Scrum Master w praktyce
Jednym z najpopularniejszych sposobów realizacji pracy zespołu IT jest metodyka zwinna SCRUM. Pojęcie to odnosi się do zestawu reguł umożliwiających pracę nad produktem w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym. SCRUM obejmuje ogólnie zdefiniowane zasady, wydarzenia, narzędzia i role, z których najważniejszą jest SCRUM Master.
SCRUM Master to osoba wspierająca zespół w realizacji pracy zwinnej, zarówno wewnątrz zespołu, jak i w interakcji z organizacją. Jego zadaniem jest pomaganie zespołowi w poszukiwaniu rozwiązań, uczeniu się na błędach oraz pracy zespołowej. Powinien stanowić wsparcie w dyskusjach z biznesem, pomagając usuwać bariery i problemy wpływające na efektywność.
Ze względu na wytyczne SCRUM, często popełniam błędy przy praktycznym wdrożeniu, które później znacząco wpływają na funkcjonowanie całego systemu. Często mylona jest również rola i zadania samego SCRUM Mastera. Na tym warsztacie wskażemy najważniejsze błędy i niewłaściwe mechanizmy, pomożemy je skorygować oraz zaprezentujemy najlepsze doświadczenia wypracowane w praktyce biznesowej.
Warsztat będzie praktyczny to znaczy części teoretyczne będą przeplatane ćwiczeniami warsztatowymi w zakresie zarządzania Product Backlogiem i prowadzenia Retrospekcji.
Warsztat obejmuje szeroką praktykę prowadzenia projektu wg metodyki SCRUM i odpowiada na najważniejsze pytania:
- Jakie są metody i frameworki Agile oraz które podejście lepiej pasuje do Twojej konkretnej sytuacji?
- Jaka jest rola i zadania SCRUM Master w zależności od wielkości organizacji?
- Jak wpasować SCRUM w funkcjonujące w organizacji inne procesy (analiza biznesowa, testowanie, wdrożenie)?
- Jak praktycznie zarządzać Product BackLogiem w zmiennej organizacji?
- Jak powiązać analizę biznesową i procesową z User Story i Product Backlogiem?
- Jak włączyć Product BackLog do prototypowania?
- Jak priorytetyzacji i szacować User Story?
- Jak dostosować KANBAN do własnej specyfiki?
- Jak testować w SCRUMie i jak powiązać z centralnymi testami oraz skryptami i scenariuszami testowymi?
- Co robić, żeby uniknąć najczęstszych błędów i jak sprawdzać postęp i reagować na zmiany?
- Na czym polega Agile Coaching?
Warsztat zawiera ponad dziesięć lat doświadczenia w pracy z polskimi i międzynarodowymi zespołami w organizacjach dużych i małych oraz setki godzin szkoleń.
- Szkolenie skierowanie jest zarówno do poczatkujących SCRUM Masterów, jak i doświadczonych, chcących zweryfikować własne umiejętności i porównać swoje metody pracy z praktykami innych.
- Jest przeznaczone dla managerów, kierowników procesów oraz liderów projektów odpowiedzialnych za zarządzanie projektami zarówno po stronie biznesu, jak i IT, zaangażowanych w proces dostarczania rozwiązań. Szkolenie jest odpowiednie dla osób pracujących w paradygmacie Agile, jak również dla tych, którzy chcą przejść z tradycyjnego modelu Waterfall.
- Jest skierowane do analityków biznesowych i procesowych, chcących poszerzyć swoją wiedzę o metodach wytwórczych.
- Szkolenie jest idealne dla organizacji, które chcą wytwarzać oprogramowanie wysokiej jakości i często dostarczać nowe wersje na rynek. Polecane jest również dla startupów.
Cel warsztatu:
- Przeszkolony uczestnik zdobywa zaawansowaną wiedzę, która pozwala mu skutecznie prowadzić każdy zwinny projekt informatyczny, unikając najczęściej występujących błędów. Wiedza techniczna wspierana jest narzędziami z zakresu zarządzania zmianą (GRPI, model Tuckmanna, Attitude chart i Diversity game), które pozwalają doskonalić umiejętności menedżerskie.
