Scrum Master w praktyce – EY Academy of Business

Scrum Master w praktyce

Jednym z najpopularniejszych sposobów realizacji pracy zespołu IT jest metodyka zwinna SCRUM. Pojęcie to odnosi się do zestawu reguł umożliwiających pracę nad produktem w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym. SCRUM obejmuje ogólnie zdefiniowane zasady, wydarzenia, narzędzia i role, z których najważniejszą jest SCRUM Master.

SCRUM Master to osoba wspierająca zespół w realizacji pracy zwinnej, zarówno wewnątrz zespołu, jak i w interakcji z organizacją. Jego zadaniem jest pomaganie zespołowi w poszukiwaniu rozwiązań, uczeniu się na błędach oraz pracy zespołowej. Powinien stanowić wsparcie w dyskusjach z biznesem, pomagając usuwać bariery i problemy wpływające na efektywność.

Ze względu na wytyczne SCRUM, często popełniam błędy przy praktycznym wdrożeniu, które później znacząco wpływają na funkcjonowanie całego systemu. Często mylona jest również rola i zadania samego SCRUM Mastera. Na tym warsztacie wskażemy najważniejsze błędy i niewłaściwe mechanizmy, pomożemy je skorygować oraz zaprezentujemy najlepsze doświadczenia wypracowane w praktyce biznesowej.

Warsztat będzie praktyczny to znaczy części teoretyczne będą przeplatane ćwiczeniami warsztatowymi w zakresie zarządzania Product Backlogiem i prowadzenia Retrospekcji.

Warsztat obejmuje szeroką praktykę prowadzenia projektu wg metodyki SCRUM i odpowiada na najważniejsze pytania:

  • Jakie są metody i frameworki Agile oraz które podejście lepiej pasuje do Twojej konkretnej sytuacji?
  • Jaka jest rola i zadania SCRUM Master w zależności od wielkości organizacji?
  • Jak wpasować SCRUM w funkcjonujące w organizacji inne procesy (analiza biznesowa, testowanie, wdrożenie)?
  • Jak praktycznie zarządzać Product BackLogiem w zmiennej organizacji?
  • Jak powiązać analizę biznesową i procesową z User Story i Product Backlogiem?
  • Jak włączyć Product BackLog do prototypowania?
  • Jak priorytetyzacji i szacować User Story?
  • Jak dostosować KANBAN do własnej specyfiki?
  • Jak testować w SCRUMie i jak powiązać z centralnymi testami oraz skryptami i scenariuszami testowymi?
  • Co robić, żeby uniknąć najczęstszych błędów i jak sprawdzać postęp i reagować na zmiany?
  • Na czym polega Agile Coaching?

Warsztat zawiera ponad dziesięć lat doświadczenia w pracy z polskimi i międzynarodowymi zespołami w organizacjach dużych i małych oraz setki godzin szkoleń.

  • Szkolenie skierowanie jest zarówno do poczatkujących SCRUM Masterów, jak i doświadczonych, chcących zweryfikować własne umiejętności i porównać swoje metody pracy z praktykami innych.
  • Jest przeznaczone dla managerów, kierowników procesów oraz liderów projektów odpowiedzialnych za zarządzanie projektami zarówno po stronie biznesu, jak i IT, zaangażowanych w proces dostarczania rozwiązań. Szkolenie jest odpowiednie dla osób pracujących w paradygmacie Agile, jak również dla tych, którzy chcą przejść z tradycyjnego modelu Waterfall.
  • Jest skierowane do analityków biznesowych i procesowych, chcących poszerzyć swoją wiedzę o metodach wytwórczych.
  • Szkolenie jest idealne dla organizacji, które chcą wytwarzać oprogramowanie wysokiej jakości i często dostarczać nowe wersje na rynek. Polecane jest również dla startupów.

