Program
Stres osobisty i organizacyjny
-
Definicja i typologie stresu (czym jest stres, kiedy się pojawia, co go warunkuje)
-
Stres w organizacji w obliczu badań i statystyk
-
Schematy zachowań grupowych w obliczu stresu i konfliktu: jak zidentyfikować stres w zespole (DLA MENEDŻERÓW)
-
Stres permanentny (objawy, przyczyny, przeciwdziałanie)
Przyczyny stresu
-
Uwarunkowania indywidualne (kwestia odporności na stres, aspekt charakterologiczny)
-
Uwarunkowania strukturalno-organizacyjne a stres (DLA MENEDŻERÓW)
-
Aktywności indywidualne i zespołowe wzmagające stres
Konsekwencje stresu
-
Skutki indywidualne
-
Skutki organizacyjne
-
Stres a efektywność
Ćwiczenia:
Analiza scenek komunikacyjnych w obszarze badania symptomów stresu tymczasowego i permanentnego. Dyskusja nad kwestiami problemowymi.
Stres a sytuacja konfliktowa
-
Mechanizm powstawania konfliktu opartego o stres
-
Schemat działania w obliczu konfliktu
-
Działania prewencyjne w kontekście stresu i konfliktu
-
Metody wywierania wpływu a sytuacja konfliktowa
-
Obrona przed manipulacją
-
Radzenie sobie z atakami personalnymi, zarzutami i trudnymi pytaniami
Ćwiczenia:
Ćwiczenie obniżania poziomu negatywnych emocji w sytuacjach konfliktowych. Warsztat doboru argumentów z elementami wywierania wpływu. Analiza mocnych i słabych stron poszczególnych uczestników scenek.
Przeciwdziałanie stresowi
-
Techniki kontroli stresu
-
Czynniki zapobiegające stresowi
-
Czynniki minimalizujące stres
-
Działania menedżerskie minimalizujące stres w organizacji (DLA MENEDŻERÓW)
-
Sposoby radzenia sobie ze stresem osobistym
-
Schematy walki ze stresem w organizacji
Stres – co warto wiedzieć, aby odmienić jego znaczenie:
-
Stres jako odpowiedź na wymagania otoczenia (holistyczne podejście)
-
Proces reakcji stresowej: sytuacja - umysł – ciało i jakie to nam daje możliwości wpływania na poszczególne poziomy
-
Poczucie kontroli nad zdarzeniami: wyzwania, ograniczenia i możliwości, czyli o wpływie interpretacji na poczucie sprawstwa
Z jakich narzędzi wpływu możemy korzystać na poziomie umysłu - interpretacja zdarzeń i kreowanie rzeczywistości:
-
Wpływ przekonań i poprzednich doświadczeń na interpretację zdarzeń stresujących
-
Wyobrażenia dotyczące przyszłości jako mechanizm zachowań lękowych
-
Samoocena własnych możliwości oraz zasobów w poradzeniu sobie ze stresem, czyli o pozytywnym myśleniu i poczuciu sprawstwa
-
Jak świadomie kreować możliwości w reagowaniu na daną sytuację
-
Praca na poziomie przekonań: rozpoznawanie przekonań, ograniczenia przekonań, „rozbijanie” przekonań ograniczających dostęp do własnych zasobów
Ćwiczenia:
Ćwiczenia indywidualne i ćwiczenia w parach dotyczące poczucia wpływu na zdarzenia stresujące, samooceny własnych zasobów, rozpoznania własnych przekonań dotyczących stresu i swoich możliwości wpływania.
Emocje i ciało:
-
Emocje jako informacja; dialog umysł – ciało w powstawaniu emocji
-
O tym jak odbieramy emocje innych
-
Czy są emocje dobre i złe?
-
Jak radzić sobie z emocjami które odczuwamy?
-
Ekspresja emocji i napięć w ciele
-
Techniki relaksacji, koncentracji i energetyzujące w dialogu z ciałem
Ćwiczenia:
Ćwiczenia w parach dotyczące rozpoznawania emocji (wykorzystanie technik coachingowych w słuchaniu ciała). Ćwiczenia grupowe wykorzystujące techniki relaksacji i koncentracji.
Zarządzanie trudnymi sytuacjami:
-
Umiejętności komunikacyjne podczas prowadzenia rozmowy: definiowanie celów, obserwacja reakcji po drugiej stronie, zadawanie pytań otwartych, podsumowywanie, klasyfikowanie, analiza danych i podejmowanie decyzji
-
Umiejętności odpowiadania na emocje pojawiające się podczas rozmowy: konfrontowanie z reakcjami emocjonalnymi, rozpoznawanie potrzeb, rezonowanie, dystansowanie, rozpoznawanie i odsłanianie gier emocjonalnych, stawianie granic (definiowanie zakresu wsparcia)
Ćwiczenia:
Symulacje rozmów w parach na forum, dotyczące trudnych sytuacji oraz uruchamianie umiejętności odsłaniania przekonań, zmiany emocji i komunikacyjnych. Feedback od trenera i grupy.