Kursy i szkolenia dla firm - Ernst & Young Academy of Business
menu
Strona główna   Akademia Zarządzania Mondi​

Akademia Zarządzania Mondi

Wypełnij poniższy formularz zgłoszeniowy

Program zajęć wszystkich modułów znajduje się na tej stronie, poniżej formularza - przewiń w dół.


Program szkolenia AKADEMIA ZARZĄDZANIA MONDI

Moduł: Ekonomiczne aspekty zarządzania

Główne cele modułu
  • Jak czytać sprawozdania finansowe i wnioskować o kondycji firmy na podstawie danych zawartych w sprawozdaniu finansowym?
  • W jaki sposób firmę ocenia właściciel?
  • Czym różni się rachunkowość finansowa od podatkowej?
  • Jak firmy poprawiają swoje wyniki finansowe, nie ruszając się zza biurka, czyli na co zwrócić uwagę w trakcie analizy sprawozdania finansowego, żeby być w stanie znaleźć objawy tego typu zachowań?
  • Jak oceniać i wybierać projekty inwestycyjne?
  • Jak tworzyć i interpretować wskaźniki przydatne w analizie finansowej przedsiębiorstwa?
  • Jak porównywać raporty finansowe rok do roku w celu zaobserwowania zmian zachodzących w firmie?
  • Jak przeprowadzić ocenę płynności przedsiębiorstwa?
Korzyści z udziału w tym module
  • Zrozumiesz, w jaki sposób podejmowane przez ciebie decyzje biznesowe wpływają na najważniejsze elementy sprawozdania finansowego twojej firmy.
  • Poczujesz się pewniej prowadząc rozmowy z pracownikami działu finansowego.
  • Bez obaw sięgniesz po sprawozdania finansowe własnej firmy, kontrahentów, czy konkurencji celem uzyskania potrzebnych ci informacji.
  • Będziesz w stanie przeprowadzić świadomą ocenę sytuacji finansowej kontrahentów i konkurencji.
  • Zrozumiesz, w jaki sposób twoja firma jest oceniana przez właścicieli i wierzycieli.
Program
  • Zasady konstrukcji bilansu oraz rachunku zysków i strat – wzajemne powiązania i zależności. (studium przypadku)
  • Kluczowe pozycje bilansu oraz rachunku zysków i strat – zasady ujmowania i pomiaru, w tym:
    • Rzeczowe aktywa trwałe
    • Wartości niematerialne i prawne
    • Zapasy
    • Należności i zobowiązania
    • Kapitały
    • Rezerwy
    • Rozliczenia międzyokresowe
  • Zasady ujmowania przychodów i kosztów w wyniku finansowym.
  • Podatek dochodowy (bieżący i odroczony).
  • Język finansów – komunikacja z działem finansowym: OPEX a CAPEX, zysk netto a EBIT, „rezerwy” na niewykorzystane urlopy, itp.
  • Rachunek przepływów pieniężnych – co pokazuje oraz jak go powiązać z informacjami zawartymi w bilansie oraz rachunku zysków i strat.
  • Sprawozdania jednostkowe i grupowe – podstawy konsolidacji.
  • Rachunkowość kreatywna, czyli na co uważać czytając sprawozdania finansowe? (ćwiczenia)
  • Konsekwencje opóźnień w rozliczaniu faktur zakupowych.
  • Metody i rodzaje analizy finansowej. 
  • Wskaźniki finansowe – konstrukcja, interpretacje, wady i zalety podstawowych wskaźników:
    • Wskaźniki rentowności (ROE, ROCE)
    • Wskaźniki płynności x3 a wskaźniki rotacji
    • Wskaźniki zadłużenia
    • Wskaźniki giełdowe i inne mierniki (EPS, EBIT, EBITDA)
  • Zarządzanie kapitałem pracującym w firmie.
  • Ograniczenia analizy wskaźnikowej.
  • Dlaczego obliczenie wskaźników na podstawie danych wziętych wprost ze sprawozdania finansowego może prowadzić do nieprawidłowych wniosków?
  • Co zrobić, żeby wyeliminować te ograniczenia?
  • Kompleksowa analiza sytuacji finansowej, wyników działalności i przepływów pieniężnych przedsiębiorstwa w oparciu o sprawozdanie finansowe. (case study)
  • Źródła finansowania firmy – wady, zalety i koszty poszczególnych rozwiązań (ćwiczenia) - WACC:
    • Kapitał własny (akcje, udziały)
    • Kapitał obcy (kredyt bankowy, obligacje, leasing)
    • Dźwignia finansowa
  • Optymalny wybór projektów inwestycyjnych w oparciu o IRR, Net CF, Pay Back Period.


