Sygnaliści – jak zbudować skuteczny system? Praktyczne warsztaty – EY Academy of Business

Sygnaliści – jak zbudować skuteczny system? Praktyczne warsztaty

Dla większości firm działających w Polsce wdrożenie i obsługa systemów do zgłaszania nadużyć stała się wymogiem prawnym. Jednakże, pomimo istnienia takich systemów, większość firm może nie wykorzystywać do końca ich możliwości lub wykonywać działania nadmierne w stosunku do obowiązków, tracąc w ten sposób cenne zasoby i czas.

Nasze szkolenie dedykowane jest dla tych, którzy z jednej strony chcą wprowadzić system zgodny z prawem, a z drugiej nadmiernie go nie skomplikować, uniknąć typowych pułapek (np. wykorzystywania systemu do fałszywych zgłoszeń) i uzyskać z niego możliwe korzyści. Z tego powodu w programie szkolenia znalazły się elementy praktyczne, dotyczące zgodnej z prawem oceny jakości zgłoszeń oraz budowy systemu pozwalającego na uzyskanie wartościowych informacji.

W szkoleniu stawiamy na praktykę, przedstawiamy podstawowe wymogi prawne, ale zdając sobie sprawę z obecnego czasu funkcjonowania systemów do zgłaszania nadużyć, skupimy się na elementach wymagających specyficznej wiedzy i doświadczenia – czyli np. na prowadzeniu dochodzeń lub rozmów wyjaśniających z sygnalistami, świadkami i podejrzanymi. Samo wdrożenie systemu jest dla nas punktem wyjścia, a nie zakończeniem prac.

W trakcie szkolenia chcemy się zająć także stroną komunikacyjną, zdajemy sobie bowiem sprawę jakie wyzwania czekają na osoby, które istnienie i funkcjonowanie systemu powinny skomunikować, a potem obsługiwać zgłoszenia (także od strony kontaktów z zarządzającymi, pracownikami i organami ścigania).

Szkolenie dedykujemy:

  1. Wdrażającym i obsługującym oraz usprawniającym systemy do zgłaszania nadużyć.
  2. Prowadzącym dochodzenia wewnętrzne.
  3. Prawnikom zajmującym się tematyką whistleblowingu i dochodzeń wewnętrznych.
  4. Osobom, które obsługują system od strony komnikacji.

Celem szkolenia (po przedstawieniu skróconej charakterystyki wymogów prawnych i przepisów) jest pokazanie, w jak najbardziej praktyczny i przystępny dla organizacji i jej otocznie zorganizować system whistleblowingu. Jak nie dopuścić, aby stał się on narzędziem do składania donosów, tylko pasem transmisyjnym pomiędzy sygnalistami, którym leży na sercu dobro przedsiębiorstwa i ich menadżmentem.

Po szkoleniu uczestnicy będą:

  1. Dobrze orientowali się w faktycznych obowiązkach, jakie nakładają na przedsiębiorstwa przepisy o whistleblowingu.
  2. Potrafili przeprowadzić szkolenia z zakresu whistleblowingu.
  3. Umieli ograniczyć lub rozserzyć zgodnie z prawem i wymogami organizacji zakres działania systemu whistleblowingowego.
  4. Rozpoznawali i odróżniali wiarygodne i niewiarygodne zgłoszenia i sygnalistów.
  5. Potrafili przeprowadzić w ogólnych zarysach dochodzenie oraz ich najtrudniejsze części – rozmowy wyjaśniające.
  6. Potrafili skonkludować dochodzenie i skomunikować rezultaty.
  7. Potrafili ułożyć współpracę z sygnalistą, otoczeniem i organami ścigania.

Dzień 1

1. Wprowadzenie do zagadnienia

    • Rys historyczny – słynni sygnaliści i ich historie
    • Dlaczego sygnalista może być pożyteczny
    • Ewolucja podejścia do sygnalistów na krajowym podwórku (na podstawie raportu Fundacji Batorego i badania Menti wśród uczestników)
    • Wpływ sygnalistów i ich motywacji na organizację

Ćwiczenie praktyczne

    • Wyzwania związane ze zgłoszeniami
    • Wyniki badań ankietowych EY na temat whistleblowing

2. Rozwiązanie instytucjonalne – dyrektywa i krajowa ustawa

    • Historia i podstawowe założenia Dyrektywy oraz krajowej ustawy dotyczącej whistleblowingu
    • Podstawowe definicje na podstawie polskiej ustawy sankcyjnej i Dyrektywy
    • Zgłoszenia zewnętrzne vs zewnętrzne
    • Zakres ustawowy – podstawowe obszary podlegające ochronie
    • Sygnalista, czyli kto?
    • Nie taki diabeł straszny, czyli – podstawowe obszary podlegające ochronie z mocy ustawy
    • Pozostałe przepisy prawa, na podstawie których można dokonywać zgłoszeń (np. prawo pracy, przepisy dla instytucji finansowych, etc.)

