Zarządzanie kancelarią prawną
Szkolenie to kompleksowe zestawienie zakresów wiedzy i narzędzi dla prawników, którzy obecnie lub w przyszłości będą kierować zespołami, praktykami lub własnymi kancelariami. Jest dedykowane tym, którzy chcą całościowo spojrzeć na możliwości zwiększania efektywności swoich działań strategicznych i operacyjnych, a także przyczynić się do długoterminowego sukcesu swojej praktyki prawnej.
- Prawnicy planujący lub obecnie zarządzający zespołami i praktykami jako menedżerowie średniego szczebla
- Liderzy projektów prawnych, zespołów prawnych oraz koordynatorzy projektów odpowiedzialni za wdrożenie strategii na poziomie operacyjnym
- Prawnicy planujący założenie lub rozpoczynający prowadzenie własnych kancelarii, którzy chcą kształtować i wdrażać strategię swojego biznesu
Cel szkolenia:
Szkolenie ma na celu wyposażenie uczestników w kompleksową wiedzę i umiejętności niezbędne do zrozumienia środowiska operacyjnego kancelarii oraz opracowania i wdrażania skutecznych strategii biznesowych.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
Korzyści dla uczestnika:
- Kompleksowe zrozumienie strategii kancelarii – uczestnik pozna istotę strategii, jej znaczenie dla sukcesu organizacji oraz nauczy się rozróżniać i stosować różne poziomy i rodzaje strategii w praktyce
- Umiejętność analizy strategicznej otoczenia i organizacji – szkolenie wyposaży w narzędzia do przeprowadzania analizy rynku, konkurencji oraz analizy wewnętrznych zasobów kancelarii, co pozwoli podejmować lepsze decyzje biznesowe
- Praktyczne wdrożenie zarządzania operacyjnego i strategicznego – uczestnik nauczy się stosować system zarządzania strategicznego i operacyjnego, w tym wyznaczania KPI, planowania rozwoju oraz wdrażania roadmapy strategicznej. Uczestnik zrozumie, jak analiza strategiczna organizacji wpływa na wyniki biznesowe, model biznesowy, produkty, klientów oraz zasoby i kompetencje
- Rozwój kompetencji w zarządzaniu zespołem i kulturą organizacyjną – szkolenie obejmuje zagadnienia związane z budowaniem i motywowaniem zespołu, rekrutacją, onboardingiem, rozwojem pracowników oraz zarządzaniem efektywnością i konfliktami
- Podstawowa wiedza z zakresu finansów, controllingu i podatków – uczestnik zdobędzie umiejętności w zakresie budżetowania, prognozowania, kontroli kosztów, wyceny prac oraz raportowania finansowego, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kancelarią
- Zastosowanie nowoczesnych technologii i Legal Tech w kancelarii – szkolenie przybliży narzędzia Legal Tech i AI, ich praktyczne zastosowania, ryzyka oraz etykę, a także pokaże, jak wdrażać technologie i zarządzać zmianą w kancelarii
- Zwiększenie efektywności operacyjnej oraz bezpieczeństwa kancelarii – dzięki szkoleniu możliwe będzie poznanie kluczowych procesów operacyjnych, sposobów zarządzania czasem i sprawami, automatyzacji, bezpieczeństwa informacji oraz współpracy z dostawcami i zarządzania ryzykiem jak również zdobędzie praktyczne umiejętności do zastosowania zdobytej wiedzy w codziennej pracy
Strategia kancelarii
- Misja, wizja, wartości, cele kancelarii / zespołu / praktyki
- Zarządzanie strategiczne a operacyjne
- Analiza rynku i konkurencji, mapa konkurentów, megatrendy
- Model biznesowy kancelarii w praktyce, wyniki biznesowe
- Kluczowe wskaźniki efektywności kancelarii prawnej (KPI)
- Plan i kierunki rozwoju: krótkoterminowe i długoterminowe cele, roadmapa strategiczna
- Employee Value Proposition – dlaczego powinno Cię to interesować
Zasoby i kompetencje – zarządzanie zespołem prawnym
- Kultura organizacyjna kancelarii prawnej
- Struktura organizacyjna: role i odpowiedzialności, T-shape Lawyer
- Rekrutacja i onboarding prawników
- Rozwój i szkolenia
- Motywacja i retencja: system wynagrodzeń, świadczenia pozapłacowe, benefity, feedback, konflikty
- Compliance i etyka
- Zarządzanie efektywnością: KPI indywidualne i zespołowe
Finanse, controlling i podatki w kancelarii
- Podstawowe wskaźniki finansowe
- Budżetowanie i prognozowanie
- Wycena prac i rentowność spraw
- Zarządzanie należnościami
- Kontrola kosztów i automatyzacja, współpraca z działem finansowym / biurem rachunkowym
- Raportowanie – „dashboardy”, alerty
Marketing i rozwój biznesu prawnego
- Marka kancelarii: pozycjonowanie, komunikacja wartości,
- Kanały pozyskiwania klientów, sprzedaż usług prawniczych – proces, reprezentacja, reklama
- PR i relacje z mediami
- Mierniki efektywności marketingu
Legal Tech & AI, zarządzanie wiedzą w kancelarii
- Definicja AI i Legal Tech oraz możliwości wykorzystania w kontekście kancelarii
- Przegląd narzędzi i zastosowań – kategorie narzędzi: generatywne LLM, narzędzia do wyszukiwania orzeczeń, ekstrakcja danych z dokumentów, automatyzacja dokumentów i workflow, narzędzia do zarządzania wiedzą
- Ryzyka, etyka i zgodność danych
- Strategiczne podejście do wdrożenia technologii / AI
- Model wdrożenia
- Rola zarządzania wiedzą i change management w kancelarii
Operacje i zarządzanie procesami
- Kluczowe procesy operacyjne w kancelarii: przyjęcie sprawy, alokacja zasobów, obsługa klienta, archiwizacja dokumentów
- Zarządzanie czasem i sprawami
- Technologia i automatyzacja
- Bezpieczeństwo informacji
- Wyposażenie i standard biura, IT, administracja biurem. Najem długoterminowy czy co-work, a może własny lokal?
- Outsourcing i współpraca z zewnętrznymi dostawcami
- Ciągłość działania i zarządzanie ryzykiem
Beata Kępowicz - Od kilkunastu lat w praktyce związana z branżą prawniczą, menedżer w kancelarii CMS. Kieruje działami wsparcia biznesu, skutecznie łącząc role operacyjne, finansowe, ale przede wszystkim strategiczne dla rozwoju kancelarii. Jednym z kierowanych przez