Symulacja Strategiczna symulacja – EY Academy of Business

Strategiczna symulacja

Koordynator
  • 3 min. czytania
  • 6 września 2021

Powiązane tematy

Strategy wargame, czyli strategiczna symulacja to unikalny sposób na rozpoznanie przyszłej sytuacji rynkowej. Posiadanie takiej wiedzy przez podjęciem kluczowej decyzji i zaangażowaniem znacznych zasobów jest bezcenne.

Jest to możliwe dzięki ustrukturyzowanej analizie najbardziej prawdopodobnych posunięć i kontrposunięć konkurentów oraz interesariuszy w kilkuletniej perspektywie czasowej. W symulacji wykorzystywane są wyłącznie rzeczywiste dane rynkowe.

Symulacja pozwala niewielkim kosztem przetestować lub opracować strategiczne posunięcia własnej firmy w celu osiągnięcia sukcesu rynkowego. Jest prowadzona w formule 1 – 1,5 dniowego warsztatu, co sprawia, że poza swoim głównym celem stanowi znakomitą okazję do budowania zaangażowania, rozwijania kompetencji, zwiększania świadomości strategicznej i rynkowej kadry kierowniczej.

Symulacja to odpowiednie rozwiązanie, gdy firma:

  • stoi przed podjęciem newralgicznej decyzji strategicznej (np. wprowadzenie nowego produktu, wejście na nowy rynek, fuzja lub przejęcie, strategiczne partnerstwo, kampania marketingowa, rebranding)
  • jest zaniepokojona rosnącą niepewnością otoczenia rynkowego (np. rozwojem technologii, zmianami regulacyjnymi, trendami społecznymi, sytuacją ekonomiczną, bezpieczeństwem biznesu, zmianą nawyków klientów)
  • zastanawia się, jak zareagować na posunięcia swoich konkurentów oraz innych uczestników rynku
  • chce opracować nową strategię lub przetestować obecną, angażując w ten proces kadrę kierowniczą

Przebieg i organizacja symulacji:

  • symulacja ma konwencję 1 – 1,5-dniowego warsztatu i odbywa się zwykle poza siedzibą firmy
  • w symulacji uczestniczy od kilkunastu do kilkudziesięciu osób, które dzielone są na kilka zespołów
  • zespoły wcielają się w role kilkuosobowych zarządów głównych konkurentów oraz interesariuszy
  • symulacja składa się z 3-4 rund, których sens i treść jest dopasowana do celu biznesowego symulacji
  • poszczególne rundy osadzone są w następujących po sobie okresach czasu (zwykle jedna runda to 2-3 lata)
  • zespołom udostępniany jest raport o rzeczywistej (a nie fikcyjnej) sytuacji rynkowej i konkurencyjnej
  • zespoły reprezentujące konkurentów opracowują ich prawdopodobne posunięcia i reakcje strategiczne
  • zespoły reprezentujące interesariuszy oceniają i komentują posunięcia poszczególnych konkurentów
  • w ostatniej rundzie uczestnicy wychodzą ze swoich ról i opracowują rekomendacje dla zarządu Klienta

Przykładowe projekty tego rodzaju:

  • firma usług profesjonalnych – symulacja na potrzeby planowania strategicznego w obliczu działań rozwojowych konkurentów, malejących marż z niektórych usług, zapowiadanych działań regulatora
  • sieć handlu spożywczego – symulacja posunięć konkurentów w obliczu zjawisk takich jak wojna cenowa, zanik małych sklepów, rozwój handlu mobilnego, podatek handlowy, ograniczenie swobody handlu
  • producent kawy – symulacja w celu przeanalizowania możliwych zdarzeń na rynku w obliczu niedawno ogłoszonej fuzji dwóch innych konkurentów z innego kraju
  • firma usług outsourcingowych – symulacja w celu zmiany strategii w obliczu zjawisk takich jak niskie bezrobocie i presja na wzrost płac, napływ pracowników z zagranicy, postępująca robotyzacja i automatyzacja
  • przedsiębiorstwo budowlane – symulacja w celu opracowania wygrywających posunięć strategicznych w obliczu kryzysu rynkowego, trudności z pozyskaniem zamówień publicznych, niekorzystnych trendów demograficznych

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej lub zorganizować symulację rynkową dla swojej firmy, skontaktuj się z opiekunem tego programu:

Sonia Kaniewska
tel. +48 573 809 469
sonia.kaniewska@pl.ey.com

Kontakt

Strategiczna symulacja
Autor Sonia Kaniewska
Koordynator

3 min. czytania

6 wrz 2021

Strategy wargame, czyli strategiczna symulacja to unikalny sposób na rozpoznanie przyszłej sytuacji rynkowej. Posiadanie takiej wiedzy przez podjęciem kluczowej decyzji i zaangażowaniem znacznych zasobów jest bezcenne.