Moduł: Strategia w myśleniu i działaniu biznesowym - od analizy strategicznej do definiowania celów w podległym obszarze

Główne cele tego modułu
  • Analiza procesu budowania strategii firmy;
  • Doskonalenie umiejętności zastosowania podejścia strategicznego do zarządzania podległym obszarem (myślenia w perspektywie długookresowej, w kategoriach całości firmy);
  • Zapoznanie uczestników z metodami definiowania celów operacyjnych i budowania wskaźników KPI za pomocą zbilansowanej karty wyników (BSC);
  • Doskonalenie umiejętności związanych z rolą menedżera w procesie zmian organizacyjnych.
Program
Rola menedżera w budowaniu strategii firmy.
  • Konsekwencje autonomizacji celów, czyli co się dzieje w firmie, kiedy każdy menedżer koncentruje się tylko na swoim obszarze.
  • Menedżer–strateg. Kompetencje zarządcze związane z budowaniem strategii.
  • Myślenie strategiczne – co to oznacza w praktyce zarządzania podległym obszarem?
Proces budowania i wdrożenia strategii.
  • Wizja, misja, strategia, cele operacyjne. Różnice pomiędzy podejściem strategicznym i operacyjnym.
  • Schemat procesu budowania strategii – zasady fundamentalne, ale czy oczywiste i przestrzegane na każdym poziomie zarządzania.
  • Zastosowanie analizy strategicznej do oceny potencjału działań firmy.
  • Praktyczne zastosowanie benchmarkingu.
  • Dynamiczna analiza SWOT i jej przydatność.
  • Co jest niezbędne do wdrożenia strategii? 7S McKinseya.
Zbilansowana karta wyników (BSC) – jak przełożyć cele strategiczne na konkretne programy działań w podległym obszarze?
  • Definiowanie celów według perspektyw BSC  - perspektywa finansowa, klienta, rozwoju i procesów wewnętrznych.
  • Praktyczne problemy związane z ustalaniem celów według perspektyw BSC.
  • Jak tworzyć mierniki przydatne w definiowaniu celów według BSC?
Efektywne definiowanie celów operacyjnych.
  • 10 grzechów głównych w definiowaniu celów.
  • Kaskadowanie celów i znaczenie właściwej priorytetyzacji zadań.
  • Kiedy i jak delegować uprawnienia podwładnym? Wyzwania empowermentu.
  • Zarządzanie nastawione na wyniki. Zasady performance management.
Firma w zmiennym otoczeniu. Wyzwania innowacyjnej organizacji.
  • Czynniki wpływające na strategię firmy.
  • Wpływ otoczenia na decyzje strategiczne firmy, znaczenie czynników wewnętrznych.
  • Skąd się bierze innowacyjność firmy?
Reorientacja strategiczna – wytyczne dla menedżera.
  • Jak skutecznie wprowadzać zmiany strategiczne i operacyjne?
  • Praktyczne zasady komunikowania strategii w podległych zespołach.
  • Przywództwo strategiczne.
  • Kultura organizacyjna sprzyjająca realizacji celów strategicznych i operacyjnych.
  • Jak zaangażować pracowników w skuteczną realizację celów strategicznych na każdym poziomie?

Moduł: Decyzyjne dylematy menedżera

Główne cele tego modułu
  • Rozpoznanie czynników wpływających na efektywność podejmowanych decyzji;
  • Doskonalenie umiejętności podejmowania decyzji indywidulanych i zespołowych;
  • Wzmocnienie umiejętności analizy problemu;
  • Poznanie technik twórczego myślenia i kreatywnego rozwiązywania problemów.
Program
Proces podejmowania decyzji – wyzwania dla menedżera.
  • Podejmowanie decyzji menedżerskich. Od analizy informacji do kontroli efektywności podjętej decyzji.
  • Informacyjna podstawa podejmowania decyzji. Jak ocenić przydatność posiadanych informacji?
  • Typowe błędy w decyzjach menedżerskich i sposoby ich przezwyciężania.
  • Uwarunkowania organizacyjne procesu podejmowania decyzji.
Psychologiczne uwarunkowania podejmowania decyzji.
  • Konsonans i dysonans poznawczy.
  • Wpływ kooperacji na podejmowanie decyzji. Czego nas uczy teoria gier?
  • Teoria perspektywy Kahnemana i Tverskiego i jej praktyczne konsekwencje.
  • Pułapki myślenia według Daniela Kahnemana.
  • O ryzyku w podejmowaniu decyzji. Przydatne metody oceny ryzyka.
Styl kierowania a proces podejmowania decyzji.
  • Kilka słów o różnych sposobach podejmowania decyzji, wynikających z naszego typu społecznego.
  • Co zmniejsza naszą indywidualną skuteczność w procesie podejmowania decyzji? 
Synergia w podejmowaniu decyzji zespołowych.
  • Czy każdy zespół jest bardziej twórczy niż jednostka? Warunki efektywności decyzji podejmowanych w zespole.
  • Jak wykorzystać potencjał współpracowników w procesie podejmowania decyzji?
Kreatywność wspomagana – techniki wspierania innowacyjności zespołu.
  • Jak przygotować grunt pod kreatywne myślenie zespołowe?
  • Dlaczego czasem nie działa „burza mózgów”?
  • Niestandardowe techniki wzmocnienia kreatywnego myślenia (odwrócenie problemu i przeramowanie).
  • Bank twórczych pomysłów - indywidualny i zespołowy.

Trenerzy

Przeprowadza firmy i ludzi przez zmiany, szkoląc i prowadząc projekty rozwojowe. Jest doświadczonym trenerem w obszarze szkoleń menedżerskich. Realizuje dłuższe cykle (akademie menedżerskie, programy talentowe), wspierające konkretne cele biznesowe. Jej pasją zawodową jest uczenie praktycznego zastosowania narzędzi budowania współpracy w firmie i technik kreatywnego rozwiązywania problemów.

Bartek prowadzi szkolenia z zakresu Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF), ustawy o rachunkowości, ACCA, audytu wewnętrznego oraz finansów dla niefinansistów.