Cel warsztatu:

  • Przeszkolony uczestnik zdobywa zaawansowaną wiedzę, która pozwala mu skutecznie prowadzić każdy zwinny projekt informatyczny, unikając najczęściej występujących błędów. Wiedza techniczna wspierana jest narzędziami z zakresu zarządzania zmianą (GRPI, model Tuckmanna, Attitude chart i Diversity game), które pozwalają doskonalić umiejętności menedżerskie.
  • Praktycznie przechodzimy przez wszystkie elementy procesu Scrum (role, wydarzenia i artefakty). Duży nacisk kładziony jest na współpracę z Product Ownerem oraz efektywną pracę z Product BackLogiem, User Story i Kanban. Pokazujemy istotę definiowania i szacowania zakresu Sprintu oraz ścierania się interesów IT i biznesu w trakcie planowania, realizacji i przeglądu.
  • Omawiamy dokładnie rolę Scrum Mastera i sposób prowadzenia Retrospekcji oraz narzędzia pracy warsztatowej.
  • Definiujemy wymagane umiejętności miękkie wszystkich ról w procesie wytwórczym.
  • Uczestnicy zdobywają wiedzę, jak zbudować wokół siebie silny i efektywny zespół scrumowy i zapewnić 105% zaangażowania wszystkich.
  • Wskazujemy możliwości rozwoju kariery i transferu z obszaru biznesowego w stronę IT i najpopularniejszej obecnie metodyki wytwórczej Scrum.
  • Uczestnicy mają również możliwość weryfikacji własnych umiejętności i wypracowanych sposobów z praktyką innych.

DZIEŃ 1

  • Historia i Manifest Agile
  • Metodyki Agile (XP, LSD, DSDM, RUP) i porównanie z Waterfall (PMI, IPMA, Prince2)
  • Wartości i filary SCRUM
  • Podstawowe zasady SCRUM
  • Przewodnik SCRUM
  • Role SCRUM
  • Profil kompetencyjny SCRUM Mastera
  • Zakres wiedzy dla SCRUM Mastera
  • Zakres zadań dla Project Managera, Scrum Master, Klienta, Product Ownera, Kodera, Testera
  • Budowa i fasylitacja zespołu SCRUM
  • Zasady komunikacji w zespole
  • Proces rozwiązywania problemów
  • Wsparcie narzędziowe w pracy SCRUM Mastera
  • Artefakty w SCRUM
  • Organizacja Product Backlogu – budowa, mechanizm działania, zarządzanie zmianą i delegowanie do Sprintu
  • Wydarzenia w SCRUM – Proces wytwórczy i zarządzanie produktem
  • Tablica KANABN – budowa, sposób optymalizacji i najpopularniejsze narzędzia
  • Organizacja i zasady na Product Grooming
  • SCRUM Board i miary efektywności programu SCRUM

DZIEŃ 2

  • Retrospekcja – istota i funkcje oraz podstawowe zasady
  • Warsztat problemowy – organizacja i prowadzenie
  • Narzędzia Scrum Mastera na Retrospekcję
  • Najczęściej popełniane błędy na Retrospekcji
  • Wymagania biznesowe, Piramida procesów, Mapowanie procesu i definiowanie User Story
  • User Story – grupowanie, podział, priorytetyzacja (parametry)
  • Tradycyjne i alternatywne metody szacowania oraz pojemność Sprintu
  • Organizacja Sprintu – planowanie i przegląd
  • Realizacja Sprintu, komunikacja w zespole, War room i Stand up
  • Sesje architektoniczne i bezpieczeństwa
  • Zapewnienie jakości w SCRUM – DoD oraz test driven User Story
  • Testowanie – skrypty i scenariusze testowe, obsługa błędów i CR.
  • Testowanie centralne, realeasy i regresja
  • Wdrażanie SCRUM – najważniejsze zasady, pierwsze Sprinty, następne kroki
  • Kontraktacja w SCRUM – najnowsze rozwiązania prawne i problem PZP
  • Przykłady różnych wdrożeń i literatura
  • Najczęściej popełniane błędy – dlaczego Scrum nie wychodzi

Bartosz Brosowski - ekspert w obszarze zarządzania procesami, metodyki Lean Six Sigma oraz metodyk zarządzania projektami i technologiami IT.

