Ocena okresowa – EY Academy of Business

Ocena okresowa

Cykliczny proces (zazwyczaj roczny lub półroczny) przeprowadzany przez pracodawcę, polegający na ocenie postępów, działania oraz wyników pracy danego pracownika

O procesie

Ocena okresowa, to cykliczny proces (zazwyczaj roczny lub półroczny) przeprowadzany przez pracodawcę, polegający na ocenie postępów, działania oraz wyników pracy danego pracownika. To metoda weryfikacji kompetencji w kontekście wymagań na stanowiska oraz standardów firmy. Dzięki temu pracodawca i pracownik uzyskuje informacje na temat efektywności pracownika na stanowisku. Zazwyczaj ocena okresowa odnosi się do celów biznesowych (indywidualnych i ogólnofirmowych) wyznaczonych pracownikowi na początku roku i określa stopień ich realizacji.

Jaki jest cel oceny okresowej?

Wychodzimy z założenia, że ocena pracownika znajduje się w centralnym punkcie zarządzania zasobami ludzkimi. Ocena pełni różne funkcje w organizacji: ewaluacyjną, rozwojową, informacyjną, motywacyjną i decyzyjną.

 

W ramach wsparcia firmy w obszarze ocen okresowych oferujemy kilkuetapowy proces polegający na m.in.:

  • weryfikacji obecnych systemów ocen w organizacji (jeśli istnieją);
  • zebraniu feedbacku na temat skuteczności i użyteczności istniejącego systemu ocen;
  • określeniu obiektywnych kryteriów oceny pracowników i wyników ich pracy specyficznych dla danej grupy określeniu cyklu zarządzania wynikami pracownika;
  • przygotowaniu skali oceny;
  • skonstruowaniu formularza do samooceny i oceny przez przełożonego. Dopasowujemy obecny w firmie model kompetencji do systemu ocen lub przygotowujemy nowy model, określający kluczowe kompetencje w zależności od zajmowanego przez pracownika stanowiska.
Jakie korzyści daje ocena okresowa?
  • Pracownicy mają jasność jakie są wobec nich oczekiwania / według jakich kryteriów będą oceniani, wiedzą na czym się skoncentrować.
  • Pracownik będzie wiedzieć, w jaki sposób będzie oceniany,  za co, w jakim terminie i jakie będzie to miało dla niego znaczenie.
  • Pracodawca zweryfikuje czy zadania i cele są adekwatne dla pracownika.
  • Usprawnia monitoring KPI biznesowych, pozwala na zaplanowanie działań usprawniających.
  • Ustalony cykl zarządzania wynikami pracy porządkuje procesy.
  • Buduje otwartość na feedback, wpływa pozytywnie na kulturę organizacyjną.
  • Zwiększa zaangażowanie pracowników i umożliwia im zaplanowanie dalszego rozwoju.
  • Nasze rozwiązania umożliwiają ocenę co i w jakim stopniu zrealizował pracownik, a także poprzez jakie kompetencje.

Jak realizujemy ocenę okresową?

  • Analiza potrzeby biznesowej.
  • Przygotowanie założeń procesu oceny okresowej.
  • Przegląd i analiza dokumentacji, obecnych systemów ocen, modelu kompetencyjnego, procesu stawiania celów.
  • Stworzenie kryteriów oceny we współpracy z przedstawicielami firmy.
  • Przygotowanie kwestionariusza oceny.
  • Ustalenie struktury rozmowy oceniającej.
  • Przeprowadzenie szkolenia dla kadry menadżerskiej z umiejętności prowadzenia rozmów oceniających.