Prawo pracy dla HR
Biorąc udział w warsztatach, zapoznasz się z praktycznymi zasadami stosowania powszechnie obwiązujących przepisów prawa pracy z uwzględnieniem najnowszego orzecznictwa Sądu Najwyższego, oficjalnych stanowisk Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Państwowej Inspekcji Pracy.
Szkolenie dedykowane pracownikom działów HR.
Cel warsztatów:
Zapoznanie słuchaczy z praktycznymi zasadami stosowania powszechnie obwiązujących przepisów prawa pracy z uwzględnieniem najnowszego orzecznictwa Sądu Najwyższego, oficjalnych stanowisk Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Państwowej Inspekcji Pracy.
Słuchacze uczestniczący w zajęciach nabędą umiejętności elastycznego poruszania się w prawie pracy, szybkiego reagowania na zmieniające się sytuacje w organizacji, jak również właściwego komunikowania się z pracownikami w aspekcie najważniejszych instytucji prawa pracy, takich jak zwalnianie i zatrudnianie, czas pracy, urlopy czy karanie i nagradzanie.
Praca ze słuchaczami oparta jest przede wszystkim na studium przypadku z opisami rozwiązań dopuszczalnych prawnie i organizacyjnie.
I. Zatrudnianie i zwalnianie – warsztaty.
- Optymalny wybór umowy o pracę – na okres próbny, czas określony czy nieokreślony – warsztatowa analiza wszystkich typów umowy o pracę – samodzielne podejmowanie przez uczestników decyzji – która z umów najbardziej odpowiada potrzebom organizacji. Wady i zalety każdej z nich.
- Przygotowanie do rozwiązania umowy o pracę – warsztaty przygotowania do zwolnienia, wybór trybu rozwiązania umowy o pracę.
- Przeprowadzenie spotkania z pracownikiem w celu rozwiązania umowy o pracę – symulacja kierowana. Uczestnicy wezmą udział w zwalnianiu i byciu zwalnianym.
- Szczególna ochrona przed wypowiedzeniem i rozwiązaniem umowy w prawie pracy – omówienie zasad ochrony przed wypowiedzeniem i rozwiązaniem umowy o pracę.
II. Wybrane prawa i obowiązki pracownika – jako narzędzia zarządzania pracownikami.
- Zasady podnoszenia przez pracownika kwalifikacji zawodowych.
- Zasady odpowiedzialności porządkowej pracowników.
- Prawne możliwości inwigilacji i dyscyplinowania pracowników (weryfikacja skrzynki mailowej, stosowane procedury w zakresie wejść i wyjść pracowników na teren pracodawcy).
- Zasady ponoszenia odpowiedzialności materialnej z winy umyślnej i nieumyślnej pracownika.
III. Pojęcie dyskryminacji, mobbingu i molestowania w stosunkach pracy.
- Co to jest dyskryminacja, molestowanie i mobbing.
- Jak postępować, aby nie narazić się na zarzut dyskryminacji i mobbingu.
- Odpowiedzialność pracodawcy za naruszenie zasady równego traktowania oraz za mobbing.
IV. Zasady zarządzania czasem pracy – praktyczne stosowanie przepisów o czasie pracy.
- Zasady gospodarowania czasem pracy – postanowienia regulaminowe o systemach czasu pracy, ewidencjonowanie czasu pracy.
- Zasady planowania czasu pracy – grafiki, harmonogramy, zmiany w grafikach i harmonogramach.
- Zasady polecania pracy w godzinach nadliczbowych oraz zakres możliwości odmówienia przez pracownika takiej pracy.
- Praca w niedziele, święta oraz w porze nocnej – zasady rekompensowania.
V. Zasady udzielania urlopu wypoczynkowego.
- Zasady udzielania urlopu wypoczynkowego.
- Zasady udzielania urlopów zaległych.
- Przesuwanie terminów urlopów wypoczynkowych.
- Odwoływanie pracownika z urlopu wypoczynkowego.
- Urlop na żądanie – kiedy i w jaki sposób pracownik może zgłosić urlop na żądanie.
VI. Przebieg kontroli inspektora pracy w organizacji oraz zasady ponoszenia odpowiedzialności za nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy.
- Uprawnienia inspektora pracy w czasie dokonywania czynności kontrolnych.
- Środki prawne stosowane przez inspektora pracy w wyniku stwierdzonych nieprawidłowości:
- a) odpowiedzialność kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych, menedżerów, dyrektorów, brygadzistów za nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy,
- b) zasady stwierdzania wykroczeń przeciwko prawom pracownika,
- c) sankcje przewidziane dla osób popełniających wykroczenia przeciwko prawom pracownika.
- 3. Analiza najczęstszych błędów popełnianych przez przedstawicieli pracodawcy w czasie dokonywania czynności kontrolnych inspektora.
Piotr Wojciechowski - adwokat, inspektor pracy, wykładowca akademicki, publicysta, ekspert prawa pracy. Jest wykładowcą prawa pracy na kilku uczelniach, publikuje książki i artykuły prasowe, a także uczestniczy w konferencjach dotyczących stosowania przepisów prawa pracy.