Przykład praktyczny – czy sygnalista podlega ochronie na mocy ustawy w danym przypadku?

    • Obowiązki i uprawnienia pracodawcy
    • Podstawowe założenia i wymogi dla procedur whistleblowing
    • Zapewnienie poufności zgłoszeń
    • Obowiązki, jakie można nałożyć na sygnalistę
    • Temat zawsze nieprzyjemny – czyli kary i jak się przed nimi chronić (wprowadzenie do systemu)

3. Strach ma wielkie oczy – czyli najważniejsze informacje o tym jak budować przyjazny system – podejście systemowe

    • Omówienie poszczególnych narzędzi – ich wady i zalety
      • Zgłoszenia osobiste (ombudsman / compliance officer)
      • Zgłoszenia telefoniczne
      • Zgłoszenia pisemne (mail i poczta tradycyjna)
      • Zgłoszenia poprzez systemy do rejestracji zgłoszeń
    • Praktyczne porady dotyczące:
      • Gromadzenia danych
      • Zapewniania anonimowości (w tym wyłączenia od wymogu jej zapewnienia)
      • Dostępności kanałów zgłoszeń
    • Systemy whistleblowing budowane na podstawie odrębnych przepisów

Przykład praktyczny – zaprojektowanie systemu dla:

  • Dużej spółki produkcyjnej
  • Firmy technologicznej
  • Instytucji finansowej (banku)

4. Strach ma wielkie oczy – czyli najważniejsze informacje o tym jak budować przyjazny system – podejście behavioralne

  • Jak w sposób racjonalny i zgodny z prawem ograniczyć liczbę zgłoszeń niezasadnych?
    • Wyłączenia z reżimu poufności
    • Podejście do zgłoszeń niezasadnych lub nie podlegających ustawie
    • Czas i miejsce przyjmowania zgłoszeń
  • Budowanie zrozumienia dla systemu
    • Przykładowe materiały
    • Zakres i miejsce szkoleń
    • Przekazywanie wartości
    • Zdobywanie zaufania potencjalnych sygnalistów
    • Przykłady komunikatów pozytywnych i negatywnych

Przykład praktyczny – zbudowanie programu szkoleniowego dla dużej firmy usługowej z rozwiązaniami

Dzień 2

1. Powtórka z  Dnia 1 na praktycznym przykładzie (jak podejść do zgłoszenia z zakresu mobbingu?)

2. Wprowadzenie do prowadzenia dochodzeń w sprawie zgłoszeń (220 minut – do 80 slajdów)

    • Wymogi dotyczące prowadzenia dochodzenia i informacji dla sygnalisty na podstawie ustawy
    • Sugerowany podział obowiązków przy prowadzeniu działań wyjaśniających (np. między compliance, dział prawny, funkcję HR, etc.)
    • Weryfikacja wiarygodności sygnalisty oraz taktyka prowadzenia rozmów z sygnalistami.
    • Przygotowanie dochodzenia:
      • Stworzenie programu dochodzenia
      • Budowa zespołu
      • Postawienie hipotez i ich weryfikacja
      • Współpraca z sygnalistą
      • Przegląd i weryfikacja dowodów w różnych formach (w tym elektronicznej)
      • Prowadzenie rozmów wyjaśniających
    • Raportowanie wyników dochodzenia
    • Powiadomienie sygnalisty
    • Ewentualne powiadamianie organów ścigania

Przykład praktyczny – przeprowadzenie dochodzenia na bazie wielowariantowego scenariusza (zgłoszenie / decyzja / planowanie / przeprowadzenie i komunikacja)

3. Procedura zgłoszeń zewnętrznych – prowadzenie spraw przez organy niezależne od przedsiębiorstwa

4. Jak sporządzić dobrą procedurę dotyczącą zgłoszeń i ich wyjaśnienia

5. Działania do podjęcia po dochodzeniu

Krzysztof Rudnicki - Krzysztof uznawany jest za jednego z najskuteczniejszych przesłuchujących w Polsce oraz wiodącego audytora śledczego – wybitnego eksperta w zakresie wykrywania i zwalczania przestępstw gospodarczych.

Jakub Kraszkiewicz - Posiada prawie 25 letnie doświadczenie w prowadzeniu audytów wewnętrznych, śledczych i dochodzeniowych. W ciągu ostatnich lat przeprowadził blisko 400 projektów śledczych.

Wojciech Niezgodziński - Ekspert z zakresu przeciwdziałania nadużyciom, compliance i whistleblowingu. Łączy praktykę biznesową z tworzeniem innowacji. Z zamiłowania podróżnik.

