Zarządzanie kancelarią prawną – EY Academy of Business

Zarządzanie kancelarią prawną

Szkolenie to kompleksowe zestawienie zakresów wiedzy i narzędzi dla prawników, którzy obecnie lub w przyszłości będą kierować zespołami, praktykami lub własnymi kancelariami. Jest dedykowane tym, którzy chcą całościowo spojrzeć na możliwości zwiększania efektywności swoich działań strategicznych i operacyjnych, a także przyczynić się do długoterminowego sukcesu swojej praktyki prawnej.

  • Prawnicy planujący lub obecnie zarządzający zespołami i praktykami jako menedżerowie średniego szczebla
  • Liderzy projektów prawnych, zespołów prawnych oraz koordynatorzy projektów odpowiedzialni za wdrożenie strategii na poziomie operacyjnym
  • Prawnicy planujący założenie lub rozpoczynający prowadzenie własnych kancelarii, którzy chcą kształtować i wdrażać strategię swojego biznesu

Cel szkolenia:

Szkolenie ma na celu wyposażenie uczestników w kompleksową wiedzę i umiejętności niezbędne do zrozumienia środowiska operacyjnego kancelarii oraz opracowania i wdrażania skutecznych strategii biznesowych.

Korzyści z udziału w szkoleniu:

Korzyści dla uczestnika:

  • Kompleksowe zrozumienie strategii kancelarii – uczestnik pozna istotę strategii, jej znaczenie dla sukcesu organizacji oraz nauczy się rozróżniać i stosować różne poziomy i rodzaje strategii w praktyce
  • Umiejętność analizy strategicznej otoczenia i organizacji – szkolenie wyposaży w narzędzia do przeprowadzania analizy rynku, konkurencji oraz analizy wewnętrznych zasobów kancelarii, co pozwoli podejmować lepsze decyzje biznesowe
  • Praktyczne wdrożenie zarządzania operacyjnego i strategicznego – uczestnik nauczy się stosować system zarządzania strategicznego i operacyjnego, w tym wyznaczania KPI, planowania rozwoju oraz wdrażania roadmapy strategicznej. Uczestnik zrozumie, jak analiza strategiczna organizacji wpływa na wyniki biznesowe, model biznesowy, produkty, klientów oraz zasoby i kompetencje
  • Rozwój kompetencji w zarządzaniu zespołem i kulturą organizacyjną – szkolenie obejmuje zagadnienia związane z budowaniem i motywowaniem zespołu, rekrutacją, onboardingiem, rozwojem pracowników oraz zarządzaniem efektywnością i konfliktami
  • Podstawowa wiedza z zakresu finansów, controllingu i podatków – uczestnik zdobędzie umiejętności w zakresie budżetowania, prognozowania, kontroli kosztów, wyceny prac oraz raportowania finansowego, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kancelarią
  • Zastosowanie nowoczesnych technologii i Legal Tech w kancelarii – szkolenie przybliży narzędzia Legal Tech i AI, ich praktyczne zastosowania, ryzyka oraz etykę, a także pokaże, jak wdrażać technologie i zarządzać zmianą w kancelarii
  • Zwiększenie efektywności operacyjnej oraz bezpieczeństwa kancelarii – dzięki szkoleniu możliwe będzie poznanie kluczowych procesów operacyjnych, sposobów zarządzania czasem i sprawami, automatyzacji, bezpieczeństwa informacji oraz współpracy z dostawcami i zarządzania ryzykiem jak również zdobędzie praktyczne umiejętności do zastosowania zdobytej wiedzy w codziennej pracy

Strategia kancelarii

  • Misja, wizja, wartości, cele kancelarii / zespołu / praktyki
  • Zarządzanie strategiczne a operacyjne
  • Analiza rynku i konkurencji, mapa konkurentów, megatrendy
  • Model biznesowy kancelarii w praktyce, wyniki biznesowe
  • Kluczowe wskaźniki efektywności kancelarii prawnej (KPI)
  • Plan i kierunki rozwoju: krótkoterminowe i długoterminowe cele, roadmapa strategiczna
  • Employee Value Proposition – dlaczego powinno Cię to interesować

Zasoby i kompetencje – zarządzanie zespołem prawnym

  • Kultura organizacyjna kancelarii prawnej
  • Struktura organizacyjna: role i odpowiedzialności, T-shape Lawyer
  • Rekrutacja i onboarding prawników
  • Rozwój i szkolenia
  • Motywacja i retencja: system wynagrodzeń, świadczenia pozapłacowe, benefity, feedback, konflikty
  • Compliance i etyka
  • Zarządzanie efektywnością: KPI indywidualne i zespołowe

