Wewnętrzne procedury zgłaszania nieprawidłowości. Nowe przepisy o sygnalistach – jak się przygotować? – EY Academy of Business

Wewnętrzne procedury zgłaszania nieprawidłowości. Nowe przepisy o sygnalistach – jak się przygotować?

Zgodnie z zapowiedziami wkrótce wprowadzone zostaną przepisy krajowe o ochronie osób zgłaszających nieprawidłowości w swojej organizacji (tzw. sygnalistów).

Jest to następstwem dyrektywy UE nakazującej ustanowienie we wszystkich krajach członkowskich wspólnych norm w tym zakresie.

Obowiązkiem stanie się przygotowanie środków, procedur i kanałów zgłoszeń dla osób, które w miejscu pracy będą chciały poinformować o nadużyciach, przestępstwach i innych nieprawidłowościach.

Wiążą się z tym pewne wyzwania i ryzyka, takie jak np. wprowadzenie dostosowanych do organizacji kanałów zgłoszeń, zapewnienie odpowiedniej ochrony sygnalistom, obowiązek prowadzenia działań następczych oraz komunikacja z sygnalistą.

Jaki zakres obowiązków zostanie wprowadzony? Co i jak będzie musiał wkrótce przygotować pracodawca? Jak się przygotować na nowe zadania i od czego zacząć? O czym pamiętać, by nie narazić się na odpowiedzialność, koszty i problemy? Jak sprawić, aby wewnętrzny system zgłaszania nieprawidłowości przynosił korzyści organizacji?

Szkolenie kierujemy do osób, które:

  • Będą odpowiedzialne za przygotowanie procedur zgłaszania i ochrony sygnalistów
  • Będą odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń i działania następcze (wyjaśnienia i postępowania w sprawie zgłoszonych nadużyć i nieprawidłowości)
  • Będą odpowiedzialne za nadzór nad wdrożeniem nowych wymogów dotyczących ochrony sygnalistów
  • Wszystkich osób, które z uwagi na zakres zadań będą zaangażowane w przygotowanie systemów zgłaszania nieprawidłowości, działania następcze lub ochronę sygnalistów

Na szkoleniu dowiesz się:

  • Dlaczego musisz przygotować i wdrożyć nowe regulacje dot. zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów oraz w jakim zakresie
  • Jakie są dobre praktyki i narzędzia wspomagające
  • W jaki sposób możesz się przygotować i jakie rozwiązania będą najlepsze dla twojej organizacji
  • W jaki sposób utrzymać i doskonalić wewnętrzny system zgłaszania nieprawidłowości

 

Moduł 1: Ochrona sygnalistów – regulacje i obowiązki

Sygnaliści w organizacji – ryzyka i korzyści

  • Definicja sygnalisty
  • Ryzyka nadużyć w organizacji – możliwości identyfikacji
  • Trudności i przeszkody we wprowadzaniu systemu zgłaszania
  • Elementy decydujące o skuteczności systemów zgłaszania nieprawidłowości

Obowiązki organizacji – cele i zakres przepisów o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa

  • Cel i obszary objęte zakresem regulacji
  • Definicje związane z przepisami o zgłaszaniu nieprawidłowości
  • Status sygnalisty i osób chronionych w związku ze zgłoszeniami
  • Zgłoszenie wewnętrzne, zewnętrzne i ujawnienie publiczne
  • Obowiązki pracodawcy – procedury, zakres odpowiedzialności
  • Bezpieczne kanały informowania
  • Poufność zgłaszania i prowadzenia działań wyjaśniających
  • Działania następcze – rodzaje, obowiązki
  • Środki ochrony sygnalisty
  • Zakończenie postępowania w sprawie zgłoszenia i dokumentacja

Sygnalista w Polsce – inne regulacje dotyczące systemów zgłaszania

  • Obowiązki dotyczące ustanowienia wewnętrznych kanałów zgłoszeń w innych przepisach krajowych
  • Zasady tworzenia anonimowych kanałów zgłoszeń o nadużyciach

Sygnalista czy donosiciel — dobre praktyki i zalecenia dla systemów zgłaszania

  • Wytyczne, zalecenia
  • Standardy ISO dla systemów zarządzania sygnalistami (ISO 37002)
  • Elementy decydujące o skuteczności
  • Jak zbudować zaufanie pracowników
  • Ryzyka komunikacji, prowadzenia działań następczych