Sygnaliści – jak zbudować skuteczny system? Praktyczne warsztaty

Cena

2 500 zł netto (3 075,00 zł brutto)

Sygnaliści – jak zbudować skuteczny system? Praktyczne warsztaty

Dla większości firm działających w Polsce wdrożenie i obsługa systemów do zgłaszania nadużyć stała się wymogiem prawnym. Jednakże, pomimo istnienia takich systemów, większość firm może nie wykorzystywać do końca ich możliwości lub wykonywać działania nadmierne w stosunku do obowiązków, tracąc w ten sposób cenne zasoby i czas.

Nasze szkolenie dedykowane jest dla tych, którzy z jednej strony chcą wprowadzić system zgodny z prawem, a z drugiej nadmiernie go nie skomplikować, uniknąć typowych pułapek (np. wykorzystywania systemu do fałszywych zgłoszeń) i uzyskać z niego możliwe korzyści. Z tego powodu w programie szkolenia znalazły się elementy praktyczne, dotyczące zgodnej z prawem oceny jakości zgłoszeń oraz budowy systemu pozwalającego na uzyskanie wartościowych informacji.

W szkoleniu stawiamy na praktykę, przedstawiamy podstawowe wymogi prawne, ale zdając sobie sprawę z obecnego czasu funkcjonowania systemów do zgłaszania nadużyć, skupimy się na elementach wymagających specyficznej wiedzy i doświadczenia – czyli np. na prowadzeniu dochodzeń lub rozmów wyjaśniających z sygnalistami, świadkami i podejrzanymi. Samo wdrożenie systemu jest dla nas punktem wyjścia, a nie zakończeniem prac.

W trakcie szkolenia chcemy się zająć także stroną komunikacyjną, zdajemy sobie bowiem sprawę jakie wyzwania czekają na osoby, które istnienie i funkcjonowanie systemu powinny skomunikować, a potem obsługiwać zgłoszenia (także od strony kontaktów z zarządzającymi, pracownikami i organami ścigania).

Dla kogo?

Szkolenie dedykujemy:

  1. Wdrażającym i obsługującym oraz usprawniającym systemy do zgłaszania nadużyć.
  2. Prowadzącym dochodzenia wewnętrzne.
  3. Prawnikom zajmującym się tematyką whistleblowingu i dochodzeń wewnętrznych.
  4. Osobom, które obsługują system od strony komnikacji.
Cele i korzyści

Celem szkolenia (po przedstawieniu skróconej charakterystyki wymogów prawnych i przepisów) jest pokazanie, w jak najbardziej praktyczny i przystępny dla organizacji i jej otocznie zorganizować system whistleblowingu. Jak nie dopuścić, aby stał się on narzędziem do składania donosów, tylko pasem transmisyjnym pomiędzy sygnalistami, którym leży na sercu dobro przedsiębiorstwa i ich menadżmentem.

Po szkoleniu uczestnicy będą:

  1. Dobrze orientowali się w faktycznych obowiązkach, jakie nakładają na przedsiębiorstwa przepisy o whistleblowingu.
  2. Potrafili przeprowadzić szkolenia z zakresu whistleblowingu.
  3. Umieli ograniczyć lub rozserzyć zgodnie z prawem i wymogami organizacji zakres działania systemu whistleblowingowego.
  4. Rozpoznawali i odróżniali wiarygodne i niewiarygodne zgłoszenia i sygnalistów.
  5. Potrafili przeprowadzić w ogólnych zarysach dochodzenie oraz ich najtrudniejsze części – rozmowy wyjaśniające.
  6. Potrafili skonkludować dochodzenie i skomunikować rezultaty.
  7. Potrafili ułożyć współpracę z sygnalistą, otoczeniem i organami ścigania.
Program

Dzień 1

1. Wprowadzenie do zagadnienia

    • Rys historyczny – słynni sygnaliści i ich historie
    • Dlaczego sygnalista może być pożyteczny
    • Ewolucja podejścia do sygnalistów na krajowym podwórku (na podstawie raportu Fundacji Batorego i badania Menti wśród uczestników)
    • Wpływ sygnalistów i ich motywacji na organizację

Ćwiczenie praktyczne

    • Wyzwania związane ze zgłoszeniami
    • Wyniki badań ankietowych EY na temat whistleblowing

2. Rozwiązanie instytucjonalne – dyrektywa i krajowa ustawa

    • Historia i podstawowe założenia Dyrektywy oraz krajowej ustawy dotyczącej whistleblowingu
    • Podstawowe definicje na podstawie polskiej ustawy sankcyjnej i Dyrektywy
    • Zgłoszenia zewnętrzne vs zewnętrzne
    • Zakres ustawowy – podstawowe obszary podlegające ochronie
    • Sygnalista, czyli kto?
    • Nie taki diabeł straszny, czyli – podstawowe obszary podlegające ochronie z mocy ustawy
    • Pozostałe przepisy prawa, na podstawie których można dokonywać zgłoszeń (np. prawo pracy, przepisy dla instytucji finansowych, etc.)