Finanse, controlling i podatki w kancelarii

  • Podstawowe wskaźniki finansowe
  • Budżetowanie i prognozowanie
  • Wycena prac i rentowność spraw
  • Zarządzanie należnościami
  • Kontrola kosztów i automatyzacja, współpraca z działem finansowym / biurem rachunkowym
  • Raportowanie – „dashboardy”, alerty

Marketing i rozwój biznesu prawnego

  • Marka kancelarii: pozycjonowanie, komunikacja wartości,
  • Kanały pozyskiwania klientów, sprzedaż usług prawniczych – proces, reprezentacja, reklama
  • PR i relacje z mediami
  • Mierniki efektywności marketingu

Legal Tech & AI, zarządzanie wiedzą w kancelarii

  • Definicja AI i Legal Tech oraz możliwości wykorzystania w kontekście kancelarii
  • Przegląd narzędzi i zastosowań – kategorie narzędzi: generatywne LLM, narzędzia do wyszukiwania orzeczeń, ekstrakcja danych z dokumentów, automatyzacja dokumentów i workflow, narzędzia do zarządzania wiedzą
  • Ryzyka, etyka i zgodność danych
  • Strategiczne podejście do wdrożenia technologii / AI
  • Model wdrożenia
  • Rola zarządzania wiedzą i change management w kancelarii

Operacje i zarządzanie procesami

  • Kluczowe procesy operacyjne w kancelarii: przyjęcie sprawy, alokacja zasobów, obsługa klienta, archiwizacja dokumentów
  • Zarządzanie czasem i sprawami
  • Technologia i automatyzacja
  • Bezpieczeństwo informacji
  • Wyposażenie i standard biura, IT, administracja biurem. Najem długoterminowy czy co-work, a może własny lokal?
  • Outsourcing i współpraca z zewnętrznymi dostawcami
  • Ciągłość działania i zarządzanie ryzykiem

Beata Kępowicz - Od kilkunastu lat w praktyce związana z branżą prawniczą, menedżer w kancelarii CMS. Kieruje działami wsparcia biznesu, skutecznie łącząc role operacyjne, finansowe, ale przede wszystkim strategiczne dla rozwoju kancelarii. Jednym z kierowanych przez

Zarządzanie kancelarią prawną

Cena

2 600 zł netto (3 198,00 zł brutto)

Zarządzanie kancelarią prawną

Szkolenie to kompleksowe zestawienie zakresów wiedzy i narzędzi dla prawników, którzy obecnie lub w przyszłości będą kierować zespołami, praktykami lub własnymi kancelariami. Jest dedykowane tym, którzy chcą całościowo spojrzeć na możliwości zwiększania efektywności swoich działań strategicznych i operacyjnych, a także przyczynić się do długoterminowego sukcesu swojej praktyki prawnej.

Dla kogo?

  • Prawnicy planujący lub obecnie zarządzający zespołami i praktykami jako menedżerowie średniego szczebla
  • Liderzy projektów prawnych, zespołów prawnych oraz koordynatorzy projektów odpowiedzialni za wdrożenie strategii na poziomie operacyjnym
  • Prawnicy planujący założenie lub rozpoczynający prowadzenie własnych kancelarii, którzy chcą kształtować i wdrażać strategię swojego biznesu
Cele i korzyści

Cel szkolenia:

Szkolenie ma na celu wyposażenie uczestników w kompleksową wiedzę i umiejętności niezbędne do zrozumienia środowiska operacyjnego kancelarii oraz opracowania i wdrażania skutecznych strategii biznesowych.

Korzyści z udziału w szkoleniu:

Korzyści dla uczestnika:

  • Kompleksowe zrozumienie strategii kancelarii – uczestnik pozna istotę strategii, jej znaczenie dla sukcesu organizacji oraz nauczy się rozróżniać i stosować różne poziomy i rodzaje strategii w praktyce
  • Umiejętność analizy strategicznej otoczenia i organizacji – szkolenie wyposaży w narzędzia do przeprowadzania analizy rynku, konkurencji oraz analizy wewnętrznych zasobów kancelarii, co pozwoli podejmować lepsze decyzje biznesowe
  • Praktyczne wdrożenie zarządzania operacyjnego i strategicznego – uczestnik nauczy się stosować system zarządzania strategicznego i operacyjnego, w tym wyznaczania KPI, planowania rozwoju oraz wdrażania roadmapy strategicznej. Uczestnik zrozumie, jak analiza strategiczna organizacji wpływa na wyniki biznesowe, model biznesowy, produkty, klientów oraz zasoby i kompetencje
  • Rozwój kompetencji w zarządzaniu zespołem i kulturą organizacyjną – szkolenie obejmuje zagadnienia związane z budowaniem i motywowaniem zespołu, rekrutacją, onboardingiem, rozwojem pracowników oraz zarządzaniem efektywnością i konfliktami
  • Podstawowa wiedza z zakresu finansów, controllingu i podatków – uczestnik zdobędzie umiejętności w zakresie budżetowania, prognozowania, kontroli kosztów, wyceny prac oraz raportowania finansowego, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kancelarią
  • Zastosowanie nowoczesnych technologii i Legal Tech w kancelarii – szkolenie przybliży narzędzia Legal Tech i AI, ich praktyczne zastosowania, ryzyka oraz etykę, a także pokaże, jak wdrażać technologie i zarządzać zmianą w kancelarii
  • Zwiększenie efektywności operacyjnej oraz bezpieczeństwa kancelarii – dzięki szkoleniu możliwe będzie poznanie kluczowych procesów operacyjnych, sposobów zarządzania czasem i sprawami, automatyzacji, bezpieczeństwa informacji oraz współpracy z dostawcami i zarządzania ryzykiem jak również zdobędzie praktyczne umiejętności do zastosowania zdobytej wiedzy w codziennej pracy
Program

Strategia kancelarii

  • Misja, wizja, wartości, cele kancelarii / zespołu / praktyki
  • Zarządzanie strategiczne a operacyjne
  • Analiza rynku i konkurencji, mapa konkurentów, megatrendy
  • Model biznesowy kancelarii w praktyce, wyniki biznesowe
  • Kluczowe wskaźniki efektywności kancelarii prawnej (KPI)
  • Plan i kierunki rozwoju: krótkoterminowe i długoterminowe cele, roadmapa strategiczna
  • Employee Value Proposition – dlaczego powinno Cię to interesować

Zasoby i kompetencje – zarządzanie zespołem prawnym

  • Kultura organizacyjna kancelarii prawnej
  • Struktura organizacyjna: role i odpowiedzialności, T-shape Lawyer
  • Rekrutacja i onboarding prawników
  • Rozwój i szkolenia
  • Motywacja i retencja: system wynagrodzeń, świadczenia pozapłacowe, benefity, feedback, konflikty
  • Compliance i etyka
  • Zarządzanie efektywnością: KPI indywidualne i zespołowe

Finanse, controlling i podatki w kancelarii

  • Podstawowe wskaźniki finansowe
  • Budżetowanie i prognozowanie
  • Wycena prac i rentowność spraw
  • Zarządzanie należnościami
  • Kontrola kosztów i automatyzacja, współpraca z działem finansowym / biurem rachunkowym
  • Raportowanie – „dashboardy”, alerty

Marketing i rozwój biznesu prawnego

  • Marka kancelarii: pozycjonowanie, komunikacja wartości,
  • Kanały pozyskiwania klientów, sprzedaż usług prawniczych – proces, reprezentacja, reklama
  • PR i relacje z mediami
  • Mierniki efektywności marketingu

Legal Tech & AI, zarządzanie wiedzą w kancelarii

  • Definicja AI i Legal Tech oraz możliwości wykorzystania w kontekście kancelarii
  • Przegląd narzędzi i zastosowań – kategorie narzędzi: generatywne LLM, narzędzia do wyszukiwania orzeczeń, ekstrakcja danych z dokumentów, automatyzacja dokumentów i workflow, narzędzia do zarządzania wiedzą
  • Ryzyka, etyka i zgodność danych
  • Strategiczne podejście do wdrożenia technologii / AI
  • Model wdrożenia
  • Rola zarządzania wiedzą i change management w kancelarii

Operacje i zarządzanie procesami

  • Kluczowe procesy operacyjne w kancelarii: przyjęcie sprawy, alokacja zasobów, obsługa klienta, archiwizacja dokumentów
  • Zarządzanie czasem i sprawami
  • Technologia i automatyzacja
  • Bezpieczeństwo informacji
  • Wyposażenie i standard biura, IT, administracja biurem. Najem długoterminowy czy co-work, a może własny lokal?
  • Outsourcing i współpraca z zewnętrznymi dostawcami
  • Ciągłość działania i zarządzanie ryzykiem

Cena

2 600 zł netto (3 198,00 zł brutto)

Lokalizacja

Online Live

Warszawa

Termin

10-11 lutego 2026

 

Szkolenie w godzinach 9:00 – 16:30

Kontakt

Anna Sobora

Koordynator kursu

  • +48 572 002 646
  • anna.sobora@pl.ey.com