Sygnaliści – jak zbudować skuteczny system? Praktyczne warsztaty
Dla większości firm działających w Polsce wdrożenie i obsługa systemów do zgłaszania nadużyć stała się wymogiem prawnym. Jednakże, pomimo istnienia takich systemów, większość firm może nie wykorzystywać do końca ich możliwości lub wykonywać działania nadmierne w stosunku do obowiązków, tracąc w ten sposób cenne zasoby i czas.
Nasze szkolenie dedykowane jest dla tych, którzy z jednej strony chcą wprowadzić system zgodny z prawem, a z drugiej nadmiernie go nie skomplikować, uniknąć typowych pułapek (np. wykorzystywania systemu do fałszywych zgłoszeń) i uzyskać z niego możliwe korzyści. Z tego powodu w programie szkolenia znalazły się elementy praktyczne, dotyczące zgodnej z prawem oceny jakości zgłoszeń oraz budowy systemu pozwalającego na uzyskanie wartościowych informacji.
W szkoleniu stawiamy na praktykę, przedstawiamy podstawowe wymogi prawne, ale zdając sobie sprawę z obecnego czasu funkcjonowania systemów do zgłaszania nadużyć, skupimy się na elementach wymagających specyficznej wiedzy i doświadczenia – czyli np. na prowadzeniu dochodzeń lub rozmów wyjaśniających z sygnalistami, świadkami i podejrzanymi. Samo wdrożenie systemu jest dla nas punktem wyjścia, a nie zakończeniem prac.
W trakcie szkolenia chcemy się zająć także stroną komunikacyjną, zdajemy sobie bowiem sprawę jakie wyzwania czekają na osoby, które istnienie i funkcjonowanie systemu powinny skomunikować, a potem obsługiwać zgłoszenia (także od strony kontaktów z zarządzającymi, pracownikami i organami ścigania).
Szkolenie dedykujemy:
- Wdrażającym i obsługującym oraz usprawniającym systemy do zgłaszania nadużyć.
- Prowadzącym dochodzenia wewnętrzne.
- Prawnikom zajmującym się tematyką whistleblowingu i dochodzeń wewnętrznych.
- Osobom, które obsługują system od strony komnikacji.
Celem szkolenia (po przedstawieniu skróconej charakterystyki wymogów prawnych i przepisów) jest pokazanie, w jak najbardziej praktyczny i przystępny dla organizacji i jej otocznie zorganizować system whistleblowingu. Jak nie dopuścić, aby stał się on narzędziem do składania donosów, tylko pasem transmisyjnym pomiędzy sygnalistami, którym leży na sercu dobro przedsiębiorstwa i ich menadżmentem.
Po szkoleniu uczestnicy będą:
- Dobrze orientowali się w faktycznych obowiązkach, jakie nakładają na przedsiębiorstwa przepisy o whistleblowingu.
- Potrafili przeprowadzić szkolenia z zakresu whistleblowingu.
- Umieli ograniczyć lub rozserzyć zgodnie z prawem i wymogami organizacji zakres działania systemu whistleblowingowego.
- Rozpoznawali i odróżniali wiarygodne i niewiarygodne zgłoszenia i sygnalistów.
- Potrafili przeprowadzić w ogólnych zarysach dochodzenie oraz ich najtrudniejsze części – rozmowy wyjaśniające.
- Potrafili skonkludować dochodzenie i skomunikować rezultaty.
- Potrafili ułożyć współpracę z sygnalistą, otoczeniem i organami ścigania.
Dzień 1
1. Wprowadzenie do zagadnienia
-
- Rys historyczny – słynni sygnaliści i ich historie
- Dlaczego sygnalista może być pożyteczny
- Ewolucja podejścia do sygnalistów na krajowym podwórku (na podstawie raportu Fundacji Batorego i badania Menti wśród uczestników)
- Wpływ sygnalistów i ich motywacji na organizację
Ćwiczenie praktyczne
-
- Wyzwania związane ze zgłoszeniami
- Wyniki badań ankietowych EY na temat whistleblowing
2. Rozwiązanie instytucjonalne – dyrektywa i krajowa ustawa
-
- Historia i podstawowe założenia Dyrektywy oraz krajowej ustawy dotyczącej whistleblowingu
- Podstawowe definicje na podstawie polskiej ustawy sankcyjnej i Dyrektywy
- Zgłoszenia zewnętrzne vs zewnętrzne
- Zakres ustawowy – podstawowe obszary podlegające ochronie
- Sygnalista, czyli kto?
- Nie taki diabeł straszny, czyli – podstawowe obszary podlegające ochronie z mocy ustawy
- Pozostałe przepisy prawa, na podstawie których można dokonywać zgłoszeń (np. prawo pracy, przepisy dla instytucji finansowych, etc.)