Przykład praktyczny – czy sygnalista podlega ochronie na mocy ustawy w danym przypadku?

    • Obowiązki i uprawnienia pracodawcy
    • Podstawowe założenia i wymogi dla procedur whistleblowing
    • Zapewnienie poufności zgłoszeń
    • Obowiązki, jakie można nałożyć na sygnalistę
    • Temat zawsze nieprzyjemny – czyli kary i jak się przed nimi chronić (wprowadzenie do systemu)

3. Strach ma wielkie oczy – czyli najważniejsze informacje o tym jak budować przyjazny system – podejście systemowe

    • Omówienie poszczególnych narzędzi – ich wady i zalety
      • Zgłoszenia osobiste (ombudsman / compliance officer)
      • Zgłoszenia telefoniczne
      • Zgłoszenia pisemne (mail i poczta tradycyjna)
      • Zgłoszenia poprzez systemy do rejestracji zgłoszeń
    • Praktyczne porady dotyczące:
      • Gromadzenia danych
      • Zapewniania anonimowości (w tym wyłączenia od wymogu jej zapewnienia)
      • Dostępności kanałów zgłoszeń
    • Systemy whistleblowing budowane na podstawie odrębnych przepisów

Przykład praktyczny – zaprojektowanie systemu dla:

  • Dużej spółki produkcyjnej
  • Firmy technologicznej
  • Instytucji finansowej (banku)

4. Strach ma wielkie oczy – czyli najważniejsze informacje o tym jak budować przyjazny system – podejście behavioralne

  • Jak w sposób racjonalny i zgodny z prawem ograniczyć liczbę zgłoszeń niezasadnych?
    • Wyłączenia z reżimu poufności
    • Podejście do zgłoszeń niezasadnych lub nie podlegających ustawie
    • Czas i miejsce przyjmowania zgłoszeń
  • Budowanie zrozumienia dla systemu
    • Przykładowe materiały
    • Zakres i miejsce szkoleń
    • Przekazywanie wartości
    • Zdobywanie zaufania potencjalnych sygnalistów
    • Przykłady komunikatów pozytywnych i negatywnych

Przykład praktyczny – zbudowanie programu szkoleniowego dla dużej firmy usługowej z rozwiązaniami

Dzień 2

1. Powtórka z  Dnia 1 na praktycznym przykładzie (jak podejść do zgłoszenia z zakresu mobbingu?)

2. Wprowadzenie do prowadzenia dochodzeń w sprawie zgłoszeń (220 minut – do 80 slajdów)

    • Wymogi dotyczące prowadzenia dochodzenia i informacji dla sygnalisty na podstawie ustawy
    • Sugerowany podział obowiązków przy prowadzeniu działań wyjaśniających (np. między compliance, dział prawny, funkcję HR, etc.)
    • Weryfikacja wiarygodności sygnalisty oraz taktyka prowadzenia rozmów z sygnalistami.
    • Przygotowanie dochodzenia:
      • Stworzenie programu dochodzenia
      • Budowa zespołu
      • Postawienie hipotez i ich weryfikacja
      • Współpraca z sygnalistą
      • Przegląd i weryfikacja dowodów w różnych formach (w tym elektronicznej)
      • Prowadzenie rozmów wyjaśniających
    • Raportowanie wyników dochodzenia
    • Powiadomienie sygnalisty
    • Ewentualne powiadamianie organów ścigania

Przykład praktyczny – przeprowadzenie dochodzenia na bazie wielowariantowego scenariusza (zgłoszenie / decyzja / planowanie / przeprowadzenie i komunikacja)

3. Procedura zgłoszeń zewnętrznych – prowadzenie spraw przez organy niezależne od przedsiębiorstwa

4. Jak sporządzić dobrą procedurę dotyczącą zgłoszeń i ich wyjaśnienia

5. Działania do podjęcia po dochodzeniu

Cena

2 500 zł netto (3 075,00 zł brutto)

Lokalizacja

Warszawa

Termin

19-20 listopada 2025

Kontakt

Anna Sobora

Koordynator kursu

  • +48 572 002 646
  • anna.sobora@pl.ey.com

Chcesz zorganizować to szkolenie w formule zamkniętej? Skontaktuj się:

Nina Niemojewska

  • +48 573 802 426
  • Nina.Niemojewska@pl.ey.com