Savoir-vivre. Etykieta w komunikacji biznesowej i międzykulturowej
Szkolenie z zakresu komunikacji biznesowej i międzykulturowej podzielone jest na dwie części. Pierwsza dotyczy podstawowych zasad komunikacji, rozmów online oraz budowania dobrego pierwszego wrażenia. Druga część dedykowana jest komunikacji międzykulturowej i zapewnia kompleksową wiedzę na temat zasad budowania kontaktów towarzyskich, zawierania znajomości oraz udziału w oficjalnych spotkaniach w środowisku międzykulturowym.
Szkolenie jest częścią pakietu „Savoir-vivre w biznesie”.
Szkolenie skierowane jest do menedżerów instytucji publicznych oraz przedsiębiorstw, którzy reprezentują swoją organizację za granicą, mają styczność z przedstawicielami obcych kultur oraz realizują projekty w środowisku multikulturowym (w organizacjach międzynarodowych, korporacjach międzynarodowych, handlu międzynarodowym). Szkolenie polecamy również pracownikom startupów.
Szkolenie ma na celu:
- Uwrażliwienie na problemy komunikacyjne i różnice międzykulturowe, zarysowanie potencjalnych konfliktów oraz propozycję ich minimalizowania lub rozwiązania
- Polepszenie umiejętności komunikacyjnych pracowników oraz zwiększenie ich profesjonalizmu w kontaktach z innymi i instytucjami
- Budowanie relacji w zgodzie z zasadami etykiety w komunikacji międzykulturowej oraz tworzenie wizerunku profesjonalnej organizacji
Szkolenie odpowie na następujące pytania:
- Jakie są podstawowe zasady etykiety?
-
W jaki sposób kształtować swój wizerunek?
- Skąd biorą się różnice międzykulturowe?
- Dlaczego zrozumienie tych różnic jest ważne?
- Czym charakteryzują się kultury pro-transakcyjne?
- Czym charakteryzują się kultury pro-relacyjne?
- Jak pokonywać różnice kulturowe w działaniu?
- Czym jest dystans władzy i jak się objawia?
- Czym jest proksemika i jakie ma znaczenie?
- Czym różnią się kultury polichroniczne od monochronicznych?
- Czym różnią się kultury agresywne od kultur kooperacyjnych?
- Jakie znaczenie ma wyznawana religia dla kultury organizacji?
- Jak podtrzymywać relacje dzięki zrozumieniu komunikacji międzykulturowej?
Wstęp
- Źródła i pochodzenie etykiety
- Najważniejsze zasady etykiety menedżera
- Nasada dostosowania w relacjach biznesowych i międzynarodowych
- Wszystko co robimy jest komunikacją…
Część I – Etykieta w komunikacji
- Komunikacja werbalna, epistolarna i pozawerbalna
- Zasady prowadzenia rozmowy telefonicznej
- Zasady sporządzania korespondencji urzędowej
- Zasady sporządzania korespondencji elektronicznej
- Nowoczesne środki komunikacji, etykieta w Internecie
- Etykieta wideo rozmowy i wideo konferencji – NOWOŚĆ
- Tworzenie pierwszego wrażenia i kreowanie pozytywnego wizerunku
- Elementy mowy ciała podczas autoprezentacji i udziału w spotkaniach
- Sztuka small talk w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów
Część II – Komunikacja międzykulturowa
- Pochodzenie różnic międzykulturowych
- Proksemika czyli dystanse społeczne
- Kultury pro-partnerskie i pro-transakcyjne
- Rozwiązywanie konfliktów międzykulturowych
- Kultura agresywna vs. kultura kooperacyjna
- Kultura oficjalna vs. kultura nieoficjalna
- Kultura terminowa vs. nieterminowa
- Kultura powściągliwa vs. kultura emocjonalna
- Zasady etykiety w komunikacji międzykulturowej w 6 wybranych regionach zawierające m.in. następujące elementy: kontakty towarzyskie, zawieranie znajomości, spotkania oficjalne, odniesienia kulturowe i religijne, kultura stołu, etykieta ubioru, budowanie długotrwałych relacji:
- Stany Zjednoczone Ameryki
- Kraje Zatoki Perskiej
- Chiny i Azja Południowo Wschodnia
- Kraje Afryki Subsaharyjskiej
- Kraje Byłego ZSRR
- Francja
Sesja pytań i odpowiedzi
Paweł Grotowski - od wielu lat prowadzi szkolenia z etykiety i protokołu dyplomatycznego. Przeprowadził ponad 100 szkoleń, w których wzięło udział ok. 2000 osób. Wiedzę i doświadczenie zdobywał m.in. pracując w Protokole Dyplomatycznym MSZ.