Six Sigma i statystyczna kontrola procesu SPC – EY Academy of Business

Six Sigma i statystyczna kontrola procesu SPC

Six Sigma to metoda zarządzania jakością wykorzystująca metody statystyczne. Na szkoleniu wyjaśniamy, jakie dane mają kluczowe znaczenie w kontroli procesów, jak je definiować i analizować. Pokazujemy narzędzia Six Sigma, wykresy kontrolne, mapy drogowe i przykłady praktycznych rozwiązań.

Szkolenie jest częścią programu „Lean Six Sigma w procesach operacyjnych”.

Szkolenie adresowane jest do menedżerów i inżynierów, kierowników procesów oraz liderów, którzy są zainteresowani koncepcją Six Sigma oraz statystyczną kontrolą procesu SPC.

Cele:

  • Przedstawienie uczestnikom koncepcji Six Sigma
  • Zapoznanie uczestników z koncepcją statystycznej kontroli procesu
  • Dostarczenie uczestnikom wiedzy na temat narzędzi wykorzystywanych do kontroli procesów w celu poprawy jakości
  • Przygotowanie uczestników do wdrożenia narzędzi do kontroli realizowanych procesów
  • Dostarczenie uczestnikom niezbędnej wiedzy z obszaru zarządzania jakością
  • Zapoznanie uczestników z filozofią Six Sigma, SP (statystyczna kontrola procesu) oraz narzędziami
  • Przedstawienie uczestnikom metod wdrażania SPC w organizacji
  • Poznanie metod zbudowania świadomości do tworzenia kultury usprawniani procesów w oparciu o dane statystyczne
  • Zastosowanie przez uczestników w praktyce wybranych narzędzi w trakcie ćwiczeń
  • Przedstawienie uczestnikom najlepszych praktyk związanych z systemem Six Sigma
  • Korzyści płynące z używania Six Sigma i SPC
  • Historia powstania filozofii Six Sigma. Skoncentrowanie na usprawnianiu procesów
  • Czym jest Sigma? Role i funkcje w organizacjach w oparciu o metodologie Six Sigma
  • Kontrola i nadzór na danymi. Dane krytyczne do kontroli procesów
  • Definiowanie projektów Six Sigma. Określanie zakresu i głównych funkcji w projektach
  • Definiowanie zmiennych wejściowych i wyjściowych dla procesów. Narzędzia wykorzystywane do kontroli procesów

Statystyka

  • Wprowadzenie do statystyki – podstawowe informacje. Typy danych
  • Dane wyjściowe zmienne. Wybrane narzędzia. Analiza rozkładu wyników
  • Średnia i mediana. Miary zmienności
  • Odchylenie standardowe – obliczanie odchylenia standardowego dla próbki i populacji
  • Dane atrybutowe. Przykłady danych dwumianowanych. Wskaźnik PPM i poziom Sigma – wskaźniki DPMO i DPU
  • Koncepcja liczenia wad. Wskaźnik bezusterkowości RTY
  • Koszty niskiej jakości – COPQ – podział i ocena wad
  • Ocena systemu pomiarowego – dlaczego przeprowadzamy? Definicja dokładności Bias, odtwarzalności, stabilności i powtarzalności
  • Dane zmienne – metoda ANOVA i XR

Narzędzia Six Sigma

  • FMEA – analiza rodzajów i skutków potencjalnych wad. Formularz FMEA i analiza wieloczynnikowa
  • Diagram przyczynowo skutkowy – przedstawianie zmiennych wejściowych wpływających na kluczową zmienna wyjściową
  • Wykres rozproszenia i diagram Pareto
  • Analiza zdolności procesu

Statystyczna kontrola procesu – SPC

  • Wprowadzenie do SPC – opis i droga wdrażania
  • Elementy wykresu kontrolnego. Monitorowanie stanu obecnego i wykrywanie sytuacji poza kontrolą
  • Typy wykresów dla danych zmiennych i atrybutowych oraz ich zastosowanie – wykres X Bar i wykres R Chart
  • Ocena kontroli procesu i granice kontroli
  • Metoda mierzenia defektów przy użyciu wykresu P Chart i U Chart

Poziom Sigma Procesu

  • Mapa drogowa Six Sigma – przygotowywanie mapy
  • Proces a spełnienie wymagań Klienta – studium przypadków
  • Niezgodności w procesie i wskaźnik PPM
  • Badanie procesu krótko- i długoterminowe w oparciu o metodologie Six Sigma. Wyznaczanie poziomu Sigma dla procesu
  • Postępowanie w przypadku przesunięcia procesu
  • Przykłady praktyczne rozwiązywania problemów jakościowych wpływające na poprawę procesu kontroli
  • Wyliczanie poziomu Sigma dla wszystkich typów danych

Narzędzia wspomagające

  • MiniTab – opis i zakres stosowania programu wspomagającego zarządzania poprzez Six Sigma
  • Inne wybrane narzędzia
  • Gry symulacyjne – fabryka i pojemniki oraz zastosowanie zdobytej wiedzy statystycznej w procesie. Laboratorium przygotowania raportu danych dla problemów, które miały miejsce w czasie gier symulacyjnych

Jarosław Okoń - trener w EY Academy of Business od 2013 roku. Przez wiele lat pracował w firmach produkcyjnych na różnych stanowiskach w obszarze produkcji i działach wspomagających. Był także odpowiedzialny za restrukturyzację firm i projekty typu „green field”.

