Style komunikacji w organizacji: Jak budować relacje i skuteczność dzięki analizie transakcyjnej – EY Academy of Business

Style komunikacji w organizacji: Jak budować relacje i skuteczność dzięki analizie transakcyjnej

Bazę teoretyczną stanowi koncepcja Analizy Transakcyjnej, stworzona przez kanadyjskiego psychologa Erica Berne’a. Szkolenie mocno osadzone w rzeczywistości biznesowej. Warsztat poprzedzony jest diagnozą własnego stylu komunikacji.
Zapisz się

Analiza Transakcyjna (AT), stworzona przez Erica Berne’a, to podejście psychologiczne, które dostarcza konkretnych narzędzi do zrozumienia siebie i innych w kontekście zawodowym. Umożliwia świadome kształtowanie relacji, stylów komunikacji i sposobów działania, co przekłada się na większą skuteczność osobistą i zespołową. W wersji Organizacyjnej Analizy Transakcyjnej (Organizational Transactional Analysis), AT staje się praktycznym narzędziem wspierającym komunikację, współpracę i zarządzanie w środowisku pracy. Pozwala zdiagnozować kluczowe procesy w zespole, zrozumieć źródła napięć i konfliktów, a także świadomie wpływać na kulturę organizacyjną poprzez promowanie dojrzałych, konstruktywnych postaw. Szkolenie oparte na AT to nie tylko teoria – to zestaw prostych, ale skutecznych technik, które można natychmiast zastosować w codziennej pracy. Uczestnicy poznają m.in.: • jak rozpoznawać i modyfikować własny styl komunikacji, • jak budować relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu, • jak unikać gier psychologicznych i destrukcyjnych wzorców zachowań, • jak udzielać informacji zwrotnej i rozwiązywać konflikty w sposób konstruktywny. To szkolenie jest zaproszeniem do rozwoju – zarówno dla osób indywidualnych, jak i dla liderów, którzy chcą świadomie kształtować relacje w swoich zespołach i budować środowisko pracy oparte na otwartości, współpracy i poczuciu przynależności.

Dla kogo?
  • Szkolenie kierujemy do każdego człowieka funkcjonującego w organizacji, a zwłaszcza tych, którzy są nastawieni na rozwój kariery poprzez budowanie silnych relacji zawodowych i pracę nad poprawą osobistej skuteczności.
  • Dla menedżerów odpowiedzialnych za sprawną realizację celów i efektywną współpracę ,
  • Dla liderów, którzy chcą świadomie kształtować relacje w swoich zespołach i budować środowisko pracy oparte na otwartości, współpracy i poczuciu przynależności
Cel szkolenia
  • Zrozumienie mechanizmów komunikacji w środowisku pracy poprzez narzędzia Organizacyjnej Analizy Transakcyjnej (OAT)
  • Rozwijanie umiejętności budowania relacji zawodowych opartych na zaufaniu, otwartości i wzajemnym szacunku
  • Wzmacnianie osobistej skuteczności poprzez poznanie własnych stylów pracy, motywacji i postaw
  • Nauka rozpoznawania i modyfikowania wzorców komunikacyjnych, które prowadzą do konfliktów lub gier psychologicznych
  • Praktyczne zastosowanie AT we współpracy i kierowaniu, umożliwiające efektywny dobór narzędzi wywierania wpływu oraz sposobów komunikacji.
  • Pogłębienie wglądu we własne działania zawodowe poprzez poznanie czynników motywujących, postaw życiowych, stylów uczenia się, przekładające się na styl pracy i rodzaj budowanych relacji.
Program szkolenia
  • Czym jest AT i dlaczego jest dla organizacji bezcennym narzędziem pracy?
  • Wprowadzenie do koncepcji osobowości (3 Stanów Ja – Dziecko, Dorosły, Rodzic) oraz własna diagnoza w oparciu o egogram ( test Stanów Ja)
  • Analiza strukturalna (osobowości) jako narzędzie wspierające zrozumienie postaw i reakcji ludzi w środowisku pracy
    • 3 stany Ja – Dziecko, Ja – Dorosły, Ja – Rodzic
    • Własna diagnoza w oparciu o egogram (test stanów Ja)
  • Pojęcie transakcji, czyli wymiany komunikatów między osobami
    • Rodzaje transakcji (równoległe, skrzyżowane, ukryte)
    • Jak rozpoznawać transakcje? – ćwiczenie praktyczne w grupie
    • Jak adekwatnie reagować w sytuacjach konfliktogennych?
    • Jak zmieniać charakter transakcji w oparciu o ocenę potrzeb i oczekiwań rozmówcy oraz cel kontaktu
  • Budowanie efektywnych transakcji w różnych sytuacjach:
    • w relacji z autorytetem,
    • w relacjach z podwładnymi
    • ze współpracownikami
    • w trakcie ustaleń, przekazywania ważnych informacji
    • rozwiązywania problemów
    • współpracy i ustalania celów
  • 4 Postawy życiowe – Jak buduję relacje z otoczeniem i jakie są tego konsekwencje dla mojej osobistej skuteczności?
  • Zaspokajanie potrzeb jako czynnik motywujący
    • 3 najważniejsze potrzeby dla efektywnej pracy, czyli jak nasycić głód bodźców, struktury i uznania?
    • Stroke, czyli sygnał rozpoznania – typy stroków, komu je dajemy, a komu nie i dlaczego?
    • Ekonomia stroke’ów – pozytywne, negatywne; przyjmowanie, proszenie i co z tego wynika dla naszej motywacji?
    • Czym są drivery i jak nas napędzają do działania?
    • Style pracy i silne i słabe strony – jak wpływają na naszą skuteczność?
  • Gry psychologiczne i w jaki sposób prowadzą do konfliktów?
    • W co i jak gramy? – najczęstsze gry i dlaczego nas tak wkręcają?
    • Role w grach (Ratownik, Prześladowca, Ofiara), czyli trójkąt dramatyczny w akcji
    • Jak rozpoznawać gry w środowisku pracy i jak sobie z nimi radzić – analiza studiów przypadków
  • Skrypty życiowe
    • nakazy zakazy kształtujące nasze decyzje życiowe i nasze życiowe scenariusze
    • mój styl pracy i jego przejawy w stylu mojego działania – test
      • Spiesz się
      • Bądź doskonały
      • Sprawiaj przyjemność
      • Wysilaj się
      • Bądź silny
    • skrypty organizacji i ich wpływ na ludzi
Trenerzy
Wisława Grabarczyk-Kostka
Psycholog, ekspert w obszarze HR, członek EATA (Europejskiego Stowarzyszenia Analizy Transakcyjnej - w trakcie certyfikacji międzynarodowej), przeprowadziła 6 edycji studiów podyplomowych „Menedżerska Akademia Analizy Transakcyjnej” na Uniwersytecie Merito WSB w Chorzowie.