Zarządzanie konfliktami w zespole
„Pani Dagmaro – proszę nauczyć moich menedżerów jak sobie radzić z konfliktami w zespole – bo teraz zamiast się skupiać na pracy i na sprzedaży to oni całymi dniami skupiają się na wysłuchiwaniu wzajemnych żali i pretensji!!!” usłyszałam od jednego z Prezesów. Miesiąc później uznał ze to była jedna z najlepszych inwestycji w ludzi.
Konflikty w zespołach i między zespołami to naturalne zjawisko w każdym środowisku biznesowym. Mogą stać się hamulcem działań, źródłem błędów, frustracji albo przykuwać całą uwagę zespołu odciągając ja od celów biznesowych. Długofalowe konflikty „pozostawione same sobie” to ryzyko bierności, odejść pracowników jak i menadżerów, którzy są często doskonale przygotowani jako specjaliści w swoich obszarach i jednocześnie często bezradni w konfrontacji ze zjawiskami towarzyszącymi konfliktom miedzy ludźmi. To ryzyko utraty zaufania do Lidera, który nie reaguje. A często nie reaguje bo nie wie „ jak to zrobić, żeby nie pogorszyć”. Często nie reaguje bo kiedyś spróbował i pogorszył…
Konflikty mogą też stać się okazją do umacniania współpracy, generowania nowych rozwiązań i doskonalenia kompetencji interpersonalnych zespołu. Mogą być okazją do wzmocnienia autorytetu Lidera i budowania środowiska pracy nastawionego na współprace.
W trakcie szkolenia będziesz mieć okazję poznać zjawiska uruchamiające, eskalujące i utrzymujące konflikty w zespołach, dowiedzieć się jakie strategie zarządzania konfliktem mogą Ci pomóc w jego rozwiązaniu lub ograniczeniu jego negatywnego wpływu na zespół.
Dla każdego, kto w swojej pracy jest odpowiedzialny za zarządzanie ludźmi i zespołami - szczególnie dla:
- Kadry kierowniczej
- Menedżerów średniego i wyższego szczebla oraz
- Pracowników działów HR
Cele:
- Zwiększenie wiedzy na temat rodzajów i dynamiki konfliktów w środowisku pracy
- Zwiększenie umiejętności stosowania narzędzi profilaktyki konfliktów i budowania środowiska pracy nastawionego na współpracę
- Zwiększenie umiejętności rozpoznawania w zespołach symptomów konfliktowych wymagających interwencji
- Zwiększenie umiejętności wsparcia zespołów i pracowników w sytuacjach konfliktowych oraz zaplanowania działań interwencyjnych
Korzyści dla uczestnika:
- Rozwój kompetencji interpersonalnych: Uczestnik nauczy się, jak efektywnie komunikować się w sytuacjach konfliktowych, co przyczyni się do lepszego zrozumienia i budowania relacji z innymi członkami zespołu.
- Zrozumienie mechanizmów konfliktu: Poznanie przyczyn i dynamiki konfliktów pozwoli uczestnikowi na lepsze ich przewidywanie i zapobieganie.
- Narzędzia do rozwiązywania konfliktów: Uczestnik zdobędzie praktyczne umiejętności i strategie, które pomogą w rozwiązywaniu konfliktów w sposób konstruktywny.
- Zwiększenie efektywności osobistej: Lepsze zarządzanie konfliktami przekłada się na mniejsze obciążenie emocjonalne i większą koncentrację na zadaniach.
- Rozwój umiejętności lidera: Szkolenie pomoże w doskonaleniu umiejętności przywódczych, niezbędnych do prowadzenia zespołu i zarządzania ludźmi.
Korzyści dla firmy:
- Poprawa atmosfery w zespole: Pracownicy wyposażeni w umiejętności rozwiązywania konfliktów przyczyniają się do tworzenia zdrowszego środowiska pracy.
- Zwiększenie produktywności: Zespoły, w których konflikty są efektywnie zarządzane, są bardziej skoncentrowane na realizacji celów biznesowych.
- Zmniejszenie fluktuacji pracowników: Dobre zarządzanie konfliktami może zmniejszyć ryzyko odejść pracowników związanych z nierozwiązanymi konfliktami.
- Wzmocnienie pozycji liderów: Menadżerowie lepiej radzący sobie z konfliktami budują większe zaufanie wśród podwładnych i wzmocnienie ich pozycji w firmie.
- Zmniejszenie ryzyka błędów: Konflikty często są przyczyną błędów; ich efektywne zarządzanie może przyczynić się do ich redukcji.
- Budowanie kultury współpracy: Szkolenie może przyczynić się do rozwoju kultury organizacyjnej, w której współpraca i wzajemne wsparcie są na pierwszym planie.
Konflikt w pracy
- Rodzaje konfliktów w środowisku pracy
- Symptomy, dynamika i poziomy eskalacji konfliktów
- Jawne i ukryte źródła konfliktów
- Konflikty a dysfunkcje pracy zespołowej
- Długofalowe konsekwencje utrzymujących się konfliktów
Czy mogę zaszkodzić nie reagując? Rola Lidera w reagowaniu na konflikty
- Kiedy reagować i czy na pewno mam to robić?
- Skutki strategii „ przecież nie będę dorosłym ludziom mówić że się mają lubić”
- Możliwości i ograniczenia prowadzenia interwencji z roli menedżera lub HRBP
Czy mogę zaszkodzić reagując? Zasady „bezpiecznego” reagowania na sytuacja konfliktowe
- Przegląd powszechnych, szkodliwych reakcji menedżerskich które długofalowo utrzymują lub eskalują napięcia i konflikty w zespole
- Zasady „BHP” w bezpiecznym interweniowaniu w konflikcie
Planowanie działań interwencyjnych
- Zrozumieć konflikt – mapowanie i diagnoza sytuacji konfliktowej
- Strategie rozwiązywania konfliktów a strategie minimalizowania strat
- Konflikt interpersonalny , miedzy zespołami czy z przełożonym – różnice i podobieństwa w strategii wspierania rozwiązania
- Interwencje systemowe – kogo ,kiedy, po co i w jaki sposób angażować w działania wspierające poszukiwanie rozwiązań
Komunikacja w konflikcie
- Struktura rozmowy interwencyjnej – modele, które ułatwią zarządzenie emocjami i realizację celu rozmowy
- Zasady prowadzenia rozmów indywidualnych i grupowych – „kontrakt interwencyjny”
- Narzędzia mediacyjne, teamcoachingowe i interwencyjne w praktyce menedżerskiej – przegląd i przykłady zastosowań
- Jak reagować na silne emocje w rozmowie – płacz, krzyk, wycofanie z kontaktu
Case studies – trening planowania działań interwencyjnych i prowadzenia rozmów w sytuacji konfliktu.
- Praca na wybranych przez uczestników „przypadkach” sytuacji konfliktowych
Zapobieganie konfliktom – budowanie środowiska pracy nastawionego na współprace
- Dobre praktyki zapobiegające pojawianiu się dysfunkcji pracy zespołowej
- Jak zadbać o to różnorodność w zespole (pomysłów, poglądów, osobowości) była źródłem innowacji i inspiracji a nie konfliktów i frustracji
Dagmara Kanik - od 2002 r wspiera liderów i firmy w zarządzaniu „trudnymi sytuacjami w zespołach” i budowaniu kompetencji i środowiska pracy, które będzie im zapobiegać. Prowadzi szkolenia grupowe i indywidualne, coachingi, procesy rozwoju zespołów (teamcoachingi).