Przykład praktyczny – czy sygnalista podlega ochronie na mocy ustawy w danym przypadku?
-
- Obowiązki i uprawnienia pracodawcy
- Podstawowe założenia i wymogi dla procedur whistleblowing
- Zapewnienie poufności zgłoszeń
- Obowiązki, jakie można nałożyć na sygnalistę
- Temat zawsze nieprzyjemny – czyli kary i jak się przed nimi chronić (wprowadzenie do systemu)
3. Strach ma wielkie oczy – czyli najważniejsze informacje o tym jak budować przyjazny system – podejście systemowe
-
- Omówienie poszczególnych narzędzi – ich wady i zalety
- Zgłoszenia osobiste (ombudsman / compliance officer)
- Zgłoszenia telefoniczne
- Zgłoszenia pisemne (mail i poczta tradycyjna)
- Zgłoszenia poprzez systemy do rejestracji zgłoszeń
- Praktyczne porady dotyczące:
- Gromadzenia danych
- Zapewniania anonimowości (w tym wyłączenia od wymogu jej zapewnienia)
- Dostępności kanałów zgłoszeń
- Systemy whistleblowing budowane na podstawie odrębnych przepisów
- Omówienie poszczególnych narzędzi – ich wady i zalety
Przykład praktyczny – zaprojektowanie systemu dla:
- Dużej spółki produkcyjnej
- Firmy technologicznej
- Instytucji finansowej (banku)
4. Strach ma wielkie oczy – czyli najważniejsze informacje o tym jak budować przyjazny system – podejście behavioralne
- Jak w sposób racjonalny i zgodny z prawem ograniczyć liczbę zgłoszeń niezasadnych?
- Wyłączenia z reżimu poufności
- Podejście do zgłoszeń niezasadnych lub nie podlegających ustawie
- Czas i miejsce przyjmowania zgłoszeń
- Budowanie zrozumienia dla systemu
- Przykładowe materiały
- Zakres i miejsce szkoleń
- Przekazywanie wartości
- Zdobywanie zaufania potencjalnych sygnalistów
- Przykłady komunikatów pozytywnych i negatywnych
Przykład praktyczny – zbudowanie programu szkoleniowego dla dużej firmy usługowej z rozwiązaniami
Dzień 2
1. Powtórka z Dnia 1 na praktycznym przykładzie (jak podejść do zgłoszenia z zakresu mobbingu?)
2. Wprowadzenie do prowadzenia dochodzeń w sprawie zgłoszeń (220 minut – do 80 slajdów)
-
- Wymogi dotyczące prowadzenia dochodzenia i informacji dla sygnalisty na podstawie ustawy
- Sugerowany podział obowiązków przy prowadzeniu działań wyjaśniających (np. między compliance, dział prawny, funkcję HR, etc.)
- Weryfikacja wiarygodności sygnalisty oraz taktyka prowadzenia rozmów z sygnalistami.
- Przygotowanie dochodzenia:
- Stworzenie programu dochodzenia
- Budowa zespołu
- Postawienie hipotez i ich weryfikacja
- Współpraca z sygnalistą
- Przegląd i weryfikacja dowodów w różnych formach (w tym elektronicznej)
- Prowadzenie rozmów wyjaśniających
- Raportowanie wyników dochodzenia
- Powiadomienie sygnalisty
- Ewentualne powiadamianie organów ścigania
Przykład praktyczny – przeprowadzenie dochodzenia na bazie wielowariantowego scenariusza (zgłoszenie / decyzja / planowanie / przeprowadzenie i komunikacja)
3. Procedura zgłoszeń zewnętrznych – prowadzenie spraw przez organy niezależne od przedsiębiorstwa
4. Jak sporządzić dobrą procedurę dotyczącą zgłoszeń i ich wyjaśnienia
5. Działania do podjęcia po dochodzeniu
Krzysztof Rudnicki - Krzysztof uznawany jest za jednego z najskuteczniejszych przesłuchujących w Polsce oraz wiodącego audytora śledczego – wybitnego eksperta w zakresie wykrywania i zwalczania przestępstw gospodarczych.
Jakub Kraszkiewicz - Posiada prawie 25 letnie doświadczenie w prowadzeniu audytów wewnętrznych, śledczych i dochodzeniowych. W ciągu ostatnich lat przeprowadził blisko 400 projektów śledczych.
Wojciech Niezgodziński - Ekspert z zakresu przeciwdziałania nadużyciom, compliance i whistleblowingu. Łączy praktykę biznesową z tworzeniem innowacji. Z zamiłowania podróżnik.