- Praktycznie przechodzimy przez wszystkie elementy procesu Scrum (role, wydarzenia i artefakty). Duży nacisk kładziony jest na współpracę z Product Ownerem oraz efektywną pracę z Product BackLogiem, User Story i Kanban. Pokazujemy istotę definiowania i szacowania zakresu Sprintu oraz ścierania się interesów IT i biznesu w trakcie planowania, realizacji i przeglądu.
- Omawiamy dokładnie rolę Scrum Mastera i sposób prowadzenia Retrospekcji oraz narzędzia pracy warsztatowej.
- Definiujemy wymagane umiejętności miękkie wszystkich ról w procesie wytwórczym.
- Uczestnicy zdobywają wiedzę, jak zbudować wokół siebie silny i efektywny zespół scrumowy i zapewnić 105% zaangażowania wszystkich.
- Wskazujemy możliwości rozwoju kariery i transferu z obszaru biznesowego w stronę IT i najpopularniejszej obecnie metodyki wytwórczej Scrum.
- Uczestnicy mają również możliwość weryfikacji własnych umiejętności i wypracowanych sposobów z praktyką innych.
DZIEŃ 1
- Historia i Manifest Agile
- Metodyki Agile (XP, LSD, DSDM, RUP) i porównanie z Waterfall (PMI, IPMA, Prince2)
- Wartości i filary SCRUM
- Podstawowe zasady SCRUM
- Przewodnik SCRUM
- Role SCRUM
- Profil kompetencyjny SCRUM Mastera
- Zakres wiedzy dla SCRUM Mastera
- Zakres zadań dla Project Managera, Scrum Master, Klienta, Product Ownera, Kodera, Testera
- Budowa i fasylitacja zespołu SCRUM
- Zasady komunikacji w zespole
- Proces rozwiązywania problemów
- Wsparcie narzędziowe w pracy SCRUM Mastera
- Artefakty w SCRUM
- Organizacja Product Backlogu – budowa, mechanizm działania, zarządzanie zmianą i delegowanie do Sprintu
- Wydarzenia w SCRUM – Proces wytwórczy i zarządzanie produktem
- Tablica KANABN – budowa, sposób optymalizacji i najpopularniejsze narzędzia
- Organizacja i zasady na Product Grooming
- SCRUM Board i miary efektywności programu SCRUM
DZIEŃ 2
- Retrospekcja – istota i funkcje oraz podstawowe zasady
- Warsztat problemowy – organizacja i prowadzenie
- Narzędzia Scrum Mastera na Retrospekcję
- Najczęściej popełniane błędy na Retrospekcji
- Wymagania biznesowe, Piramida procesów, Mapowanie procesu i definiowanie User Story
- User Story – grupowanie, podział, priorytetyzacja (parametry)
- Tradycyjne i alternatywne metody szacowania oraz pojemność Sprintu
- Organizacja Sprintu – planowanie i przegląd
- Realizacja Sprintu, komunikacja w zespole, War room i Stand up
- Sesje architektoniczne i bezpieczeństwa
- Zapewnienie jakości w SCRUM – DoD oraz test driven User Story
- Testowanie – skrypty i scenariusze testowe, obsługa błędów i CR.
- Testowanie centralne, realeasy i regresja
- Wdrażanie SCRUM – najważniejsze zasady, pierwsze Sprinty, następne kroki
- Kontraktacja w SCRUM – najnowsze rozwiązania prawne i problem PZP
- Przykłady różnych wdrożeń i literatura
- Najczęściej popełniane błędy – dlaczego Scrum nie wychodzi
Bartosz Brosowski - ekspert w obszarze zarządzania procesami, metodyki Lean Six Sigma oraz metodyk zarządzania projektami i technologiami IT.