Moduł 2: System zgłaszania nieprawidłowości — warsztaty

Zadania związane z wewnętrznymi kanałami zgłoszeń

  • Etapy wdrażania
  • Kontekst organizacji i wymagania przepisów
  • Oficer compliance, pełnomocnik ds. etyki – rola w organizacji
  • Kluczowe osoby — odpowiedzialność, kompetencje
  • Przygotowanie zakresu zadań
  • Cechy różnych kanałów zgłoszeń
  • Przygotowanie bezpiecznych i poufnych kanałów informowania
  • Zakres szkoleń pracowników
  • Szkolenia osób odpowiedzialnych za przyjmowanie zgłoszeń i działania następcze

Dokumentacja związana z wewnętrznym systemem zgłoszeń

  • Polityka informowania o nieprawidłowościach w organizacji
  • Procedura zgłaszania nieprawidłowości
  • Procedura wewnętrznych postępowań wyjaśniających
  • Rejestr zgłoszeń
  • Notatki z rozmów, ustaleń i innych przeprowadzonych czynności

Postępowanie ze zgłoszeniami

  • Zakres udzielanych informacji zwrotnych
  • Zasady dialogu z sygnalistą
  • Współpraca z sygnalistą
  • Ocena informacji pod kątem ryzyka nadużyć i zagrożeń bezpieczeństwa
  • Ocena ryzyka szkody i działań niepożądanych wobec sygnalisty

Działania następcze

  • Weryfikacja informacji
  • Postępowania wyjaśniające
  • Obowiązki z zasady związane z informowaniem organów państwa (organów ścigania)

Ochrona sygnalisty

  • Zasady zachowania bezpieczeństwa i poufności zgłoszeń oraz prowadzonych czynności
  • Przeciwdziałanie działaniom niepożądanym wobec sygnalisty
  • Identyfikacja i postępowanie w przypadku działań niepożądanych wobec sygnalisty

Krzysztof Krak - praktyk z wieloletnim doświadczeniem. Doradza i szkoli w zakresie rozwiązań compliance, systemów zgłaszania nadużyć oraz systemów przeciwdziałania korupcji i nadużyciom w podmiotach publicznych i prywatnych.

Artykuł

Przepisy o sygnalistach bramą do compliance

Już obecnie duża część pracodawców dostrzega we wprowadzeniu tych przepisów korzyści.

Wewnętrzne procedury zgłaszania nieprawidłowości. Nowe przepisy o sygnalistach – jak się przygotować?

Całe szkolenie – 2 moduły

Cena

2200 zł netto

Moduł 1: Ochrona sygnalistów – regulacje i obowiązki

Cena

1150 zł netto

Moduł 2: System zgłaszania nieprawidłowości - warsztaty

Cena

1150 zł netto

Wewnętrzne procedury zgłaszania nieprawidłowości. Nowe przepisy o sygnalistach – jak się przygotować?

Zgodnie z zapowiedziami wkrótce wprowadzone zostaną przepisy krajowe o ochronie osób zgłaszających nieprawidłowości w swojej organizacji (tzw. sygnalistów).

Jest to następstwem dyrektywy UE nakazującej ustanowienie we wszystkich krajach członkowskich wspólnych norm w tym zakresie.

Obowiązkiem stanie się przygotowanie środków, procedur i kanałów zgłoszeń dla osób, które w miejscu pracy będą chciały poinformować o nadużyciach, przestępstwach i innych nieprawidłowościach.

Wiążą się z tym pewne wyzwania i ryzyka, takie jak np. wprowadzenie dostosowanych do organizacji kanałów zgłoszeń, zapewnienie odpowiedniej ochrony sygnalistom, obowiązek prowadzenia działań następczych oraz komunikacja z sygnalistą.

Jaki zakres obowiązków zostanie wprowadzony? Co i jak będzie musiał wkrótce przygotować pracodawca? Jak się przygotować na nowe zadania i od czego zacząć? O czym pamiętać, by nie narazić się na odpowiedzialność, koszty i problemy? Jak sprawić, aby wewnętrzny system zgłaszania nieprawidłowości przynosił korzyści organizacji?

Dla kogo?

