Menedżer – skuteczne zarządzanie: rola i zadania menedżera
Menedżer – skuteczne zarządzanie jest jednym ze szkoleń z pakietu Menedżer Biznesu — certyfikacja. Więcej informacji znajduje się na stronie Dyplomowany Menedżer z akredytacją EY Academy of Business.
Obszar zarządzania składa się z dwóch sfer umiejętności: 'miękkich’ i 'twardych’. Umiejętności miękkie, które były przedmiotem pierwszej części Akademii Menedżera, decydują o jakości interakcji międzyludzkich. Sztuka budowania zespołu i własnego autorytetu, umiejętność motywowania i rozwiązywania sporów, skuteczne komunikowanie się i wpływanie na innych są niesłychanie istotne, ale mogą być niewystarczające. Osoba, która je posiadła, musi bowiem wiedzieć, do czego umiejętności te wykorzystać, a tej wiedzy dostarcza sfera umiejętności twardych, której jest poświęcona druga część Akademii Menedżera.
Co wyróżnia to szkolenie?
- Synteza wiedzy: Zintegrowane podejście do zarządzania, łączące teorię z praktyką na poziomie strategicznym i operacyjnym.
- Case study: Szkolenie oparte na realnych przykładach z życia firm, z którymi autor współpracował przy weryfikacji strategii i wdrażaniu systemów zarządzania.
- Przypomnienie jaka jest rola, funkcja i zadania menedżera.
Dla menedżerów wszystkich szczebli oraz osób awansowanych na stanowiska kierownicze.
Dla uczestnika:
Podniesienie własnej skuteczności, a tym samym i możliwości awansu na wyższe stanowiska kierownicze.
Dla organizacji:
Wzrost szans na osiągnięcie celów dzięki poprawie jakości zarządzania oraz zwiększenia zadowolenia pracowników z uporządkowanej i lepiej zorganizowanej pracy.
1. Znaczenie i istota zarządzania
- Istotne aspekty zarządzania
- Rodzaje zasobów organizacji
- Umocowanie i wartość dodana menedżera
- Obowiązki i odpowiedzialność menedżera
2. Awans menedżerski i jego skutki
- Istotne aspekty zmiany stanowiska
- Wartości i zasady w zarządzaniu
- Objęcie stanowiska menedżerskiego
- Od czego zacząć i na czym się koncentrować
3. Charakter zarządzanego obszaru
- Rodzaje aktywności w organizacji
- Charakterystyka procesów i projektów
- Natura i źródła incydentów
- Zarządzanie procesami vs zarządzanie projektami
4. Zarządzanie na różnych szczeblach
- Horyzont planowania i wartości pracy
- Menedżer Korporacji
- Menedżer Grupy
- Menedżer Biznesu
- Menedżer Funkcji
- Menedżer Menedżerów
- Menedżer Innych
- Menedżer Siebie
5. Wyznaczanie celów
- Co jest celem?
- Zasady doboru celów dla jednostek organizacyjnych
- Tryb wyznaczania celów jednostkom organizacyjnym
- Budżetowanie i harmonogramowanie
6. Weryfikacja, ocena i reagowanie
- Pomiar i prezentacja wyników pracy
- Opracowania i raporty w organizacji
- Ocena wyników pracy i sposobów pracy
- Weryfikacja okresowa i bieżąca
- Czynniki motywacji jako baza dla systemu motywacji
- Dobrzy pracownicy o złych nawykach i trudne rozmowy
7. Projektowanie organizacji
- Praktykowane rodzaje zarządzania
- Podstawowe systemy zarządzania firmą
- Wewnętrzny system prawny organizacji
- Struktura organizacyjna i zasady działania
- Ramy dla systemu zarządzania wiedzą
- Systemy wymiany informacji
- Prowadzenie zebrań
8. Zasady skutecznego zarządzania
- Wizja i wiara
- Zasada okna i lustra
- Właściwy proces decyzyjny
- Systematyczne oczyszczanie
- Zasady słynnych generałów
- Zasada wzajemności
Co wyróżnia to szkolenie?
- Synteza wiedzy: Zintegrowane podejście do zarządzania, łączące teorię z praktyką na poziomie strategicznym i operacyjnym.
- Case study: Szkolenie oparte na realnych przykładach z życia firm, z którymi autor współpracował przy weryfikacji strategii i wdrażaniu systemów zarządzania.
Metodyka
- Scenki Rolowe: Uczestnicy angażują się w odgrywanie scenek, które symulują rzeczywiste sytuacje biznesowe, pozwalając na praktyczne zastosowanie teorii w bezpiecznym środowisku szkoleniowym.
- Przykłady z Praktyki: Prezentacja licznych case studies i anegdot z życia firm, które ilustrują kluczowe koncepcje i strategie zarządzania.
- Ćwiczenia Indywidualne: Zadania do samodzielnego wykonania, które pomagają uczestnikom w refleksji nad własnymi umiejętnościami i strategiami działania.
- Ćwiczenia Grupowe: Wspólne zadania, które promują współpracę, wymianę doświadczeń i uczenie się od innych uczestników.
- Sesje Dyskusyjne: Otwarte dyskusje i wymiana poglądów na temat różnych aspektów zarządzania, co sprzyja rozwojowi krytycznego myślenia i umiejętności argumentacji.
- Rekomendacje: Praktyczne wskazówki i rekomendacje, które uczestnicy mogą zastosować w swojej pracy zawodowej, aby poprawić efektywność zarządzania.
Sławomir Jerzy Chmiel - doświadczony konsultant i trener, profesjonalny menedżer z ogromnym doświadczeniem w zarządzaniu. Od ponad dwóch dekad tworzy strategie biznesowe i wdraża w firmach systemy zarządzania. Projektuje modele operacyjne i struktury organizacyjne.