Ocena procesu zarządzania ryzykiem
Zarządzanie ryzykiem funkcjonuje w polskich przedsiębiorstwach i jednostkach sektora publicznego od wielu lat. Niektórzy mocno je sformalizowali: posiadają szczegółowe procedury, karty ryzyka, rejestry, rozbudowane raporty wewnętrzne. Inni zarządzają ryzykiem intuicyjnie, bez żadnych skomplikowanych narzędzi.
Szkolenie jest częścią pakietu: „Ryzyko”.
Jeżeli:
- Twoim zadaniem jest ocena całości lub części procesu zarządzania ryzykiem,
- chciałbyś poznać narzędzia służące takiej ocenie,
to szkolenie jest dla Ciebie!
Szczególnie zapraszamy: kadrę kierowniczą, audytorów wewnętrznych, kontrolerów wewnętrznych, pracowników działów ryzyka.
Polecamy je również pracownikom startupów.
Korzyści:
- Nabycie umiejętności oceny poziomu dojrzałości zarządzania ryzykiem w organizacji
- Poznanie narzędzi i sposobów oceny poszczególnych części procesu zarządzania ryzykiem
- Nabycie umiejętności identyfikacji słabości w zarządzaniu ryzykiem
- Poszerzenie wiedzy na temat najlepszych praktyk w zarządzaniu ryzykiem
Wprowadzenie
- Krótkie przypomnienie, na czym polega proces zarządzania ryzykiem
Określenie poziomu dojrzałości zarządzania ryzykiem w organizacji
- Świadomość ryzyka – jak jest postrzegane w całej organizacji
- Podział ról – kto o czym decyduje; czy właściwie rozdzielono obowiązki
- Polityka, procedury i inne narzędzia – na ile są stosowane na co dzień
- Kultura organizacji
Audyt poszczególnych etapów procesu:
(1) Identyfikacja ryzyka
- Cele a ryzyko
- Wewnętrzny przepływ informacji
- Rejestr ryzyk – narzędzie pracy czy kolejna tabelka do wypełnienia
(2) Analiza i ocena ryzyka
- Problemy z samooceną ryzyka
- Skala ocen – czy dla wszystkich „średnie ryzyko” oznacza to samo
- „Czarne łabędzie” i inne rzadkie zjawiska
(3) Reakcja na ryzyko
- Apetyt na ryzyko – czy wszyscy o nim wiedzą
- Właściciel ryzyka – kto decyduje o tym, co należy zrobić
- Ryzyka powiązane – czy działania wobec nich są koordynowane
(4) Monitoring i komunikacja
- Skąd wiadomo, że organizacja idzie w dobrym kierunku
- KPI vs. KRI
- Raportowanie – czy pomaga podejmować lepsze decyzje
Katarzyna Włodarska - od 1996 r. pracuje w grupie EY, od 1999 r. jako trener biznesu. Posiada kwalifikacje ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) i CIA (Certified Internal Auditor). Jest specjalistką w zakresie audytu wewnętrznego i zarządzania ryzykiem.
Za szkolenie można uzyskać 15 CPE.