ESG w strategii przedsiębiorstwa
Pojęcia związane z kwestiami niefinansowymi coraz częściej pojawiają się w otaczającym nas świecie. Celem szkolenia jest przedstawienie kluczowych zagadnień związanych z ESG, czyli z kwestiami środowiskowymi (E), społecznymi (S) i z zakresu ładu korporacyjnego (G). Uczestnicy dowiedzą się również, jak ESG wpływa na strukturę i koszt kapitału oraz na wartość przedsiębiorstwa.
Szkolenie kierujemy do:
- Osób zainteresowanych tematyką danych niefinansowych
- Pracowników działów CSR/ zrównoważonego rozwoju
- Pracowników spółek notowanych na GPW lub NewConnect, a także rozważających pozyskanie finansowania (banki, fundusze VC/PE, giełda)
- Osób pracujących w pionie bankowości korporacyjnej, detalicznej i prywatnej – odpowiedzialnych za relacje z klientami, tworzenie oferty produktowej, credit scoring
- Pracowników działów finansowych i inwestycyjnych w firmach
- Pracowników firm finansowych odpowiedzialnych za rozwój oferty produktowej, zarządzanie portfelami oraz relacje z klientami
- Analityków finansowych i osób zajmujących się sprawozdawczością finansową i niefinansową
- Kontrolerów finansowych, głównych księgowych
- Dyrektorów finansowych spółek kapitałowych oraz pracowników działów relacji inwestorskich
Celem szkolenia jest:
- Zrozumienie problematyki ESG – jej złożoności oraz wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstwa
- Zapoznanie się z procesem ewolucji ESG w kontekście międzynarodowych inicjatyw
- Umiejscowienie ESG w strukturze prawa międzynarodowego i lokalnego
- Zrozumienie podstawowych kwestii z obszarów środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego
- Zrozumienie wpływu czynników ESG na procesy operacyjne, inwestycyjne i finansowe w przedsiębiorstwie
Dzień 1
1. Wprowadzenie do ESG. Ewolucja koncepcji
- Pojęcie ESG; ESG a CSR
- ESG w inicjatywach transnarodowych
- Rola ESG w strategii Unii Europejskiej
- ESG jako integrator ryzyka w działalności przedsiębiorstwa
2. Uregulowania formalnoprawne na obszarze Unii Europejskiej
- Umiejscowienie ESG w regulacjach ponadnarodowych
- CSRD, regulacja taksonomiczna, dyrektywa corporate due diligence
3. E jak Environment – środowisko
- Jaka działalność może być uznana za zrównoważoną w sensie E?
- Czym jest gospodarka o obiegu zamkniętym?
- Cele w zakresie niskoemisyjności
4. S jak Social – kwestie społeczne
- Jaka działalność może być uznana za zrównoważoną w sensie S?
- Narzędzia realizacji kryteriów społecznych – prawa człowieka, równość, diversity
5. G jak Governance – ład korporacyjny
- Jaka działalność może być uznana za zrównoważoną w sensie G?
- Raportowanie niefinansowe
- Europejskie standardy w zakresie raportowania zrównoważoności
Dzień 2
1. ESG jako megatrend
- Czym są megatrendy?
- Metody identyfikacji megatrendów
- Dlaczego ESG to megatrend?
2. ESG w relacjach z interesariuszami
- Kim są interesariusze?
- Zaangażowanie interesariuszy
- Zrównoważoność w relacjach z klientami
3. Wpływ ESG na strukturę i koszt kapitału
- Zrównoważone finanse
- Zielone obligacje
- Zielone kredytowanie
4. Wpływ ESG na wartość przedsiębiorstwa
- Zarządzanie ryzykiem
- Wycena przedsiębiorstwa
- ESG w strategii przedsiębiorstwa
5. Pomiar zrównoważoności
- Ślad węglowy (carbon footprint)
- Ślad wodny (water footprint)
- Rating ESG
- Problem greenwashing/ brownwashing
dr Anna Grygiel-Tomaszewska - praktyk biznesowy z wieloletnim doświadczeniem na rynku kapitałowym i w zarządzaniu organizacjami; wykładowca i trener oraz pracownik naukowy.