Zarządzanie kategorią – EY Academy of Business

Zarządzanie kategorią

Zarządzanie kategorią jest ściśle związane z osiąganiem konkretnych celów biznesowych. Realizacja wspomnianego celu w danej kategorii wymaga opracowania strategii identyfikującej obecną sytuację, stan docelowy oraz narzędzia i metody osiągnięcia celu.

Podczas szkolenia zaprezentujemy praktyczne rozwiązania związane z doborem asortymentu w oparciu o strategie, taktyki czy narzędzia na przykładach rynkowych.

Szkolenie jest częścią Akademii Trade Marketingu.

Szkolenie polecamy szczególnie:

  • Właścicielom i kierownikom sklepów detalicznych
  • Koordynatorom i przedstawicielom sieci handlowych
  • Pracownikom działów sprzedaży producentów sektora FMCG, DIY, Elektro
  • Specjalistom ds. trade marketingu i zarządzania kategorią

Cele szkolenia:

  • Poznanie procesu zarządzania kategorią i umiejscowienie w strategii firmy
  • Czynniki, które należy wziąć pod uwagę podczas doboru asortymentu i wyboru dostawców
  • Doskonalenie umiejętności wyliczenia efektywności ekonomicznej kategorii
  • Analiza motywów zakupowych i ich wpływ na zarządzanie kategorią

Korzyści ze szkolenia:

  • Uczestnicy poznają rolę zarządzania kategorią w strategii firmy
  • Omówimy sposoby budowania kategorii, które maksymalizują zyski i realizują cele detalisty i producenta
  • Przedstawimy narzędzia pomocne w budowaniu kategorii np. EasyShelf
  • Nauczymy, jak dobierać asortyment, wybierać dostawców, wyznaczać cele sprzedażowe, analizować wyniki i podnosić zyskowność
  • Uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności, które pozwolą skutecznie docierać do klienta i realizować cele firmy, maksymalizować zysk oraz ograniczyć ryzyko związane z niepełnym wykorzystaniem zasobów
  • Omówienie roli podstawowych parametrów kategorii produktowej i ich wpływu na sprzedaż (m.in. szerokość i głębokość asortymentu, pozycjonowanie cenowe, parametry ekspozycji)

Category Management – zaawansowany obszar trade marketingu

  • Zarządzanie kategorią, czyli czym? Jak duży może być biznesowy tort?
  • Znaczenie drzewa decyzyjnego klienta/pacjenta (rola badań shopper study)
  • Znaczenie i rola kategorii (np. Podstawowa, Sezonowa, Komplementarna)
  • Podział kategorii na subkategorie i rodziny produktowe
  • Przełożenie kategoryzacji na półkę
  • My w oczach klienta – znaczenie naszej firmy dla biznesu Klienta

Zarządzanie kategorią

  • Klient
    • Określenie grupy docelowej klientów i rynków zbytu
    • Persona zakupowa i jej ścieżka zakupowa
    • Kim jest klient i dlaczego ma wybierać produkty danej marki, nasz sklep
    • Jaki jest proces decyzyjny/zakupowy klienta
    • Co jest najważniejsze dla naszego klienta
    • Co możemy zrobić, by wybierał częściej i droższe produkty
    • Co zrobić, by skorzystał z naszych promocji
    • Użytkownik, Konsument, a Shopper różnica i dlaczego to na Shoppera mamy większy wpływ poprzez Trade Marketing
  • Sklep — Różne modele dystrybucji (Kanał Tradycyjny, Nowoczesny, Multichannel)
    • Specyfika branży w zależności od Kanału Sprzedaży
    • Analiza profili sklepów, kategoryzacja, specjalizacja
    • Co to jest proces decyzyjny kupca i jakie ma znaczenie
    • Co jest ważne dla sklepu – dlaczego warto znać cele sklepów
    • Nasz sklep a jego konkurencja
    • Standardy ekspozycji w sklepie i organizacja półki
    • Współpraca Sklep, hurtownia, producent
  • Producent – win/win budowanie trwałych relacji ze sklepami, hurtowniami
    • Definicja obszarów współpracy z wykorzystaniem analizy SWOT
    • Budowanie relacji na wielu płaszczyznach jako wzmocnienie pozycji PH
    • Rodzaje celów i dążenie do wspólnego celu
    • Rodzaje planowania – Strategiczne, Długoterminowe, Bieżące
    • Przygotowanie planu działania z klientem (kwartalnego, semestralnego, rocznego)

Organizacja Kategorii

  • Drzewo kategorii
  • Grupy, rodziny, podrodziny – po co i jak dzielić produkty
  • SKU, referencja — co to znaczy
  • Produkty własne, dedykowane, ekskluzywne, markowe i ich rola
  • Produkty podstawowe, komplementarne i promocyjne

Codzienna praca z kategorią

  • Analityka kategorii produktowych
  • Odświeżanie asortymentu
  • Ranking producentów
  • Rentowność kategorii, produktu

Czas trwania: 2 dni

Mariusz Walczak - trener EY Academy of Business ze specjalizacją w obszarze sprzedaży i zakupów. Doradca, lider, praktyk biznesu.

