Kursy i szkolenia dla firm - Ernst & Young Academy of Business
menu
Aktualności   Publikacje   Wyniki badania: Największe wyzwania pracowników działów HR w czasie pandemii



W październiku przeprowadziliśmy na LinkedIn badanie ankietowe. 

Dzisiaj prezentujemy Wam jego wyniki, wraz z komentarzem naszych trenerów i ekspertów Aleksandry Jopyk oraz Tomasza Bagińskiego.



Największe wyzwania pracowników działów HR w czasie pandemii

Na bazie naszych doświadczeń w pierwszej i drugiej fali pandemii uważamy, że sytuacja wymuszająca konieczność pracy zdalnej bezlitośnie rewiduje jakość liderów i menedżerów w organizacjach. Wiąże się to z faktem, że jako istoty społeczne w sytuacji niepewności i zagrożenia naturalnie szukamy oparcia w grupie i w liderze, których rolą jest określenie kierunku, w którym wszyscy mamy zmierzać.

Część naszych klientów wykorzystała lock down do wdrożenia stosowanych wcześniej rozwiązań na masową skalę, pojawiły się uproszczenia wielu procedur, tych wcześniej „niemożliwych do zmiany”, przyspieszono wdrażanie przygotowanych zmian (całe zespoły w pracy zdalnej) i wykorzystano bezprecedensową zmianę, żeby przygotować grunt pod kolejne działania w przyszłości.

Niestety, brak przywódczej inspiracji i wspierających zachowań menedżerskich potęgują negatywne skutki w trudnej sytuacji. I choć brak kompetencji liderskich jakoś uchodził w „normalnych czasach”, to teraz zatacza coraz szersze toksyczne kręgi, wpływając na jednostki, zespoły i czasem całe firmy.

Menedżerowie, którzy w „starych dobrych czasach” korzystali z samodzielności członków zespołu, unikając emocjonalnego kontaktu, teraz borykają się z problemami motywacyjnymi pracowników i wypaleniem podwładnych, na które nie umieją reagować. Z kolei liderzy organizacji, którzy nie zadbali o  transparentną komunikację, poczucie bezpieczeństwa i jasny kierunek teraz zbierają żniwo w postaci zagubienia pracowników i niemożności utrzymania spójności organizacyjnej.


Remedium
Przede wszystkim konieczne jest ustanowienie szczerej, transparentnej i dwukierunkowej komunikacji. Nie chodzi nam wyłącznie o technologiczne narzędzia, ale o odpowiednie postawy, rutyny i dobre przykłady.
Dodatkowo powinniśmy sprawnie identyfikować tych menedżerów, którzy potrzebują pomocy i wspierać ich poprzez adekwatne działania rozwojowe.  

Transparentna komunikacja, działająca w obie strony, to również doskonałe narzędzie do zarządzania niepewnością. Niepewność często jest postrzegana jako zjawisko negatywne, w rzeczywistości niepewność to tylko niepewność. Obawiają się jej Ci, którzy nie potrafią się w niej odnajdywać, często dlatego, że długo budowali bezpieczeństwo i przewidywalność, tracąc elastyczność, umiejętność improwizacji i akceptowania nawet niskiego ryzyka.

W dłuższej perspektywie oprócz działającej wielokierunkowo komunikacji potrzebna jest praca nad postawą i nastawieniem do rzeczywistości promująca inne źródło bezpieczeństwa. Przywykliśmy, że bezpieczeństwo w życiu bierze się z faktu, że coś jest zagwarantowane i pewne, zamiast z tego, że potrafimy się odnaleźć w „każdej” nowej sytuacji. Osiągniecie takiej mentalnej zmiany wymaga czasu, ale jest możliwe. Ludzie „przestawieni” na takie myślenie w sytuacji niepewności są kreatywni, ich energia jest ukierunkowana w działanie, a nie w analizę i piętrzenie obaw. Praca nad taką postawą jest rolą przywódców.

Rolą HR jest widzieć, jakie postawy wzmacniać, jakie umiejętności rozwijać, kogo promować, komu dawać wsparcie, a z kim się żegnać.

Wśród HR-owców szczególnie dbają o to osoby pełniące funkcję HR Business Partnerów. Wykorzystują swój autorytet i doświadczenie do wsparcia biznesu w czasie kryzysu. Jeśli pracujesz jako HRBP i chcesz wzmocnić swoje kompetencje, a także poszerzyć wachlarz stosowanych narzędzi, zapraszamy na Akademię HRBP. Jeśli dopiero myślisz o objęciu tej funkcji, ale nie masz doświadczenia w HR – mamy dla Ciebie program HR Expert

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.