Jest to możliwe dzięki ustrukturyzowanej analizie najbardziej prawdopodobnych posunięć i kontrposunięć konkurentów oraz interesariuszy w kilkuletniej perspektywie czasowej. W symulacji wykorzystywane są wyłącznie rzeczywiste dane rynkowe.

Symulacja pozwala niewielkim kosztem przetestować lub opracować strategiczne posunięcia własnej firmy w celu osiągnięcia sukcesu rynkowego. Jest prowadzona w formule 1 – 1,5 dniowego warsztatu, co sprawia, że poza swoim głównym celem stanowi znakomitą okazję do budowania zaangażowania, rozwijania kompetencji, zwiększania świadomości strategicznej i rynkowej kadry kierowniczej.

Symulacja to odpowiednie rozwiązanie, gdy firma:

  • stoi przed podjęciem newralgicznej decyzji strategicznej (np. wprowadzenie nowego produktu, wejście na nowy rynek, fuzja lub przejęcie, strategiczne partnerstwo, kampania marketingowa, rebranding)
  • jest zaniepokojona rosnącą niepewnością otoczenia rynkowego (np. rozwojem technologii, zmianami regulacyjnymi, trendami społecznymi, sytuacją ekonomiczną, bezpieczeństwem biznesu, zmianą nawyków klientów)
  • zastanawia się, jak zareagować na posunięcia swoich konkurentów oraz innych uczestników rynku
  • chce opracować nową strategię lub przetestować obecną, angażując w ten proces kadrę kierowniczą

Przebieg i organizacja symulacji:

  • symulacja ma konwencję 1 – 1,5-dniowego warsztatu i odbywa się zwykle poza siedzibą firmy
  • w symulacji uczestniczy od kilkunastu do kilkudziesięciu osób, które dzielone są na kilka zespołów
  • zespoły wcielają się w role kilkuosobowych zarządów głównych konkurentów oraz interesariuszy
  • symulacja składa się z 3-4 rund, których sens i treść jest dopasowana do celu biznesowego symulacji
  • poszczególne rundy osadzone są w następujących po sobie okresach czasu (zwykle jedna runda to 2-3 lata)
  • zespołom udostępniany jest raport o rzeczywistej (a nie fikcyjnej) sytuacji rynkowej i konkurencyjnej
  • zespoły reprezentujące konkurentów opracowują ich prawdopodobne posunięcia i reakcje strategiczne
  • zespoły reprezentujące interesariuszy oceniają i komentują posunięcia poszczególnych konkurentów
  • w ostatniej rundzie uczestnicy wychodzą ze swoich ról i opracowują rekomendacje dla zarządu Klienta

Przykładowe projekty tego rodzaju:

  • firma usług profesjonalnych – symulacja na potrzeby planowania strategicznego w obliczu działań rozwojowych konkurentów, malejących marż z niektórych usług, zapowiadanych działań regulatora
  • sieć handlu spożywczego – symulacja posunięć konkurentów w obliczu zjawisk takich jak wojna cenowa, zanik małych sklepów, rozwój handlu mobilnego, podatek handlowy, ograniczenie swobody handlu
  • producent kawy – symulacja w celu przeanalizowania możliwych zdarzeń na rynku w obliczu niedawno ogłoszonej fuzji dwóch innych konkurentów z innego kraju
  • firma usług outsourcingowych – symulacja w celu zmiany strategii w obliczu zjawisk takich jak niskie bezrobocie i presja na wzrost płac, napływ pracowników z zagranicy, postępująca robotyzacja i automatyzacja
  • przedsiębiorstwo budowlane – symulacja w celu opracowania wygrywających posunięć strategicznych w obliczu kryzysu rynkowego, trudności z pozyskaniem zamówień publicznych, niekorzystnych trendów demograficznych

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej lub zorganizować symulację rynkową dla swojej firmy, skontaktuj się z opiekunem tego programu:

Sonia Kaniewska
tel. +48 573 809 469
sonia.kaniewska@pl.ey.com

Masz pytania?
Chętnie do Ciebie oddzwonimy.

To pole jest obowiązkowe

To pole jest obowiązkowe

To pole jest obowiązkowe

To pole jest obowiązkowe

To pole jest obowiązkowe

To pole jest obowiązkowe

Oświadczenia i zgody

To pole jest obowiązkowe

W celu otrzymania szczegółowych informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Spółki z Grupy EY zachęcamy do zapoznania się z Polityką prywatności.

* Pola wymagane