Międzykulturowa komunikacja i współpraca
W dzisiejszym powiązanym ze sobą świecie, skuteczna komunikacja międzykulturowa jest kluczowa dla sukcesu. Szkolenie uczy i daje wrażliwość na różnice kontekstów kulturowych, co jest cenną umiejętnością w dzisiejszym zglobalizowanym świecie. Szkolenie międzykulturowe przyczyni się do budowania bardziej inkluzywnej i szanującej różnorodność kultury organizacyjnej Twojej firmy.
Szkolenie jest adresowane do:
- Osób pracujących w międzynarodowych firmach lub mających do czynienia z międzynarodowymi klientami i partnerami z krajów Europy Zachodniej i Południowej, Skandynawii, Azji, Bliskiego Wschodu, USA, Kanady oraz Ameryki Łacińskiej
- Osób odpowiedzialnych za obsługę klienta międzynarodowego
- Urzędników państwowych i dyplomatów, osób zaangażowanych w międzynarodowe relacje, dyplomację i programy wymiany kulturowej
- Menedżerów HR i personelu odpowiedzialnego za rekrutację, szkolenia i relacje z pracownikami w różnorodnej kulturowo firmie
Cel szkolenia:
- Szkolenie ma na celu wyposażenie uczestników w wiedzę, umiejętności i narzędzia niezbędne do skutecznego komunikowania się w środowisku międzykulturowym
- Uczestnicy poznają różne wartości kulturowe i jak style komunikacji wpływają na relacje i podejmowanie decyzji
- Dowiesz się o podstawowych wartościach, systemach wierzeń i wpływie religii, historii i tradycji na komunikację. Nauczysz się budować kompetencje międzykulturowe poprzez rozwijanie inteligencji kulturowej (CQ)
- Szkolenia zapewnia uczestnikom praktyczne umiejętności do skutecznych interakcji międzykulturowych w krajach Europy Zachodniej i Południowej, Skandynawii, Azji, Bliskiego Wschodu, USA, Kanady oraz Ameryki Łacińskiej
Korzyści dla uczestnika:
- Zyskasz zwiększoną świadomość kulturową, lepiej zrozumiesz różnice kulturowe i nauczysz się, jak te różnice wpływają na interakcje w miejscu pracy
- Zdobędziesz praktyczne narzędzia do efektywnej komunikacji międzykulturowej, co pomoże Ci w redukcji nieporozumień i poprawie zrozumienia między współpracownikami
- Naucz się, jak efektywnie współpracować w zespole złożonym z osób o różnych tłach kulturowych
- Zdobędziesz umiejętności rozpoznawania i rozwiązywania konfliktów wynikających z różnic kulturowych, co jest kluczowe dla utrzymania harmonijnych relacji w pracy
Korzyści dla firmy:
- Poprawa komunikacji międzykulturowej w zespole
- Twoi pracownicy z umiejętnościami międzykulturowymi mogą lepiej zrozumieć i obsłużyć klientów z różnych kultur, co może zwiększyć satysfakcję klientów i lojalność wobec marki
- Zespoły międzykulturowe, mogą generować więcej kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań dzięki różnorodności perspektyw
- Firmy z pracownikami posiadającymi umiejętności międzykulturowe są lepiej przygotowane do działania na globalnym rynku i mogą efektywniej konkurować na arenie międzynarodowej
Wprowadzenie do komunikacji międzykulturowej
- Przykłady interakcji międzykulturowych
- Rzeczywiste przykłady z różnych branż
- Wpływ udanej i nieudanej komunikacji międzykulturowej – źródło konfliktów i założeń
- Wymiary kulturowe
Identyfikacja różnic kulturowych
- Wartości i systemy wierzeń
- Zrozumienie podstawowych wartości, które kierują zachowaniem w różnych kulturach – co jest widoczne, a co ukryte – jak te aspekty wpływają na relacje biznesowe?
- Wpływ religii, historii i tradycji na komunikację
Style komunikacji
- Bezpośrednia vs pośrednia komunikacja
- Przykłady i gry role ilustrujące różnice
Różnice w komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- Znaczenie mowy ciała, gestów i wyrazów twarzy
Kulturowe wariacje i potencjalne nieporozumienia
Pokonywanie barier komunikacji międzykulturowej
Bariery językowe
- Wyzwania i strategie pokonywania różnic językowych
Stereotypy i uprzedzenia
- Identyfikacja wspólnych stereotypów
- Wpływ na komunikację i relacje
- Jak radzić sobie ze stereotypami?
Strategie pokonywania barier
- Aktywne słuchanie i empatia
- Znaczenie empatii w zrozumieniu różnych perspektyw
- Rozwijanie świadomości kulturowej i wrażliwości
- Kroki do zwiększenia świadomości kulturowej
- Praktyczne wskazówki, jak wykazać wrażliwość kulturową – co powiedzieć, jak pytać? Jak się przygotować?
Przykłady adaptacyjnej komunikacji w różnych kontekstach
Budowanie kompetencji międzykulturowych
Rozwijanie inteligencji kulturowej
- Definicja i składniki inteligencji kulturowej (CQ)
- Aspekty poznawcze, motywacyjne i behawioralne – jaka jest różnica i dlaczego są tak ważne w międzynarodowej komunikacji
- Strategie zwiększania CQ – jak to zrobić w oparciu o różne typy osobowości?
Ciągła nauka i ekspozycja na różne kultury
Praktyczne zastosowania i studia przypadków
- Studia przypadków
- Sesje pytań i odpowiedzi
Emilia Sędziak – Negocjator Międzynarodowy. W biznesie międzynarodowym działa od 2008 roku, przez ponad 10 lat pracowała w korporacji, zarządzając zespołem i współpracując z wieloma krajami i kulturami. Od 2019 roku wspiera w negocjacjach międzynarodowych, codziennie obcując z różnymi kulturami, zarówno osobiście, jak i online. Tworzy plany i strategie komunikacyjno-negocjacyjne, uwzględniając różnice kulturowe, aby pokonać bariery i osiągać cele biznesowe.