Szkolenie kierujemy do osób, które:

  • Będą odpowiedzialne za przygotowanie procedur zgłaszania i ochrony sygnalistów
  • Będą odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń i działania następcze (wyjaśnienia i postępowania w sprawie zgłoszonych nadużyć i nieprawidłowości)
  • Będą odpowiedzialne za nadzór nad wdrożeniem nowych wymogów dotyczących ochrony sygnalistów
  • Wszystkich osób, które z uwagi na zakres zadań będą zaangażowane w przygotowanie systemów zgłaszania nieprawidłowości, działania następcze lub ochronę sygnalistów
Cele i korzyści

Na szkoleniu dowiesz się:

  • Dlaczego musisz przygotować i wdrożyć nowe regulacje dot. zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów oraz w jakim zakresie
  • Jakie są dobre praktyki i narzędzia wspomagające
  • W jaki sposób możesz się przygotować i jakie rozwiązania będą najlepsze dla twojej organizacji
  • W jaki sposób utrzymać i doskonalić wewnętrzny system zgłaszania nieprawidłowości

 

Program

Moduł 1: Ochrona sygnalistów – regulacje i obowiązki

Sygnaliści w organizacji – ryzyka i korzyści

  • Definicja sygnalisty
  • Ryzyka nadużyć w organizacji – możliwości identyfikacji
  • Trudności i przeszkody we wprowadzaniu systemu zgłaszania
  • Elementy decydujące o skuteczności systemów zgłaszania nieprawidłowości

Obowiązki organizacji – cele i zakres przepisów o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa

  • Cel i obszary objęte zakresem regulacji
  • Definicje związane z przepisami o zgłaszaniu nieprawidłowości
  • Status sygnalisty i osób chronionych w związku ze zgłoszeniami
  • Zgłoszenie wewnętrzne, zewnętrzne i ujawnienie publiczne
  • Obowiązki pracodawcy – procedury, zakres odpowiedzialności
  • Bezpieczne kanały informowania
  • Poufność zgłaszania i prowadzenia działań wyjaśniających
  • Działania następcze – rodzaje, obowiązki
  • Środki ochrony sygnalisty
  • Zakończenie postępowania w sprawie zgłoszenia i dokumentacja

Sygnalista w Polsce – inne regulacje dotyczące systemów zgłaszania

  • Obowiązki dotyczące ustanowienia wewnętrznych kanałów zgłoszeń w innych przepisach krajowych
  • Zasady tworzenia anonimowych kanałów zgłoszeń o nadużyciach

Sygnalista czy donosiciel — dobre praktyki i zalecenia dla systemów zgłaszania

  • Wytyczne, zalecenia
  • Standardy ISO dla systemów zarządzania sygnalistami (ISO 37002)
  • Elementy decydujące o skuteczności
  • Jak zbudować zaufanie pracowników
  • Ryzyka komunikacji, prowadzenia działań następczych

Moduł 2: System zgłaszania nieprawidłowości — warsztaty

Zadania związane z wewnętrznymi kanałami zgłoszeń

  • Etapy wdrażania
  • Kontekst organizacji i wymagania przepisów
  • Oficer compliance, pełnomocnik ds. etyki – rola w organizacji
  • Kluczowe osoby — odpowiedzialność, kompetencje
  • Przygotowanie zakresu zadań
  • Cechy różnych kanałów zgłoszeń
  • Przygotowanie bezpiecznych i poufnych kanałów informowania
  • Zakres szkoleń pracowników
  • Szkolenia osób odpowiedzialnych za przyjmowanie zgłoszeń i działania następcze

Dokumentacja związana z wewnętrznym systemem zgłoszeń

  • Polityka informowania o nieprawidłowościach w organizacji
  • Procedura zgłaszania nieprawidłowości
  • Procedura wewnętrznych postępowań wyjaśniających
  • Rejestr zgłoszeń
  • Notatki z rozmów, ustaleń i innych przeprowadzonych czynności

Postępowanie ze zgłoszeniami

  • Zakres udzielanych informacji zwrotnych
  • Zasady dialogu z sygnalistą
  • Współpraca z sygnalistą
  • Ocena informacji pod kątem ryzyka nadużyć i zagrożeń bezpieczeństwa
  • Ocena ryzyka szkody i działań niepożądanych wobec sygnalisty

Działania następcze

  • Weryfikacja informacji
  • Postępowania wyjaśniające
  • Obowiązki z zasady związane z informowaniem organów państwa (organów ścigania)

Ochrona sygnalisty

  • Zasady zachowania bezpieczeństwa i poufności zgłoszeń oraz prowadzonych czynności
  • Przeciwdziałanie działaniom niepożądanym wobec sygnalisty
  • Identyfikacja i postępowanie w przypadku działań niepożądanych wobec sygnalisty

Cena

2200 zł netto - całe szkolenie

1150 zł netto - moduł 1

1150 zł netto - moduł 2

Lokalizacja

Online Live

Termin

13-14 czerwca 2024

Kontakt

Sonia Kaniewska

Koordynator kursu

  • +48 573 809 469
  • sonia.kaniewska@pl.ey.com