Wewnętrzne procedury zgłaszania nieprawidłowości. Nowe przepisy o sygnalistach – jak się przygotować?
Zgodnie z zapowiedziami wkrótce wprowadzone zostaną przepisy krajowe o ochronie osób zgłaszających nieprawidłowości w swojej organizacji (tzw. sygnalistów).
Jest to następstwem dyrektywy UE nakazującej ustanowienie we wszystkich krajach członkowskich wspólnych norm w tym zakresie.
Obowiązkiem stanie się przygotowanie środków, procedur i kanałów zgłoszeń dla osób, które w miejscu pracy będą chciały poinformować o nadużyciach, przestępstwach i innych nieprawidłowościach.
Wiążą się z tym pewne wyzwania i ryzyka, takie jak np. wprowadzenie dostosowanych do organizacji kanałów zgłoszeń, zapewnienie odpowiedniej ochrony sygnalistom, obowiązek prowadzenia działań następczych oraz komunikacja z sygnalistą.
Jaki zakres obowiązków zostanie wprowadzony? Co i jak będzie musiał wkrótce przygotować pracodawca? Jak się przygotować na nowe zadania i od czego zacząć? O czym pamiętać, by nie narazić się na odpowiedzialność, koszty i problemy? Jak sprawić, aby wewnętrzny system zgłaszania nieprawidłowości przynosił korzyści organizacji?