Zarządzanie zapasami. Wybrane narzędzia Six Sigma
Dobre zarządzanie zapasami pozwala ograniczyć koszty i straty. Na szkoleniu przedstawiamy zarządzanie zapasami w oparciu o system PULL (w odróżnieniu od tradycyjnego PUSH), zasady zarządzania dostawcami Just in Time oraz programowanie procesów w oparciu o system KANBAN. Pokazujemy również narzędzia Six Sigma: SIPOC, DMAIC, NEM, FMEA.
Szkolenie jest częścią programu „Lean Six Sigma w procesach operacyjnych”.
Szkolenie dedykowane jest menedżerom i inżynierom, kierownikom procesów oraz liderom odpowiedzialnym za zarządzanie zapasami.
Cele:
- Przedstawienie koncepcji zarządzania zapasami w oparciu o system PUSH i system PULL
- Zapoznanie uczestników z systemem KANBAN i kluczowymi założeniami systemu
- Dostarczenie uczestnikom wiedzy na temat faz realizowania zamówień
- Przygotowanie uczestników do wdrożenia systemu KANBAN i przemodelowania procesów z systemu PUSH w system PULL
- Zapoznanie uczestników z koncepcją systemu Just In Time
- Zapoznanie uczestników z czterema zasadami Systemu Produkcyjnego Toyoty
- Zrozumienie przez uczestników idei szczupłego zarządzania w oparciu o system PULL dla filozofii Lean Management i Teorii Ograniczeń
- Umiejętność zarządzania przez uczestników zapasami w oparciu o system KANBAN – system 2-pojemnikowy
- Znajomość przez uczestników zasad tworzenia zapasów, zarządzania zapasami dla prawidłowego poziomowania produkcji
- Budowanie przez uczestników systemu produkcji opartego o przepływ jednej sztuki lub malej partii produkcyjnej
- Przedstawienie uczestnikom najlepszych praktyk związanych z funkcjonowaniem systemu KANBAN i przepływem jednej sztuki
Przekrój narzędzi i metodologii zarządzania materiałem
- Zarządzanie zapasami – zapewnienie ciągłego przepływu i system ssący PULL. Omówienie systemu KANBAN i założeń dla tworzenia/wdrażania systemu
- 4 zasady Systemu Produkcyjnego Toyoty
- Oczekiwanie klienta na produkt w jednostce czasu – TAKT klienta i czas CYKLU. Omówienie założeń dla balansowania linii i produkcji na czas
- Koncepcja budowania supermarketów. Wybór materiału do supermarketu i zarządzanie supermarketem
- Filozofia przepływu jednej sztuki (one piece flow) lub małej ilości produkcyjnej (small batch flow)
- Udział pracowników we wdrażaniu zmian. Budowanie zaangażowania pracowników poprzez bezpośrednie uczestnictwo we wdrożeniu
- Zasady zarządzania dostawcami w oparciu o dostawę na czas (ang. Just In Time). Kontrola dostaw w systemie JIT
- Programowanie realizowanych procesów w oparciu o system KANBAN. Planowanie procesu i kontrola procesu w oparciu o KANBAN
- 2 typy kart KANBAN. Wykorzystanie mapowanie strumienia wartości do wprowadzania zarządzania w oparciu o system KANBAN. Sześć zasad systemu KANBAN
- Pojęcie czasu realizacji (ang. LEAD TIME) i poprawa procesów w celu skrócenia czasu realizacji
- Zarządzanie magazynem w oparciu o standaryzację i zarządzanie wizualne. System FIFO i identyfikowalność produktów w procesie. Budowanie mapy adresowej
Six Sigma i główne narzędzia
- Rozumienie zmian w oparciu o metody statystyczne. Kontrola i nadzór nad zmiennością
- Statystyka do opisywania zdolności procesu poprzez estymowanie i przewidywanie poziomu defektów w procesie. Kwantyfikowanie wydajności realizowanych procesów
- Praktyczne znaczenie 99,9%. Pojęcie DPU i zdolność procesu Cp
- SIPOC – dane konieczne do prawidłowego przygotowania i znaczenie zaangażowania zespołu. Analiza oczekiwań klienta i zrozumienie jego potrzeb na wybranym przykładzie. Omówienie zasady 5M dla opisu sytuacji
- Kontrola i utrzymanie w oparciu o DMAIC. Kontrola i utrzymanie – główne problemy. Analiza głównych metod kontroli i ich skuteczności
- Liczbowa ocena wskaźników NEM (ang. Numerical Evaluation of Metrics). Przykładowe narzędzia używane do konwersji danych
- Definiowanie związków przyczynowo skutkowych powstawania potencjalnych wad produktów. Analiza czynników ryzyka w oparciu o FMEA. Identyfikowanie potencjalnych wad produktu/procesu. Eliminowanie lub minimalizowanie ryzyka związanego z wadami produktu/procesu
- Gra symulacyjna – Fabryka Foteli i zastosowanie zdobytej wiedzy
Jarosław Okoń - trener w EY Academy of Business od 2013 roku. Przez wiele lat pracował w firmach produkcyjnych na różnych stanowiskach w obszarze produkcji i działach wspomagających. Był także odpowiedzialny za restrukturyzację firm i projekty typu „green field”.