Rafał Wojciech Bernatek - specjalizuje się w obszarach związanych z zarządzaniem operacyjnym, metodologicznym rozwiązywaniem problemów, ciągłym doskonaleniem, metodykami zwinnymi i zarządzaniem procesowym, przywództwem oraz coachingiem.

Six Sigma i statystyczna kontrola procesu SPC

Six Sigma to metoda zarządzania jakością wykorzystująca metody statystyczne. Na szkoleniu wyjaśniamy, jakie dane mają kluczowe znaczenie w kontroli procesów, jak je definiować i analizować. Pokazujemy narzędzia Six Sigma, wykresy kontrolne, mapy drogowe i przykłady praktycznych rozwiązań.

Szkolenie jest częścią programu „Lean Six Sigma w procesach operacyjnych”.

Dla kogo

Szkolenie adresowane jest do menedżerów i inżynierów, kierowników procesów oraz liderów, którzy są zainteresowani koncepcją Six Sigma oraz statystyczną kontrolą procesu SPC.

Cele i korzyści

Cele:

  • Przedstawienie uczestnikom koncepcji Six Sigma
  • Zapoznanie uczestników z koncepcją statystycznej kontroli procesu
  • Dostarczenie uczestnikom wiedzy na temat narzędzi wykorzystywanych do kontroli procesów w celu poprawy jakości
  • Przygotowanie uczestników do wdrożenia narzędzi do kontroli realizowanych procesów
  • Dostarczenie uczestnikom niezbędnej wiedzy z obszaru zarządzania jakością
  • Zapoznanie uczestników z filozofią Six Sigma, SP (statystyczna kontrola procesu) oraz narzędziami
  • Przedstawienie uczestnikom metod wdrażania SPC w organizacji
  • Poznanie metod zbudowania świadomości do tworzenia kultury usprawniani procesów w oparciu o dane statystyczne
  • Zastosowanie przez uczestników w praktyce wybranych narzędzi w trakcie ćwiczeń
  • Przedstawienie uczestnikom najlepszych praktyk związanych z systemem Six Sigma
  • Korzyści płynące z używania Six Sigma i SPC
Program
  • Historia powstania filozofii Six Sigma. Skoncentrowanie na usprawnianiu procesów
  • Czym jest Sigma? Role i funkcje w organizacjach w oparciu o metodologie Six Sigma
  • Kontrola i nadzór na danymi. Dane krytyczne do kontroli procesów
  • Definiowanie projektów Six Sigma. Określanie zakresu i głównych funkcji w projektach
  • Definiowanie zmiennych wejściowych i wyjściowych dla procesów. Narzędzia wykorzystywane do kontroli procesów

Statystyka

  • Wprowadzenie do statystyki – podstawowe informacje. Typy danych
  • Dane wyjściowe zmienne. Wybrane narzędzia. Analiza rozkładu wyników
  • Średnia i mediana. Miary zmienności
  • Odchylenie standardowe – obliczanie odchylenia standardowego dla próbki i populacji
  • Dane atrybutowe. Przykłady danych dwumianowanych. Wskaźnik PPM i poziom Sigma – wskaźniki DPMO i DPU
  • Koncepcja liczenia wad. Wskaźnik bezusterkowości RTY
  • Koszty niskiej jakości – COPQ – podział i ocena wad
  • Ocena systemu pomiarowego – dlaczego przeprowadzamy? Definicja dokładności Bias, odtwarzalności, stabilności i powtarzalności
  • Dane zmienne – metoda ANOVA i XR

Narzędzia Six Sigma

  • FMEA – analiza rodzajów i skutków potencjalnych wad. Formularz FMEA i analiza wieloczynnikowa
  • Diagram przyczynowo skutkowy – przedstawianie zmiennych wejściowych wpływających na kluczową zmienna wyjściową
  • Wykres rozproszenia i diagram Pareto
  • Analiza zdolności procesu

Statystyczna kontrola procesu – SPC

  • Wprowadzenie do SPC – opis i droga wdrażania
  • Elementy wykresu kontrolnego. Monitorowanie stanu obecnego i wykrywanie sytuacji poza kontrolą
  • Typy wykresów dla danych zmiennych i atrybutowych oraz ich zastosowanie – wykres X Bar i wykres R Chart
  • Ocena kontroli procesu i granice kontroli
  • Metoda mierzenia defektów przy użyciu wykresu P Chart i U Chart

Poziom Sigma Procesu

  • Mapa drogowa Six Sigma – przygotowywanie mapy
  • Proces a spełnienie wymagań Klienta – studium przypadków
  • Niezgodności w procesie i wskaźnik PPM
  • Badanie procesu krótko- i długoterminowe w oparciu o metodologie Six Sigma. Wyznaczanie poziomu Sigma dla procesu
  • Postępowanie w przypadku przesunięcia procesu
  • Przykłady praktyczne rozwiązywania problemów jakościowych wpływające na poprawę procesu kontroli
  • Wyliczanie poziomu Sigma dla wszystkich typów danych

Narzędzia wspomagające

  • MiniTab – opis i zakres stosowania programu wspomagającego zarządzania poprzez Six Sigma
  • Inne wybrane narzędzia
  • Gry symulacyjne – fabryka i pojemniki oraz zastosowanie zdobytej wiedzy statystycznej w procesie. Laboratorium przygotowania raportu danych dla problemów, które miały miejsce w czasie gier symulacyjnych

Cena

1980 zł netto

Lokalizacja

Warszawa

Termin

30-31 stycznia 2023

Kontakt

Oktawia Wróblewska

Koordynator kursu

  • +48 517 882 348
  • oktawia.wroblewska@pl.ey.com