Scrum Master w praktyce - Warszawa

Cena

2 500 zł netto (3 075,00 zł brutto)

Scrum Master w praktyce - Online Live

Cena

2 500 zł netto (3 075,00 zł brutto)

Scrum Master w praktyce

Jednym z najpopularniejszych sposobów realizacji pracy zespołu IT jest metodyka zwinna SCRUM. Pojęcie to odnosi się do zestawu reguł umożliwiających pracę nad produktem w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym. SCRUM obejmuje ogólnie zdefiniowane zasady, wydarzenia, narzędzia i role, z których najważniejszą jest SCRUM Master.

SCRUM Master to osoba wspierająca zespół w realizacji pracy zwinnej, zarówno wewnątrz zespołu, jak i w interakcji z organizacją. Jego zadaniem jest pomaganie zespołowi w poszukiwaniu rozwiązań, uczeniu się na błędach oraz pracy zespołowej. Powinien stanowić wsparcie w dyskusjach z biznesem, pomagając usuwać bariery i problemy wpływające na efektywność.

Ze względu na wytyczne SCRUM, często popełniam błędy przy praktycznym wdrożeniu, które później znacząco wpływają na funkcjonowanie całego systemu. Często mylona jest również rola i zadania samego SCRUM Mastera. Na tym warsztacie wskażemy najważniejsze błędy i niewłaściwe mechanizmy, pomożemy je skorygować oraz zaprezentujemy najlepsze doświadczenia wypracowane w praktyce biznesowej.

Warsztat będzie praktyczny to znaczy części teoretyczne będą przeplatane ćwiczeniami warsztatowymi w zakresie zarządzania Product Backlogiem i prowadzenia Retrospekcji.

Warsztat obejmuje szeroką praktykę prowadzenia projektu wg metodyki SCRUM i odpowiada na najważniejsze pytania:

  • Jakie są metody i frameworki Agile oraz które podejście lepiej pasuje do Twojej konkretnej sytuacji?
  • Jaka jest rola i zadania SCRUM Master w zależności od wielkości organizacji?
  • Jak wpasować SCRUM w funkcjonujące w organizacji inne procesy (analiza biznesowa, testowanie, wdrożenie)?
  • Jak praktycznie zarządzać Product BackLogiem w zmiennej organizacji?
  • Jak powiązać analizę biznesową i procesową z User Story i Product Backlogiem?
  • Jak włączyć Product BackLog do prototypowania?
  • Jak priorytetyzacji i szacować User Story?
  • Jak dostosować KANBAN do własnej specyfiki?
  • Jak testować w SCRUMie i jak powiązać z centralnymi testami oraz skryptami i scenariuszami testowymi?
  • Co robić, żeby uniknąć najczęstszych błędów i jak sprawdzać postęp i reagować na zmiany?
  • Na czym polega Agile Coaching?

Warsztat zawiera ponad dziesięć lat doświadczenia w pracy z polskimi i międzynarodowymi zespołami w organizacjach dużych i małych oraz setki godzin szkoleń.

Dla kogo?

  • Szkolenie skierowanie jest zarówno do poczatkujących SCRUM Masterów, jak i doświadczonych, chcących zweryfikować własne umiejętności i porównać swoje metody pracy z praktykami innych.
  • Jest przeznaczone dla managerów, kierowników procesów oraz liderów projektów odpowiedzialnych za zarządzanie projektami zarówno po stronie biznesu, jak i IT, zaangażowanych w proces dostarczania rozwiązań. Szkolenie jest odpowiednie dla osób pracujących w paradygmacie Agile, jak również dla tych, którzy chcą przejść z tradycyjnego modelu Waterfall.
  • Jest skierowane do analityków biznesowych i procesowych, chcących poszerzyć swoją wiedzę o metodach wytwórczych.
  • Szkolenie jest idealne dla organizacji, które chcą wytwarzać oprogramowanie wysokiej jakości i często dostarczać nowe wersje na rynek. Polecane jest również dla startupów.
Cele i korzyści

Cel warsztatu:

  • Przeszkolony uczestnik zdobywa zaawansowaną wiedzę, która pozwala mu skutecznie prowadzić każdy zwinny projekt informatyczny, unikając najczęściej występujących błędów. Wiedza techniczna wspierana jest narzędziami z zakresu zarządzania zmianą (GRPI, model Tuckmanna, Attitude chart i Diversity game), które pozwalają doskonalić umiejętności menedżerskie.
  • Praktycznie przechodzimy przez wszystkie elementy procesu Scrum (role, wydarzenia i artefakty). Duży nacisk kładziony jest na współpracę z Product Ownerem oraz efektywną pracę z Product BackLogiem, User Story i Kanban. Pokazujemy istotę definiowania i szacowania zakresu Sprintu oraz ścierania się interesów IT i biznesu w trakcie planowania, realizacji i przeglądu.
  • Omawiamy dokładnie rolę Scrum Mastera i sposób prowadzenia Retrospekcji oraz narzędzia pracy warsztatowej.
  • Definiujemy wymagane umiejętności miękkie wszystkich ról w procesie wytwórczym.
  • Uczestnicy zdobywają wiedzę, jak zbudować wokół siebie silny i efektywny zespół scrumowy i zapewnić 105% zaangażowania wszystkich.
  • Wskazujemy możliwości rozwoju kariery i transferu z obszaru biznesowego w stronę IT i najpopularniejszej obecnie metodyki wytwórczej Scrum.
  • Uczestnicy mają również możliwość weryfikacji własnych umiejętności i wypracowanych sposobów z praktyką innych.
Program

DZIEŃ 1

  • Historia i Manifest Agile
  • Metodyki Agile (XP, LSD, DSDM, RUP) i porównanie z Waterfall (PMI, IPMA, Prince2)
  • Wartości i filary SCRUM
  • Podstawowe zasady SCRUM
  • Przewodnik SCRUM
  • Role SCRUM
  • Profil kompetencyjny SCRUM Mastera
  • Zakres wiedzy dla SCRUM Mastera
  • Zakres zadań dla Project Managera, Scrum Master, Klienta, Product Ownera, Kodera, Testera
  • Budowa i fasylitacja zespołu SCRUM
  • Zasady komunikacji w zespole
  • Proces rozwiązywania problemów
  • Wsparcie narzędziowe w pracy SCRUM Mastera
  • Artefakty w SCRUM
  • Organizacja Product Backlogu – budowa, mechanizm działania, zarządzanie zmianą i delegowanie do Sprintu
  • Wydarzenia w SCRUM – Proces wytwórczy i zarządzanie produktem
  • Tablica KANABN – budowa, sposób optymalizacji i najpopularniejsze narzędzia
  • Organizacja i zasady na Product Grooming
  • SCRUM Board i miary efektywności programu SCRUM

DZIEŃ 2

  • Retrospekcja – istota i funkcje oraz podstawowe zasady
  • Warsztat problemowy – organizacja i prowadzenie
  • Narzędzia Scrum Mastera na Retrospekcję
  • Najczęściej popełniane błędy na Retrospekcji
  • Wymagania biznesowe, Piramida procesów, Mapowanie procesu i definiowanie User Story
  • User Story – grupowanie, podział, priorytetyzacja (parametry)
  • Tradycyjne i alternatywne metody szacowania oraz pojemność Sprintu
  • Organizacja Sprintu – planowanie i przegląd
  • Realizacja Sprintu, komunikacja w zespole, War room i Stand up
  • Sesje architektoniczne i bezpieczeństwa
  • Zapewnienie jakości w SCRUM – DoD oraz test driven User Story
  • Testowanie – skrypty i scenariusze testowe, obsługa błędów i CR.
  • Testowanie centralne, realeasy i regresja
  • Wdrażanie SCRUM – najważniejsze zasady, pierwsze Sprinty, następne kroki
  • Kontraktacja w SCRUM – najnowsze rozwiązania prawne i problem PZP
  • Przykłady różnych wdrożeń i literatura
  • Najczęściej popełniane błędy – dlaczego Scrum nie wychodzi

Cena

2 500 zł netto (3 075,00 zł brutto)

Lokalizacja

Online Live

Warszawa

Termin

25-26 września 2025 – Warszawa

23-24 października 2025 – Online Live

 

Szkolenie w godzinach 9:00 – 16:30

Kontakt

Klaudia Pliszka

Koordynator kursu

  • +48 510 201 302
  • klaudia.pliszka@pl.ey.com