Perswazja w biznesie. Kody wpływu w działaniu. Umiejętność przekonania do własnego zdania
Warsztat, podczas którego uczestnicy nauczą się, jak przekonać do swojego zdania lub spowodować, aby uczestnik interakcji (odbiorca/ odbiorcy) sam doszedł do przyjętych przez nas założeń i podjął działania zgodne z naszymi oczekiwaniami.
- Rozwinięcie umiejętności budowania efektywnego kontaktu w celu perswazji.
- Poznanie zasad skutecznego prezentowania siebie w relacjach bezpośredniej.
- Rozwinięcie umiejętności kształtowanie strategii rozmowy biznesowej.
- Zapoznanie się z procesem planowania i przygotowania perswazji.
- Stosowanie technik retorycznych w sterowaniu rozmową w sprzedaży i negocjacjach.
- Poznanie i przećwiczenie sterowania ramami jako metody efektywnej komunikacji językowej.
- Praktyczne przyswojenie metody wywierania wpływu w rozmowie biznesowej.
- Przyswojenie efektywnych modeli perswazji werbalnej i niewerbalnej.
- Rozwinięcie umiejętności wygrywania sporu i rozstrzygania sytuacji konfliktu.
- Wypracowanie indywidualnej metody przekładania poznanych metod perswazji na własną praktykę relacji biznesowych.
Dzień 1
Rozwijanie umiejętności budowania kontaktu z innymi w celu perswazji
- Własne zachowanie jako narzędzie oddziaływania: celowe wykorzystanie mowy ciała; efektywne operowanie głosem. Metody wywierania dobrego wrażenia w pierwszym kontakcie.
- Elementy języka wpływu: tropy, frazy, ramy, pytania, ukryte komendy.
- Reguła „dopasowanie/prowadzenie” w tworzeniu sytuacji wpływu społecznego.
- Analiza własnych preferencji stylu budowania kontaktu z innymi.
Ćwiczenia praktyczne – Budowanie pierwszego wrażenia w celu perswazji
Wykorzystanie wiedzy o budowaniu kontaktu w celu perswazji: krótkie wystąpienia na otwarcie kontaktu z grupą – miniprezentacje typu „mowa windowa”.
Planowanie perswazji w relacjach biznesowych
- Definiowanie celu, kontekstu i odpowiednich do nich metod perswazji.
- Psychologiczne profilowanie i rozpoznawanie typu rozmówców: sposoby dopasowania metod perswazji do typu rozmówcy.
- Metoda pre-swazji: budowania kontekstu wpływu i wyprzedzanie sytuacji perswazji.
Strategie rozmowy perswazyjnej
- Sterowanie a manipulacja przebiegiem rozmowy: przejmowanie inicjatywy, kontrola nad procesem, szybkie reakcje na próby manipulacji.
- Intrygi, gry i pułapki psychologiczne w rozmowach biznesowych i negocjacjach.
- Model sterowania rozmową poprzez zadawanie pytań sterujących.
- Techniki przejmowania inicjatywy i przedstawiania własnych propozycji.
Ćwiczenie praktyczne – Technika kierowania rozmową przez sekwencje pytań kierujących
Elastyczne wykorzystanie umiejętności kierowania rozmową w symulacjach rozmów biznesowych.
Sterowanie ramami interpretacji jako metoda perswazji
- Gra ram interpretacji jako narzędzie wpływu: przykłady, wzorce, warunki.
- Przykłady perswazyjnych gier ram i sposoby ich przełamywania.
- Rozbijanie manipulacji werbalnych w rozmowie na przykładach.
- Metody przejmowania kontroli nad rozmową poprzez sterowanie ramami interpretacji.
Ćwiczenie praktyczne – Kształtowanie skuteczności w grze ramami
Rozpoznawanie zakłóceń w komunikacji werbalnej na podstawie wiedzy o meta-modelu komunikacji. Systematyczne opracowanie własnej metody praktycznego korzystania z meta-modelu zgodnie z indywidualnymi preferencjami w porozumiewaniu się.
Dzień 2
Techniki retoryczne w sterowaniu komunikacją i tworzeniu pozytywnego wizerunku
- Przedstawienie technik retorycznych w tworzeniu pozytywnego wizerunku.
- Kierowanie uwagą audytorium: triki skutecznych mówców.
- Techniki rozwiązywania problemów w bezpośredniej komunikacji.
- „Zakazane” klucze perswazji (Blair Warren) w tworzeniu swojego pozytywnego wizerunku.
Ćwiczenie praktyczne
Symulacja sytuacji rozmowy perswazyjnej ze współpracownikami, np. przekonywania do zmian w organizacji pracy, oparta na technice zmiennych scenariuszy. Analiza i porównanie efektów ćwiczenia na forum grupy.
Trening w praktycznych modelach perswazji werbalnej i niewerbalnej
- Reguły wywierania wpływu psychologicznego jako ustrukturowane sekwencje działań.
- Hipnotyczne wzorce językowe i sposoby wykorzystania ich w celu perswazji
- Planowanie strategii perswazji w kontakcie indywidualnym
- Sposoby ćwiczenia umiejętności perswazji w codziennych sytuacjach porozumiewania się.
Ćwiczenie praktyczne – Kody wpływu w działaniu
Przygotowanie w trójkach scenariuszy sytuacji wpływu, symulacja i analiza w podgrupach.
Kształtowanie umiejętności perswazyjnego rozgrywania sporu i sytuacji konfliktowych
- Metody wygrywania sporu: klasyczne wzorce erystyczne i techniki „zakazanej” retoryki.
- Rodzaje sporów i sytuacyjne techniki przejmowania inicjatywy w interakcji.
- Sposoby rozgrywania sytuacji konfliktowych na swoją korzyść.
- Dopasowanie poznanych technik do swoich preferencji w komunikacji z innymi: indywidualne informacje zwrotne dla uczestników o sposobie wykorzystania ćwiczonych umiejętności.
Ćwiczenie praktyczne – Rozwijanie umiejętności perswazyjnego rozgrywania sporu
Wykorzystanie technik erystycznych do wygrywania sporów z zespołem: symulacje komunikacji z grupą na bazie własnych doświadczeń.
Podsumowanie całości szkolenia
Przegląd w telegraficznym skrócie zagadnień ćwiczonych w trakcie szkolenia.
dr hab. Adam Skibiński - konsultant i trener EY Academy of Business. Psycholog i stypendysta Fulbrighta. Posiada praktyczną wiedzę psychologiczną i bogate doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla biznesu w dziedzinie efektywnej komunikacji, psychologii negocjacji i sprzedaży.