta i realizować cele firmy, maksymalizować zysk oraz ograniczyć ryzyko związane z niepełnym wykorzystaniem zasobów
- Omówienie roli podstawowych parametrów kategorii produktowej i ich wpływu na sprzedaż (m.in. szerokość i głębokość asortymentu, pozycjonowanie cenowe, parametry ekspozycji)
Przedstawienie elementów marketingu w odniesieniu do punktu sprzedaży:
- Przedstawienie stosowanych strategii w odniesieniu do: Produktu, Ceny, Miejsca, Promocji, Procesu i Personelu
- Motywy zakupowe klientów i ich znaczenie dla pozycjonowania produktu w sklepie
Proces zarządzania kategorią – wstęp do zarządzania kategorią:
- Wprowadzenie do zarządzania kategorią
- Obszar wspólny zarządzania kategorią – producent, detalista, klient. Elementy i proces zarządzania kategorią
- Analiza SWOT sklepów i konkurencji w celu znalezienia przewagi na rynku. Wykorzystanie badań do decyzji związanych z zarządzaniem kategorią
Drzewko asortymentowe klienta – budowanie asortymentu:
- Cele i zasady budowania drzewka asortymentowego
- Kryteria przeznaczenia produktów w kategorii
- Decyzje wyboru asortymentu w detalu
- Ćwiczenie praktyczne: budowanie drzewka decyzyjnego wybranych kategorii
Rola kategorii:
- Znaczenie roli kategorii, wprowadzenie i oznaczenie kategorii w rolach
- Ustalenie roli w rodzinach asortymentowych i SKU
- Ćwiczenie: przypisanie ról poszczególnych elementom drzewka decyzyjnego
Strategie kategorii:
- Znaczenie strategii kategorii, wprowadzenie i oznaczenie kategorii w strategiach
- Wybór produktów w zależności od rodzaju przyjętej strategii
- Ćwiczenie: ustalenie strategii poszczególnych kategorii w drzewku
Analityka ekonomiczno-handlowa doboru asortymentu:
- Macierze decyzji dotyczących wyboru producenta
- Analiza potencjału w kategorii asortymentowej
- Wyliczenia efektywności kategorii
Ekonomia półki w zarządzaniu kategorią
- Ćwiczenie – rentowność modułu
- Budowa planogramu asortymentowego w oparciu o wybraną kategorię
- Ćwiczenie – wylicz efektywność ekonomiczną regału
Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów
Dostęp do artykułów i know-how jest bezpłatny. Poznaj naszą metodologię pracy – przekazywania wiedzy na przykładach z życia:
Zarządzanie kategorią
Strategie, taktyki i narzędzia związane z zarządzaniem asortymentem w detalu. Nagranie z webinaru