Zarządzanie kategorią

Zarządzanie kategorią jest ściśle związane z osiąganiem konkretnych celów biznesowych. Realizacja wspomnianego celu w danej kategorii wymaga opracowania strategii identyfikującej obecną sytuację, stan docelowy oraz narzędzia i metody osiągnięcia celu.

Podczas szkolenia zaprezentujemy praktyczne rozwiązania związane z doborem asortymentu w oparciu o strategie, taktyki czy narzędzia na przykładach rynkowych.

Szkolenie jest częścią Akademii Trade Marketingu.

Dla kogo?

Szkolenie polecamy szczególnie:

  • Właścicielom i kierownikom sklepów detalicznych
  • Koordynatorom i przedstawicielom sieci handlowych
  • Pracownikom działów sprzedaży producentów sektora FMCG, DIY, Elektro
  • Specjalistom ds. trade marketingu i zarządzania kategorią
Cele i korzyści

Cele szkolenia:

  • Poznanie procesu zarządzania kategorią i umiejscowienie w strategii firmy
  • Czynniki, które należy wziąć pod uwagę podczas doboru asortymentu i wyboru dostawców
  • Doskonalenie umiejętności wyliczenia efektywności ekonomicznej kategorii
  • Analiza motywów zakupowych i ich wpływ na zarządzanie kategorią

Korzyści ze szkolenia:

  • Uczestnicy poznają rolę zarządzania kategorią w strategii firmy
  • Omówimy sposoby budowania kategorii, które maksymalizują zyski i realizują cele detalisty i producenta
  • Przedstawimy narzędzia pomocne w budowaniu kategorii np. EasyShelf
  • Nauczymy, jak dobierać asortyment, wybierać dostawców, wyznaczać cele sprzedażowe, analizować wyniki i podnosić zyskowność
  • Uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności, które pozwolą skutecznie docierać do klienta i realizować cele firmy, maksymalizować zysk oraz ograniczyć ryzyko związane z niepełnym wykorzystaniem zasobów
  • Omówienie roli podstawowych parametrów kategorii produktowej i ich wpływu na sprzedaż (m.in. szerokość i głębokość asortymentu, pozycjonowanie cenowe, parametry ekspozycji)
Program

Category Management – zaawansowany obszar trade marketingu

  • Zarządzanie kategorią, czyli czym? Jak duży może być biznesowy tort?
  • Znaczenie drzewa decyzyjnego klienta/pacjenta (rola badań shopper study)
  • Znaczenie i rola kategorii (np. Podstawowa, Sezonowa, Komplementarna)
  • Podział kategorii na subkategorie i rodziny produktowe
  • Przełożenie kategoryzacji na półkę
  • My w oczach klienta – znaczenie naszej firmy dla biznesu Klienta

Zarządzanie kategorią

  • Klient
    • Określenie grupy docelowej klientów i rynków zbytu
    • Persona zakupowa i jej ścieżka zakupowa
    • Kim jest klient i dlaczego ma wybierać produkty danej marki, nasz sklep
    • Jaki jest proces decyzyjny/zakupowy klienta
    • Co jest najważniejsze dla naszego klienta
    • Co możemy zrobić, by wybierał częściej i droższe produkty
    • Co zrobić, by skorzystał z naszych promocji
    • Użytkownik, Konsument, a Shopper różnica i dlaczego to na Shoppera mamy większy wpływ poprzez Trade Marketing
  • Sklep — Różne modele dystrybucji (Kanał Tradycyjny, Nowoczesny, Multichannel)
    • Specyfika branży w zależności od Kanału Sprzedaży
    • Analiza profili sklepów, kategoryzacja, specjalizacja
    • Co to jest proces decyzyjny kupca i jakie ma znaczenie
    • Co jest ważne dla sklepu – dlaczego warto znać cele sklepów
    • Nasz sklep a jego konkurencja
    • Standardy ekspozycji w sklepie i organizacja półki
    • Współpraca Sklep, hurtownia, producent
  • Producent – win/win budowanie trwałych relacji ze sklepami, hurtowniami
    • Definicja obszarów współpracy z wykorzystaniem analizy SWOT
    • Budowanie relacji na wielu płaszczyznach jako wzmocnienie pozycji PH
    • Rodzaje celów i dążenie do wspólnego celu
    • Rodzaje planowania – Strategiczne, Długoterminowe, Bieżące
    • Przygotowanie planu działania z klientem (kwartalnego, semestralnego, rocznego)

Organizacja Kategorii

  • Drzewo kategorii
  • Grupy, rodziny, podrodziny – po co i jak dzielić produkty
  • SKU, referencja — co to znaczy
  • Produkty własne, dedykowane, ekskluzywne, markowe i ich rola
  • Produkty podstawowe, komplementarne i promocyjne

Codzienna praca z kategorią

  • Analityka kategorii produktowych
  • Odświeżanie asortymentu
  • Ranking producentów
  • Rentowność kategorii, produktu

Czas trwania: 2 dni

Cena

2100 zł netto

Lokalizacja

Warszawa

Termin

Nowy termin zostanie podany

Kontakt

Zuzanna Stępień

Koordynator kursu

  • +48 510 201 314
  • zuzanna.stepien@pl.ey.com